Function - der skal tjekke en streng
Fra : // Overby

Dato : 01-04-04 12:35

Jeg har nu siddet i snart en time med et ganske simpelt problem.

Jeg skal bruge en funktion, der tager en string som argument og returnerer
TRUE, hvis denne streng er på min. 8 tegn og indeholder tal og bogstaver.

Kan nogen lige komme med den gyldne løsning?

- Daniel

Fra : David Konrad

Dato : 01-04-04 14:39

"// Overby" <mailFJERN@FJERNoverbyhansen.dk> wrote in message
> [...]
> TRUE, hvis denne streng er på min. 8 tegn og indeholder tal og bogstaver.
>
> Kan nogen lige komme med den gyldne løsning?

frit efter tastaturet, uden test

funktion korrektString(s:string):boolean;
var count:integer;
okt,okb:boolean;
begin
result:=false;
if length(s)<8 then exit;
for count:=1 to length(s) do
begin
if (s[count] in '0'..'9') then okt:=true;
if (upcase(s[count]) in 'A'..'Z') then oks:=true;
end;
result:=(okb and oks);
end;

forbehold for fejl - har ikke delphi installeret.

Fra : Nico de Jong

Dato : 01-04-04 18:21

"David Konrad" <david_konrad_FJERN_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> begin
> if (s[count] in '0'..'9') then okt:=true;
> if (upcase(s[count]) in 'A'..'Z') then oks:=true;

Jeg tænkte på noget lignende, men ville bruge flg : (delphi 4)

okt := false;
okb := false;
if (length(s) >= 8 then
begin
for count := 1 to length(s) do
begin
if ...
if ...
end;
end;
korrektstring := okt and okb;
end;

Nico

---

Fra : Nicolai Hansen

Dato : 02-04-04 13:37

> [...]
> TRUE, hvis denne streng er på min. 8 tegn og indeholder tal og bogstaver.
>
> Kan nogen lige komme med den gyldne løsning?

Indeholder tal OG bogstaver, tal ELLER bogstaver, KUN tal OG
bogstaver, KUN tal ELLER KUN bogstaver, eller KUN tal ELLER bogstaver?

Hvilke af følgende strenge er gyldige?

"abcdefgh"
"abcd1234"
"abcd,efg"