ADSL
Fra : Maxi

Dato : 30-03-04 15:56

Jeg undrede mig hvorfor man kan få mere i download end upload? F.eks.
256/128. Hvad er årsagen til denne forskel??

Fra : Christian Joergensen

Dato : 30-03-04 16:54

On Tue, 30 Mar 2004 16:55:44 +0200, Maxi wrote:

> Jeg undrede mig hvorfor man kan få mere i download end upload? F.eks.
> 256/128. Hvad er årsagen til denne forskel??

Basalt set; fordi A'et i ADSL står for Asynkron

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-04 17:49

Christian Joergensen skrev:

>Basalt set; fordi A'et i ADSL står for Asynkron

Det står også for "asymmetrisk" hvilket betyder at der er forskel
på up- og downloadbåndbredden.

Jeg har ikke lige adgang til en teknisk forklaring, men den er
måske heller ikke nødvendig. Man kunne godt have valgt at lave en
teknik med ens hastigheder, men båndbredde koster penge, og de
færreste forbrugere sender lige så meget som de henter.

Tkniokken har en absolut grænse på 8 Mbit ned og 2 Mbit op.
Grænserne sænkes ved større afstand og dårlige linjer.

--
Bertel

Fra : Christian Joergensen

Dato : 30-03-04 18:33

On Tue, 30 Mar 2004 18:48:45 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Det står også for "asymmetrisk" hvilket betyder at der er forskel
> på up- og downloadbåndbredden.

Nej, det står for asymmetrisk. Jeg tog fejl

--
Christian Jørgensen | In order to understand recursion
http://www.razor.dk | one must understand recursion.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 30-03-04 20:22

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Tkniokken har en absolut grænse på 8 Mbit ned og 2 Mbit op.
> Grænserne sænkes ved større afstand og dårlige linjer.

Jeg har set ADSL linier der kunne klare 10 Mbit ned...

Mikkel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-04-04 07:50

> [...]
> teknik med ens hastigheder, men båndbredde koster penge, og de
> færreste forbrugere sender lige så meget som de henter.

Det er ikke teknikken der har defineret hastigheden, men anvendelsen, som du
jo også er inde på.
ADSL er designet til at blive anvendt til Video-on-Demand, hvor høj
hastighed nedad er vigtigere end hastighed opad samt lav latency.

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 30-03-04 21:34

On Tue, 30 Mar 2004 16:55:44 +0200, "Maxi" <dilorjaan50@hotmail.com>
wrote:

>Jeg undrede mig hvorfor man kan få mere i download end upload? F.eks.
>256/128. Hvad er årsagen til denne forskel??

ADSL/xdsl-specifikationen. Den arbejde rmed hastigheder på op til
8Mbit downstream og 768Kbit upstream.

Jeg har set en meget detaljeret snak om netop dette i xdsl-gruppen,
men husker ærlig talt ikke detaljerne.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 30-03-04 21:56

"H.T. Ohlsen" <nntp@ohlsen.dk> wrote in message

> ADSL/xdsl-specifikationen. Den arbejde rmed hastigheder på op til
> 8Mbit downstream og 768Kbit upstream.
>
> Jeg har set en meget detaljeret snak om netop dette i xdsl-gruppen,
> men husker ærlig talt ikke detaljerne.

Her var hvad jeg kunne finde på ITU's hjemmeside.. jeg er ikke sikker
med tror at der menes at 8 Mbir / 800 kbit er max men at det er optional
at linien kan bære mere end det... og det passe meget godt for en linie
der kun lige kan klare 8 Mbit ville formentlig performe meget dårligt...

An ADSL transmission unit can simultaneously convey all of the
following: a number of downstream frame bearers, a number of upstream
frame bearers, a baseband POTS/ISDN duplex channel, and ADSL line
overhead for framing, error control, operations, and maintenance.
Systems support a net data rate ranging up to a minumum of 8 Mbit/s
downstream and 800 kbit/s upstream. Support of net data rates above 8
Mbit/s downstream and support of net data rates above 800 kbit/s
upstream are optional.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 30-03-04 22:03

"Mikkel Gottlieb" <mikkel@energuitar.dk> wrote in message

> [...]
linie
> der kun lige kan klare 8 Mbit ville formentlig performe meget

1. 8 Mbit skulle der have stået
2. Jeg mener at en linie der stod til 8 Mbit ville performe dårligt hvis
den kun lige kunne klare 8 Mbit

Mikkel