Opsnuse variabler fra url
Fra : Michael Vendelbo

Dato : 30-03-04 00:26

Hej gruppe

Er følgende muligt:

Jeg vi gerne bruge en variabel fra en url i en iframe, men php kan
ikke aflæse den. Kan javascript overføre den?

Sådan her:

http://www.domæne.dk/index.html?id=1

På index.html ligger så en iframe som køre php og som skal bruge
variablen "id" Domænet og fil navnet er ikke konstant, men en evt.
script del på iframe side kan tilpasses "on the fly" via php.

Da jeg ikke er særlig "stiv" i javascript, ville er (stort) skub i den
rigtige retning være meget kærkommen.

Michael Gandrup Vendelbo

Fra : Kim Emax

Dato : 30-03-04 10:02

In the news:anbh605b4ja2etd8m79hl3p2okjthu3abf@4ax.com,
Michael Vendelbo <news@mixeren.com> wrote:

> Jeg vi gerne bruge en variabel fra en url i en iframe, men php kan
> ikke aflæse den. Kan javascript overføre den?
>
> Sådan her:
>
> http://www.domæne.dk/index.html?id=1

Det der _kan_ PHP "opsnuse": $_REQUEST[id] medmindre, det er php <= 4.1

> På index.html ligger så en iframe som køre php og som skal bruge
> variablen "id" Domænet og fil navnet er ikke konstant, men en evt.
> script del på iframe side kan tilpasses "on the fly" via php.

Hvis du mener at du indhenter din php side i Iframen, så er det ovennævnte
du skal bruge

> Da jeg ikke er særlig "stiv" i javascript, ville er (stort) skub i den
> rigtige retning være meget kærkommen.

Spørg hellere i .php gruppen

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 01-04-04 01:05

On Tue, 30 Mar 2004 11:01:42 +0200, "Kim Emax"
<newsgroup@remove-emax.dk> wrote:

>Det der _kan_ PHP "opsnuse": $_REQUEST[id] medmindre, det er php <= 4.1
>Hvis du mener at du indhenter din php side i Iframen, så er det ovennævnte
>du skal bruge

Det er 4.1.2 så det skulle være godt nok, men request forbliver tom.

>Spørg hellere i .php gruppen

Der fik jeg at vide at det ikke kunne lade sig gøre....

Michael Gandrup Vendelbo

Fra : Kim Emax

Dato : 01-04-04 01:35

In the news:4rmm60dgjmbug0crh5elq9hf2up3so6fj4@4ax.com,

> Der fik jeg at vide at det ikke kunne lade sig gøre....

ahh... nu ser problematikken også lidt anderledes ud, som jeg ser det... Mit
råd: Drop Iframes og brug includes i php i stedet... Jeg har lige siddet og
omskrevet en større site fordi man ønskede noget lignede det du vil...
Frames er noget skrammel efter min mening!

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 01-04-04 02:27

On Thu, 1 Apr 2004 02:35:09 +0200, "Kim Emax"
<newsgroup@remove-emax.dk> wrote:

>ahh... nu ser problematikken også lidt anderledes ud, som jeg ser det...

Er det ikke forklaret godt nok?

>Mit råd: Drop Iframes og brug includes i php i stedet... Jeg har lige siddet og
>omskrevet en større site fordi man ønskede noget lignede det du vil...
>Frames er noget skrammel efter min mening!

Det er ikke muligt, da man jo ikke kan include noget på en html fil.
Siderne hvor man skal indsætte "php-iframen" kan ligge hvor som helst,
f.eks. på servere uden php.

Men kan det lade sig gøre at overføre variablerne fra html siden til
php iframen via javascriipt, så kan jeg godt leve med at de brugere
som har javascript koblet fra ikke får overført variablerne.

Eller endnu bedre få "klippet" den header til som jeg beskrev i
slutningen af tråden i phpgruppen.

Michael Gandrup Vendelbo

Fra : Kim Emax

Dato : 01-04-04 11:49

In the news:2arm609j2bg6vqbj7rpetandvl31mbtasq@4ax.com,
Michael Vendelbo <news@mixeren.com> wrote:

> Er det ikke forklaret godt nok?

jeg har i hvert fald en anden forståelse af dit problem nu...

> Det er ikke muligt, da man jo ikke kan include noget på en html fil.
> Siderne hvor man skal indsætte "php-iframen" kan ligge hvor som helst,
> f.eks. på servere uden php.

Er det ikke noget vrøvl du skriver her? Så får du et problem allerede med at
skulle bruge en php fil i Iframen ikke?

> Men kan det lade sig gøre at overføre variablerne fra html siden til
> php iframen via javascriipt, så kan jeg godt leve med at de brugere
> som har javascript koblet fra ikke får overført variablerne.

Hvis du snakker en plain HTML fil, der så har en iframe, med en PHP fil i,
så kan du ikke, med mindre du manuelt angiver iframen til at indeholde
index.php?id=12

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 01-04-04 15:11

On Thu, 1 Apr 2004 12:48:53 +0200, "Kim Emax"

>Er det ikke noget vrøvl du skriver her? Så får du et problem allerede med at
>skulle bruge en php fil i Iframen ikke?

