Xandros: GPL eller ikke GPL? Jeg ikke fors~
Fra : Michael Zedeler

Dato : 31-03-04 09:20

Xandros er tilsyneladende en Linux-distribution, som koster penge.

Hvordan i alverden kan det lade sig gøre, når nu at kernen (og sikekrt
en masse andre ting i OSet) er distribueret under (L)GPL?

Mvh. Michael.

Fra : Peter Makholm

Dato : 31-03-04 09:22

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> writes:

> Hvordan i alverden kan det lade sig gøre, når nu at kernen (og sikekrt
> en masse andre ting i OSet) er distribueret under (L)GPL?

Der er intet i GPL der forhindre folk i at tage penge for
produktet. Det GPL påkræver at er kildeteksten følger med eller at at
man kan få kildeteksten hvis man vil have den.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Michael Zedeler

Dato : 21-04-04 10:38

Peter Makholm wrote:

> Der er intet i GPL der forhindre folk i at tage penge for
> produktet. Det GPL påkræver at er kildeteksten følger med eller at at
> man kan få kildeteksten hvis man vil have den.

Jeg har læst en eller anden passage for 432 år siden hvor der stod at
man ikke måtte tage mere end lige netop nok til at dække omkostningerne
ved videredistribution, men det har altså ikke været GPL-licensen.

Mvh. Michael.

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-04-04 11:29

> [...]

> man ikke måtte tage mere end lige netop nok til at dække
> omkostningerne ved videredistribution, men det har altså ikke været

Jeg har ofte set den slags klausuler i forskellig freeware og
shareware tilbage i dos-tiden, men det har ikke noget med GPL at gøre
og jeg tror slet ikke at de er tilladte for licenser der skal
overholde Open source-definiitonen.

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 31-03-04 11:58

On Wed, 31 Mar 2004 10:20:17 +0200, Michael wrote:

> Xandros er tilsyneladende en Linux-distribution, som koster penge.

I modsætning til:

* Red Hat <http://www.redhat.com/apps/commerce/rhel/ws/>
* SuSE <https://suse.asknet.de/cgi-bin/prd_finder/P13219>
* Mandrake <http://www.mandrakestore.com/mdksa/index.php?storereferer=?LANG_=en&UID=&CUSTID=&origin_=>
* Conectiva <http://www.ciadosoftware.com.br/?departamento=4&ass=2495>
* Gentoo <http://store.gentoo.org/index.php?cPath=2&osCsid=c087278ddea9709be76c6c4897e401c1>
* Lindows <http://www.lindows.com/lindows_storefront.php?own=no>

Osv., osv.?

> Hvordan i alverden kan det lade sig gøre, når nu at kernen (og
> sikekrt en masse andre ting i OSet) er distribueret under (L)GPL?

Når det alt sammen er kommunistisk, eller hvad mener du?

<http://www.gnu.org/philosophy/selling.html>
<http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html>

Mvh.

--
"Mr. Cotton's... parrot. Same question." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Jespersen

Dato : 31-03-04 15:38

On Wed, 31 Mar 2004 10:20:17 +0200, Michael Zedeler wrote:

>Xandros er tilsyneladende en Linux-distribution, som koster penge.
>
>Hvordan i alverden kan det lade sig gøre, når nu at kernen (og sikekrt
>en masse andre ting i OSet) er distribueret under (L)GPL?

Det du oftest betaler for er medier, dokumentation og support. I SUSE's
tilfælde er det med version 9.1 Pro, 2xDVD (AMD64 og IA32) + 5xCD-ROM
(IA32), 1200-1300 siders dokumentation og install support .... man kan
måske sige at det er lidt pebret, men jeg foretrækker denne måde - blandt
andet for at støtte den videre udvikling (Ikke bare af distributionen men
også Linux og userland).

For at at styresystem skal blive accepteret skal der være kommerciel
støtte og support (Husker endda nogle undersøgelser der viser at mange
folk/firmaer ofte vælger et betalingsprodukt fremfor et gratis - også
selvom det er det samme produkt).

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Nothing cures a case of nerves like a case of beer!

Fra : Kent Friis

Dato : 31-03-04 15:26

Den Wed, 31 Mar 2004 14:37:40 +0100 (CET) skrev Peter Jespersen:

> [...]
>tilfælde er det med version 9.1 Pro, 2xDVD (AMD64 og IA32) + 5xCD-ROM
>(IA32), 1200-1300 siders dokumentation og install support .... man kan

Hvad koster SuSE 9.1 Pro?

Og hvad koster 1200-1300 siders dokumentation i tilsvarende kvalitet i
boghandlen? Den lille af manualerne, om netværk, kan faktisk anbefales
som generel introduktion til TCP/IP, også for folk der overhovedet ikke
er interesseret i netværk (eller kunne omkring SuSE 6, sidst jeg havde
fat i en komplet SuSE pakke).

Mvh
Kent

Fra : Peter Jespersen

Dato : 31-03-04 19:16

On Wed, 31 Mar 2004 14:26:16 +0000 (UTC), Kent Friis wrote:

<snip>

>Hvad koster SuSE 9.1 Pro?

9.0 Pro koster 720kr hos kaki, 9.1 kommer den 23 April og den holder nok
prisen selvom AMD64 versionen er medbundlet. (Glemte at kde.openoffice.org
nok kommer med).
Selvom Linux ikke er min primære softwareplatform har jeg dog reserveret
ressourcerne til når den kommer. Smed i sidste uge KDE 3.2.x ind på min
9.0'er ... ooohhh, det er et lækkert og meget hurtigtløbende desktop miljø
- det ser ud til at min PMShell nu får alvorlig konkurrence

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I call things as I see them; If I didn't see them, I make them up!

Fra : Jesper Harder

Dato : 21-04-04 15:23

> [...]

> at man ikke måtte tage mere end lige netop nok til at dække
> omkostningerne ved videredistribution, men det har altså ikke været

Du tænker sikkert på afsnit 3.b i GPL, som kan misforstås til at
betyde noget i den retning (men det gør den altså ikke).

--
Jesper Harder <http://purl.org/harder/>