Spammail
Fra : Peter Weise

Dato : 30-03-04 12:13

Hej,

Ved ikke rigtig om dette er rette sted at spørge, men prøver...

Hvis man har en mail adresse der hedder Flemminghansen@mail.dk modtager man
normalt kun mail der specifikt er sendt til denne adresse. Men jeg oplever
at modtage spammail der er sendt til f.eks 1@mail.dk eller en hvilken som
helst anden mærklig adresse.

Jeg henvender mig til TDC og spørger om hvordan det kan lade sig gøre, og de
spørger så mig, hvorfor jeg dog vil vide det. Virker din forbindelse, ja det
gør den, godt så kan vi ikke svare dig på andet, farvel. Ja, TDC kan altså
ikke hjælpe mig.

Jeg vil vide det fordi jeg generalt er interesseret i sikkerhed og man
beskytter sig jo bedre når man ved hvordan ting fungerer. Derfor anbefaler
det kriminalpræventive råd jo også at man "tænker som en tyv" når man skal
sikre sit hus.

Glæder mig til et spændende svar.

Peter Weise.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-03-04 12:57

Peter Weise wrote:

> [...]
> normalt kun mail der specifikt er sendt til denne adresse. Men jeg oplever

Det er fordi headere og modtager adresse er to
forskellige ting. SMTP tillader dig at skrive
hvad som helst i headerne, når du først har
angivet modtager adressen. Eksempel:

[kasperd:pts/9] telnet backup-mx.post.tele.dk 25
Trying 195.41.53.68...
Connected to backup-mx.post.tele.dk.
Escape character is '^]'.
220 fupA.post.tele.dk ESMTP - TDC Internet
HELO mail.dk
250 fupA.post.tele.dk
MAIL From:<foobar@example.com>
250 Ok
RCPT To:<ttzmcjttqmcxumlutpvtotxk@skrammel.yaboo.dk>
250 Ok
DATA
354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
Date: Thu, 31 May 2007 23:35:33 +0200
From: foobar@zlzuukccyeymluj.com
To: you@hwuszkejkyaraoe.com
Subject: IMPORTANT!

http://www.jogwrmlytyubacw.org/

..
250 Ok: queued as 3FBBAC747
QUIT
221 Bye
Connection closed by foreign host.
[kasperd:pts/9]

> [...]
> gør den, godt så kan vi ikke svare dig på andet, farvel. Ja, TDC kan altså

Jeg kender fænomenet. Selv hvis din forbindelse
ikke virker kan det kræve lidt held at få noget
ud af at ringe til dem.

> [...]
> det kriminalpræventive råd jo også at man "tænker som en tyv" når man skal

Jeg ved ikke, hvor meget det har med sikkerhed
at gøre. Bortset fra, at du ikke kan vide med
sikkerhed, hvem der har sendt det. Du kan vise
os de komplette headere fra en af disse beskeder,
så kan jeg fortælle dig, hvad de fortæller, og
hvor meget af indholdet, der kan være løgn.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Martin Schultz

Dato : 30-03-04 14:51

On Tue, 30 Mar 2004 13:12:40 +0200, Peter Weise wrote:

> [...]
> normalt kun mail der specifikt er sendt til denne adresse. Men jeg oplever

Hvad der står i to: feltet på en mail du har modtaget har ikke
nødvendigtvis noget at gøre med hvor den er blevet afleveret.

Martin

ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-04 16:42

Peter Weise skrev:

>Hvis man har en mail adresse der hedder Flemminghansen@mail.dk

Nu er den adresse eksponeret for spammere i hele verden.

Man kan ikke tillade sig at sjofle sådan med andres adresser.

At den måske ikke eksisterer i dag, er ingen hjælp. Den kan blive
taget i brug i overmorgen, men den er allerede ødelagt for tid og
evighed.

--
Bertel

Fra : Kristian Thy

Dato : 30-03-04 17:13

Bertel Lund Hansen uttered:
> At den måske ikke eksisterer i dag, er ingen hjælp. Den kan blive
> taget i brug i overmorgen, men den er allerede ødelagt for tid og
> evighed.

Sjovt. Jeg averterer med min emailadresse over hele Usenet, og har
ikke noget spamproblem.

> Man kan ikke tillade sig at sjofle sådan med andres adresser.

Jeg synes nu egentlig at det er et større problem med folk der
"spamproofer" deres emailadresser ved at tilføje mærkelige ting til
den - fx NOSPAMfoo@quovadis.dk¹, hvilket vil generere trafik til en
ikke-eksisterende emailadresse på en server, som den så skal bruge tid
og processorkraft på at bounce. Hvis man endelig skal gøre den slags,
så brug et TLD som garanteret ikke eksisterer - .invalid el.lign.

