Centreret side med to kolonner
Fra : Bjerrum

Dato : 30-03-04 13:09

Hej

Er det muligt at lave en centreret side med to kolonner, som begge kan
trykke en footer ned?

Altså #main er hele siden og er centreret. Der er så to kolonner #left_col
og #right_col som kan have forskelligt indhold. De skal derfor kunne trykke
#footer ned sådan at intet overlap finder sted.

Jeg har prøvet forskelligt, her er en renset version af min kode:

#main {
width: 550px;
border: thin solid #006666;
}
#left_col {
width: 275px;
float: left;

}
#right_col {
width: 275px;
float: right;

}
#footer {

}

<!-- <center> -->
<!-- </center> -->

Hints eller links ?

Bjerrum

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-03-04 15:57

Bjerrum wrote:
> [...]
> #left_col og #right_col som kan have forskelligt indhold. De skal
> derfor kunne trykke #footer ned sådan at intet overlap finder sted.

Det er ikke noget problem:

body {
margin-left:auto;
margin-right:auto;
text-align:center;
}
#main {
width: 550px;
border: thin solid #006666;
text-align:left;
}
#left_col {
width: 275px;
float: left;
}
#right_col {
width: 275px;
float: right;
}
#footer {
clear:both;
}
#cent {
text-align:center;
}

I body sættes margin-left og -right til auto. Det forstår IE før v.6 bare
ikke. Derfor er tilføjet text-align:center. Dette nødvendiggør at sætte
text-align:left på #main.

Når både højre og venstre spalte er floated, er det en fordel at skrive
højre spalte ind i kildeteksten før venstre.

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/float.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Bjerrum

Dato : 30-03-04 20:42

Hej Erik

Tak for dit svar - var jo lige netop det.

Jeg havde ellers opgivet og rodet mig ud i noget "tabel snask".

#footer {
clear:both;
}

Er jo så det der gør hele forskellen og both referere til både left og
right - smart.

> I body sættes margin-left og -right til auto. Det forstår IE før v.6 bare
> ikke. Derfor er tilføjet text-align:center. Dette nødvendiggør at sætte
> text-align:left på #main.

Okay altså:
margin-left:auto;
margin-right:auto;
er sådan set det samme som:
text-align:center;

> Når både højre og venstre spalte er floated, er det en fordel at skrive
> højre spalte ind i kildeteksten før venstre.

Af hvilken årsag? Er det mere rigtigt at gøre som du har gjort i dit
eksempel med 3 spalter - float left og stakke dem sidelænds?

> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/float.asp

Rigtig god dokumentation du har lavet - her står jo hvad jeg spurgte om.

Bjerrum

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-03-04 21:16

"Bjerrum" <sb@[slet]plugworks.net> skrev :

>margin-left:auto;
>margin-right:auto;
>er sådan set det samme som:
>text-align:center;

Nej, det er en fejl i IE, når IE 5.x og IE 6, når den sidstnævnte
er i quirksmode, centrerer et blockelement som <div> med
text-align: center.

text-align skal iflg. standarden kun virke på inlineelenter.
--
Knud

Fra : Bjerrum

Dato : 30-03-04 21:28

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev

> Nej, det er en fejl i IE, når IE 5.x og IE 6, når den sidstnævnte
> er i quirksmode, centrerer et blockelement som <div> med
> text-align: center.

Okay

margin-left:auto;
margin-right:auto;

er den rigtigte måde at skive centreringen på, men det virker ikke på nævnte
browser og derfor

text-align:center;

som gøre det sammme i de nævnte browser.

Rigtigt forstået?

Bjerrum

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-03-04 21:41

"Bjerrum" <sb@[slet]plugworks.net> skrev :

>Rigtigt forstået?

Ja, det er det.
--
Knud

Fra : Bjerrum

Dato : 30-03-04 22:24

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> skrev

> body {
> margin-left:auto;
> margin-right:auto;
> text-align:center;
> }
> #main {
> width: 550px;
> border: thin solid #006666;
> text-align:left;

Hov!
Hvis det skal fungere i firefox, mozilla og opera skal "auto magin" flyttes
ned i div taget.

body {
text-align:center;
}