Råd mon skæl
Fra : Marlene

Dato : 01-04-04 12:09

Som skrevet tidligere er min shetlænderpige blevet behandlet for skab - hun
fik en indsprøjtning. Desuden blev hun vasket med Virkon S, da dyrlægen ikke
var helt sikker på, om det var skab. Ydermere har hun for et par uger siden
fået en kur mod lus. Det har altså resulteret i, at hun har fået ret skællet
hud. Hun har haft nogen skæl, siden vi fik hende i juni måned sidste år, men
jeg synes, at det er helt galt nu. Huden er nok tør.

Har I nogle gode råd? Hun får hvidløg hver dag for at styrke sit
immunforsvar.... Hvad med noget olie i foderet?

Gode råd modtages med kyshånd

Venlig hilsen

Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 01-04-04 12:09

Læs titel : Råd _mod_ skæl

Fra : Pia J

Dato : 01-04-04 12:16

Olie er rigtig godt for pelsen. Jeg bruger normalt Nizoral shampoo mod skæl
(kan også bruges mod muk), men i det her tilfælde hvor hun har tør hud
virker det nok ikke (skæl er ellers en svampeinfektion). Man kan til hund og
kat få en shampoo med hvedeklid som modvirker kløe og tør hud, den købes hos
dyrlægen, måske du kunne spørge om den kan bruges til hest også? Den
udtørrer IKKE huden. Produktet hedder Epi-Soothe. Det skal sidde i 5-10
minutter inden det skylles ud.

:Pia

Fra : TøSeN

Dato : 01-04-04 12:51

Nej, det ville vel også være dumt at købe en creme som udtørrer huden, når
man køber den for at modvirke tør hud!

/Josefine

Fra : Marlene

Dato : 01-04-04 13:41

> [...]
> dyrlægen, måske du kunne spørge om den kan bruges til hest også? Den
> udtørrer IKKE huden. Produktet hedder Epi-Soothe. Det skal sidde i 5-10

Hej Pia.

Tusind tak for rådet.

Hvad med noget, som smørrer indefra? Altså olie i maden, hørfrø eller
lignende?

Vh. Marlene.

Fra : Pia J

Dato : 01-04-04 14:36

> Hvad med noget, som smørrer indefra? Altså olie i maden, hørfrø eller
> lignende?

Det VAR faktisk olie i maden jeg mente :) 1 dl svarer til en FE, så giv ikke
for meget til en shetter med mindre du fjerner noget korn.

:Pia

Fra : Marlene

Dato : 01-04-04 15:31

> Det VAR faktisk olie i maden jeg mente :)

Ja, det tænkte jeg egentlig også på, da jeg havde besvaret dig.

1 dl svarer til en FE, så giv ikke
> for meget til en shetter med mindre du fjerner noget korn.

Hvilken olie er bedst?

Mvh. Marlene.

Fra : Agelby

Dato : 01-04-04 16:39

> [...]
>
> Har I nogle gode råd? Hun får hvidløg hver dag for at styrke sit
> immunforsvar.... Hvad med noget olie i foderet?

Hej Marlene,

Min hest har været / er også i gennem det med har skæl. Hvornår det begyndte
er svært at huske - det er stille og roligt blevet værre. I marts 2003 blev
han efter råd fra dyrlægen behandlet mod svamp med noget ildelugtende
stads - som ikke hjalp, derpå efter råd fra en anden dyrlæge behandling mod
svamp med imvarol, det hjalp kortvarigt, så vi gentog behandlingen et par
gange, uden at få has på skællene. ydermere blev hans hud visse steder
fortykket.

Min nuværende dyrlæge var på besøg for ca. 1 md siden, han mente absolut
ikke at et var en svampeinfektion, men eksem. Da han havde gennemgået min
hest kunne han fortælle at alle udslet sad symmetrisk - pudsigt det havde
jeg overhovedet ikke skænket en tanke. Jeg fik jeg noget tykt klistret salve
til at smøre på det fortykkede hud og besked om at give ham et tilskud af A
og D vitamin (hvidløg og torskelevertran) Nu er min hest ekstrem kræsen, så
jeg har valgt et tilskudsfoder frem for de naturlige råvarer.

Efter 14 dages behandling med salven er fortykkelsen væk og håret begyndt at
vokse ud igen, og efter ca. 1 md. med et kosttilskud indeholdende diverse
ting til styrkelse og genopbygning af immunforsvaret er "bulerne" i huden
væsentligt formindsket. Jeg kan nok først rigtigt se resultatet når han er
blevet vasket, for skællene er næsten ikke til at strigle ud.

Jeg håber du kan bruge min erfaring til noget

Venlig hilsen
Mette

Fra : Marlene

Dato : 01-04-04 18:32

"Agelby" <agelby@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Marlene,
>
> Min hest har været / er også i gennem det med har skæl.

Snip

Tusind tak for din gode forklaring - ja, den kunne jeg sagtens bruge - tak

Jeg er glad for at høre, at din hest er ved at få det bedre.

Mvh. Marlene.

Fra : Doris

Dato : 02-04-04 09:19

Mine heste får olie i deres mad og hvidløg hver aften. To gange om ugen
får de også lidt levertran. Jeg køber altid den billigste olie, ellers kunne
man hurtig blive fattig ;)
M.V.H. Doris.

Fra : Marlene

Dato : 02-04-04 11:12

"Doris" <xdoris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Mine heste får olie i deres mad og hvidløg hver aften. To gange om ugen
> får de også lidt levertran. Jeg køber altid den billigste olie, ellers
kunne
> man hurtig blive fattig ;)

Tak for rådet )))

Vh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 02-04-04 18:38

> [...]
>
> Har I nogle gode råd? Hun får hvidløg hver dag for at styrke sit
> immunforsvar.... Hvad med noget olie i foderet?

(klip)

Hej Marlene

Min ene isbasse har sommereksem og når sæsonen er ovre for det så har hun
også mange og store skæl. Jeg har haft god virkning ved at smøre med
aloevera gel og så har jeg brugt Hippolyts islænderblanding fordi der er
noget i det foder der netop modvirker sommereksem eller tør hud.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 02-04-04 19:46

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> aloevera gel og så har jeg brugt Hippolyts islænderblanding fordi der er
> noget i det foder der netop modvirker sommereksem eller tør hud.

Tusind tak Jeg tænkte egentlig selv på aloe vera, for det har du før
skrevet om, men jeg kom væk fra det igen. Tak fordi du lige mindede mig på
det. Jeg tror, jeg vil prøve det. Problemet er bare, at hun har små skæl -
nærmest som tør hovedbund - på bugen og op ad siderne, hvor hun stadig har
kraftig vinterpels, og det er lidt svært at komme til at smøre hende ind
der, uden at hun bliver fuldstændig fedtet til. Men jeg må prøve. Hendes
pels skinner ellers - og hun er ved at være flot igen. Men det er altså bare
det skæl. Det er ret irriterende. Men jeg må prøve jeres råd. Tak.

Vh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 02-04-04 20:35

Hej Marlene

Prøv at strigle hende dagligt godt igennem så du får så mange skæl som
muligt væk og så der kommer så meget lys og luft til området som muligt. En
sidegevinst er jo også at når du strigler så masserer du huden og øger
derved blodcirkulationen. Blodcirkulationen er meget vigtig for heling eller
for dannelse af ny hud osv.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 03-04-04 14:27

> [...]
> sidegevinst er jo også at når du strigler så masserer du huden og øger
> derved blodcirkulationen. Blodcirkulationen er meget vigtig for heling

Jeg har striglet og striglet hende, siden vi fik hende sidste år (i juni).
Hun bliver striglet to gange om dagen.

Vh. Marlene.

Fra : Pia J

Dato : 02-04-04 20:38

Det er ret almindeligt at heste får skæl når de fælder - det forsvinder
bagefter, eller giv den et bad når den er færdig med at fælde.

:Pia

Fra : Marlene

Dato : 03-04-04 14:28

> Det er ret almindeligt at heste får skæl når de fælder - det forsvinder
> bagefter, eller giv den et bad når den er færdig med at fælde.
>
> :Pia

Ja, du siger egentlig noget. Det gjorde vores fjordhest også på et
tidspunkt. Hun gør det dog ikke i år.

Vh. Marlene.