[¹] den findes. I modsætning til så mange andre af den slags adresser.

\\kristian
--
I am in shape. ROUND is a shape.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-04 17:53

Kristian Thy skrev:

>Jeg synes nu egentlig at det er et større problem med folk der
>"spamproofer" deres emailadresser ved at tilføje mærkelige ting til
>den

Det er samme problem. Mange af dem bruger andres domæner uden at
vide det - eller sågar uden at tage sig af det efter at de har
fået det at vide.

> - fx NOSPAMfoo@quovadis.dk¹, hvilket vil generere trafik til en
>ikke-eksisterende emailadresse på en server

Uhadada ja, hele 7 millisekunder vil det tage en server at
behandle en forkert adresse, og det vil sikkert lægge den
nærmeste DNS-server ned fordi den kun er gearet til at behandle
1/2 million opslag i sekundet. Frygteligt!

>[¹] den findes. I modsætning til så mange andre af den slags adresser.

Er det din adresse, eller ved du at den i forvejen er eksponeret?

--
Bertel

Fra : Kristian Thy

Dato : 30-03-04 18:15

Bertel Lund Hansen uttered:

> [...]
> nærmeste DNS-server ned fordi den kun er gearet til at behandle
> 1/2 million opslag i sekundet. Frygteligt!

Nej, ikke frygteligt. Irriterende. Du kan så tilføje at den også
bouncer i den anden ende fordi afsenderen også er spoofet.

> Er det din adresse, eller ved du at den i forvejen er eksponeret?

Alt sendt til quovadis.dk ender i min postkasse.

\\kristian
--
There are 10 kinds of people.
Those that understand binary, and those who doesn't.

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 31-03-04 14:22

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Kristian Thy <thy@it.edu>
mumbled in news:c4c6ae$2euc03$1@ID-157676.news.uni-berlin.de:
> Bertel Lund Hansen uttered:
> Sjovt. Jeg averterer med min emailadresse over hele Usenet, og
> har ikke noget spamproblem.

Nu har du en lidt speciel toplevel domæne (.edu), som spammerne
åbenbart stadig ikke gider spilde deres kræfter på - de opfatter
nok studerende som nogen de ikke kan sælge noget til enten fordi
de ikke har nogen penge - eller måske snarer at det vil være
spild af tid, da de ikke vil falde for spammernes tricks!?!

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer Andrew Engels Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *

Fra : Kristian Thy

Dato : 31-03-04 14:41

Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump) uttered:
> Nu har du en lidt speciel toplevel domæne (.edu), som spammerne
> åbenbart stadig ikke gider spilde deres kræfter på...

Jeg får nu en del spam (~60/dag) på alle mine emailadresser (som alle
ender i samme spand), men med et ordentligt spamfilter er det jo ikke
noget man mærker noget til...

\\kristian
--
No trees were killed in the sending of this message. However,

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 01-04-04 09:14

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Kristian Thy <thy@it.edu>
mumbled in news:c4ehq4$2i3lkl$1@ID-157676.news.uni-berlin.de:
> Andrew Engels Rump (formerly Leif Andrew Rump) uttered:
[Kopieret ind fra tidligere posting i tråden:
> After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, Kristian Thy
> <thy@it.edu> mumbled in
***Slut på kopi]
> Jeg får nu en del spam (~60/dag) på alle mine emailadresser (som
> alle ender i samme spand), men med et ordentligt spamfilter er
> det jo ikke noget man mærker noget til...

Øh, har du eller har du ikke et "spamproblem"? Det kan godt være
at du har "et ordentligt spamfilter" (som nogle af os andre), men
hvis du modtager spam har du også et spamproblem - at du så har
en løsning er fint!

Andrew

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 03-04-04 20:03

Kristian Thy <thy@it.edu> skrev et indlæg
<c4c6ae$2euc03$1@ID-157676.news.uni-berlin.de>:

>Sjovt. Jeg averterer med min emailadresse over hele Usenet, og har
>ikke noget spamproblem.

Det har jeg heller ikke - i hvert fald ikke særtligt stort - endnu...

Men jeg er ret sikker på at det kommer, idet jeg efter at have brugt
adressen i et års tid (tror jeg nok) har fået 6 nigeriabreve siden
10.12.2003 - og i dag fik jeg en virus til den samme adresse. Der er
tidligere kommet et par enkelte spam-mails.

Så på et tidspunkt når antallet af skumle personer som kender min
adresse den kritiske masse og så myldrer det med spam. Men så kan jeg
da heldigvis slette adressen og oprette en ny "mærkelig" adresse.
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet