[MSSQL] Liste tabeller og felter
Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-03-04 19:02

Kan man lave et SQL kald der lister alle tabeller og felter i en
database (MSSQL2k)?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 31-03-04 19:33

Lars Kim Lund wrote:
> Kan man lave et SQL kald der lister alle tabeller og felter i en
> database (MSSQL2k)?

Hvis de stadig benytter samme systemstruktur som i tidligere versioner af
MSSQL, så skulle et opslag i sysobjects og syscolumns kunne gøre tricket.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Not only does God play dice. He's also trying to cheat. -- Olfax

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 31-03-04 20:28

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> wrote:

>Hvis de stadig benytter samme systemstruktur som i tidligere versioner af
>MSSQL, så skulle et opslag i sysobjects og syscolumns kunne gøre tricket.

select syscolumns.name, sysobjects.name
from syscolumns, sysobjects
where syscolumns.id = sysobjects.id

returnerer det jeg ønsker. Tak for hjælpen.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-03-04 22:16

Lars Kim Lund skrev:

> select syscolumns.name, sysobjects.name
> from syscolumns, sysobjects
> where syscolumns.id = sysobjects.id
>
> returnerer det jeg ønsker. Tak for hjælpen.

I MSSQL 2000 kan man også bruge INFORMATION_SCHEMA-views.
Ovenstående kan fx skrives:

select    table_name,
      column_name
from    information_schema.columns
--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 14-04-04 09:40

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> I MSSQL 2000 kan man også bruge INFORMATION_SCHEMA-views.
> Ovenstående kan fx skrives:

Det er vel også mere korrekt at anvende VIEWs fremfor at gå direkte ned
i tabellerne, som i fremtidige versioner af databasen kan ske at ændre
sig, hvor man må forvente at VIEWs er mere stabile objekter.