Iptables
Fra : Armsby The LightMake~

Dato : 31-03-04 18:47

Kan man på en måde reserver en bestemt del af sin båndbredet med iptables da
jeg bruger iptelefoni og gerne vil have nok båndbredet til dette

Lars Jensen

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 31-03-04 20:05

Armsby The LightMaker wrote:
> Kan man på en måde reserver en bestemt del af sin båndbredet med iptables da
> jeg bruger iptelefoni og gerne vil have nok båndbredet til dette
>
> Lars Jensen

Ja og nej, du kan opsætte QOS. Dvs du kan priotere din trafik. Problemet
er at du ikke har mulighed for i den anden ende hos din ISP at opsætte QOS.

Du har dog mulighed med CBQ/HTB compileret i din kerne at ændre
prioteringen på trafikken. Virker vidst noget i stil med at den afviser
pakker som derved får modtageren til at sænke hastigheden på
afsendelsen. Ikke optimalt men det virker.

Du kan hente lidt information om det på nedenstående link. Kører selv
med det for at undgå at personer lægger forbindelsen ned når
edonkey/kazaa/httpaccelerator unamed it åbnes. Hvor godt det dog har det
med realtime trafik som voiceIP kan jeg have mine tvivl om. Har kun
testet det på en 512/128 og her virkede det ikke altid, men næsten. Mine
ping tider bliver dog altid smadret, men dette skyldes også opsætningen
af enhver ADSL forbindelse.

Læs selv mere herom på:
http://lartc.org/howto/lartc.cookbook.ultimate-tc.html

Hilsen Mikkel