Processor forbrug spamd
Fra : Rudi Hansen

Dato : 01-04-04 10:42

Jeg har installeret spamassassin på min Redhat 9.0 linux.

Og jeg kan se når jeg kører top at spamd bruger ca 95% af min processor,
hele tiden.
Kan det virkelig være rigtigt at den skal det, eller er der noget galt?

Jeg kørere qmail mail server på maskinen og er den eneste bruger der bruger
den.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 01-04-04 11:03

"Rudi Hansen" <Rudi.Hansen@birkelan.dk> writes:

> [...]
> hele tiden.
> Kan det virkelig være rigtigt at den skal det, eller er der noget galt?

Nej, det skal den vist ikke gøre. Jeg har set samme fænomen med
std. spamassassin (kørte ikke spamd), kan ikke huske hvorfor det
skete, men jeg nakkede bare processen og så kørte den videre. Tror
muligvis at det skyldtes at den fik en meget stor fil at tykke på, men
jeg er ikke sikker. Prøv at stoppe den og starte den igen for at se om
det ikke hjælper. Mener jeg dengang opgraderede min spamassassin og
problemet har ikke længere vist sig.

/Thomas
--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : John Hinge

Dato : 01-04-04 14:07

On 01 apr 2004 Rudi Hansen was heard to say:

> [...]
> processor, hele tiden.
> Kan det virkelig være rigtigt at den skal det, eller er der noget

Som en anden skrev, det er nok ikke helt meningen.
Jeg har faktisk set et andet sjovtr problem med spamassassin,
min server er koblet op til det store indernæt gennem en Sisco 677
router. en lille sød en, som måske nok ikke er synderligt avanceret
men opfylder mine nuværende behov fint. Men en gang imellem, vel
enn til 2 gange om måneden, så går min linje helt i selvsving, dvs.
hastigheden går i bund på websurfing og den slags..
Nærmere undersøgelser viser at der pludselig er omkring 30-50 tusind
(30-50.000 ja) nat entries til min server i routerens nat tabel.
Spamassassin opretter i ny og næ en udp port eller 2, men ligesom
den nogengange kokser ud og bruger 9x% cpu, så kokser den også nogen
gange ud og voldbruger udp porte.. og når først den lille sivsko
skal varetage omrking 30-40 tusind nat entries, så har den ikke
så megen tid tilovers til at servere min almindelige surfing..

Men hvad.. det tager så kort tid at reboote routeren :)
--
John Hinge - shayera / .sPOOn. http://www.spoon.dvd-klub.dk
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-04-04 22:24

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> writes:

> [...]
> skal varetage omrking 30-40 tusind nat entries, så har den ikke
> så megen tid tilovers til at servere min almindelige surfing..

Hvorfor er det lige at din spamassassin skal snakke gennem din
Cisco-router? Det gør min fx ikke. Jeg kører spamc, som forbinder til
en lokal spamd, men selv om du kører spamassassin direkte kan jeg
heller ikke se problemet?

--
Jacob - www.bunk.cc
Accept people for what they are -- completely unacceptable.

Fra : John Hinge

Dato : 02-04-04 11:31

On 01 apr 2004 Jacob Bunk Nielsen was heard to say:

> [...]
> Cisco-router? Det gør min fx ikke. Jeg kører spamc, som forbinder til
> en lokal spamd, men selv om du kører spamassassin direkte kan jeg

Det korte svar er : Det aner jeg ikke :)

Det lidt længere er :
Jeg bruger ikke selv Spamassassin, men en af mine brugere ønskede
at bruge det, og bad mig installere det, og man vil jo gerne
gøre sine brugere glade, ihvertfald et stykke hen af vejen..
Personligt lader jeg det spam som brugen af nogle blacklists
ikke måtte fange, forsvinde ned i mozilla thunderbirds skraldekurv

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 02-04-04 21:38

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Hvorfor er det lige at din spamassassin skal snakke gennem din
> Cisco-router?

Opslag i diverse blacklists.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-04-04 12:42

Hroi Sigurdsson <hroi@asdf.dk> writes:

> Opslag i diverse blacklists.

Ja, selvfølgelig. Men så må John jo generelt have et problem med
programmer der laver mange DNS-opslag.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you didn't get caught, did you really do it?

Fra : John Hinge

Dato : 04-04-04 11:17

On 03 apr 2004 Jacob Bunk Nielsen was heard to say:

> Ja, selvfølgelig. Men så må John jo generelt have et problem med
> programmer der laver mange DNS-opslag.

Det oplever John ikke i det daglige nej, de gange han har set routeren
vælte pga overfyldt nat tabel, har det peget i retning af spamassassin.
Ihvertfald har et kill på spamassassin og et reboot af router fået
problemet til at gå sin vej :) Som jeg nævnte indledningsiv er det jo
ikke et normalt problem, men virker ligesom den første posters
oplevelse med at spamassassin pludselig spiser meget cputid længe,
tilsvarende oplever jeg så at den går i selvsving og laver rod.
Om jeg så er særlig uheldig ? tja. Men normalt har jeg ikke problemer
med væltet router og store mængder nat ting..