GDI printer og printserver - hvordan?
Fra : Flemming

Dato : 31-03-04 18:02

Jeg har en minolta PagePro 1300w og købte så en brugt HP Jetdirect 300x på
qxl.

Anyway, det viser sig at HP'en ikke understøtter GDI printere (også kaldet
host-based). Ifølge minolta kan PagePro w serien ikke bruges til andet end
windows, da det er computeren der laver udregningerne og ikke printeren.

Nu er det sådan at jeg har set at der findes drivere til Linux, ergo man må
kunne printe via en "falsk" printer så det signal som computeren normalt
sender via printerporten / USB nu bare sendes via netværket til
printserveren ...

Er der nogen der ved hvordan man får en GDI printer til at virke med en
printserver?

på forhånd TAK TAK

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 19:43

Flemming wrote:
> [...]
> windows, da det er computeren der laver udregningerne og ikke printeren.

Sådan kan man også udtrykke det.
(driveren emulerer nogle chips, som mangler i GDI-printere)

> Nu er det sådan at jeg har set at der findes drivere til Linux

Det er vist mere undtagelsen end reglen, når vi snakker GDI-printere.
Jeg kan desuden ikke finde en Linux-driver til den PagePro 1300W på
linuxprinting.org ..

> ergo man må
> kunne printe via en "falsk" printer så det signal som computeren normalt
> sender via printerporten / USB nu bare sendes via netværket til
> printserveren ...

Hvis der ellers fandtes en linux-driver til den 1300W, så kunne man
_måske_ lave en "wrapper" for printserveren med den, men da den ikke
findes..

> Er der nogen der ved hvordan man får en GDI printer til at virke med en
> printserver?

Det er ikke ulejligheden værd - køb en ikke-GDI printer, evt. en
netværksprinter.
Brother har nogle ganske udemærkede laserprintere, og toneren er
rimelig billig.
Der var én, der for nylig havde en Brother HL-1270N til salg i en af
markedsgrupperne..