Nej det får jeg ikke problemer med, for php filen ligger selvfølgelig
på en server som understøtter php. Men index.html ligger f.eks på en
server som hun kan vise html filer.

>Hvis du snakker en plain HTML fil, der så har en iframe, med en PHP fil i,

Lige præcis.

>så kan du ikke, med mindre du manuelt angiver iframen til at indeholde
>index.php?id=12

Det er ikke muligt da id er forskellig fra gang til gang. Jeg havde
håbet at det var muligt via javascript. Da jeg syntes jeg har set et
javascript placeret i en iframe som kunne aflæse url'en i browserens
adresse felt.

Michael Gandrup Vendelbo

Fra : Kim Emax

Dato : 02-04-04 11:43

In the news:pt7o609ujdqlhvmp7utlearv5bncjfnvdn@4ax.com,
Michael Vendelbo <news@mixeren.com> wrote:

> Nej det får jeg ikke problemer med, for php filen ligger selvfølgelig
> på en server som understøtter php. Men index.html ligger f.eks på en
> server som hun kan vise html filer.

underligt setup...

> [...]
> håbet at det var muligt via javascript. Da jeg syntes jeg har set et
> javascript placeret i en iframe som kunne aflæse url'en i browserens

lav hele sitet i php

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 03-04-04 01:38

On Fri, 2 Apr 2004 12:42:34 +0200, "Kim Emax"

>underligt setup...

Ja du må jo tro at jeg er tosset, men der er altså en mening med
galskaben. Jeg kan ikke lave hele sitet i php, da jeg ikke selv er
ejer af føromtalte index.html.

En lille hurtig forklaring:
Jeg har et hobby projekt hvor jeg tilbyder små gratis services til
folks hjemmesider. Du ved en gæstebog, afstemning osv. Jeg har så også
lavet et lille simpel forum og det kunne jo være smart hvis man kunne
få en mail når nogen svarede i tråde hvor man selv havde postet
indlæg, og det ville jo være rigtig rart hvis man blev sendt direkte
til den rigtige tråd. Derfor er det jo nødvendig med en url bestående
at adressen til brugerens hjemmeside med de variabler forumet skal
bruge.

Håber det kan kaste en smule lys over sagen, for vi er skam helt enige
om at iframe, enkelte sider i html osv langt fra er optimalt, men der
er jo ikke så mange andre muligheder, især ikke når hele grund ide'en
er at brugerne skal kunne "peg og klikke" sig til et forum uden nogen
som helst kenskab til html/css. (ud over indsættelsen af koden)

Jeg har foresten fundet en løsning, ja det er ikke ligefrem særlig
fikst, men det ser ud til at virke...

Ved at lave koden som brugeren skal indsætte om til delvis javascript
som med: "var s = location.search;" henter variablerne og skriver hele
iframen med med document.write kan jeg få variablerne tilgængelig for
php scriptet. På php scriptet tjekker jeg så om variablen er tilstede,
er den det sendes brugeren direkte til den rigte tråd og er den der
ikke vises oversigten bare. Mangler så bare at hvis den besøgende ikke
har javascript aktiveret så skal den bare vise iframen via alm. html.
Det må være noget med at smide html'en til iframen i en "noscript"
ting...

Michael Gandrup Vendelbo

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 04-04-04 16:59

> Er følgende muligt:
>
> Jeg vi gerne bruge en variabel fra en url i en iframe, men php kan
> ikke aflæse den. Kan javascript overføre den?

Ja!

> Sådan her:
>
> http://www.domæne.dk/index.html?id=1

<iframe src="" id="iframe1"></iframe>
<script>
qstring = document.location.toString();
qsearch = qstring.search(/\?/);
jsQuery = new Object();

if (qsearch != -1) {
qs = qstring.split("?");
qsParam = qs[1].split("&");

for (j=0; j<qsParam.length; j++) {
q = qsParam.split("=");
jsQuery(q[0]) = q[1];
}

if (jsQuery("id") == null) {
location.replace(document.location + "?id=0");
}
iUrl = "side.php?id="+jsQuery("id");

e = document.getElementById("iframe1");
e.setAttribute(src, iUrl);
</script>

Noget i den stil evt.?

MVH Jonas (aka Juke)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 04-04-04 20:57

> for (j=0; j<qsParam.length; j++) {
> q = qsParam.split("=");
> jsQuery(q[0]) = q[1];
> }

- Der skulle selvfølgelig stå:

for (j=0; j<qsParam.length; j++) {
q = qsParam[j].split("=");
jsQuery(q[0]) = q[1];
}

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-04-04 00:24

Jonas Schmeltz Aaberg <julledyret@e-mail.dk> writes:

> - Der skulle selvfølgelig stå:
>
> for (j=0; j<qsParam.length; j++) {
> q = qsParam[j].split("=");
> jsQuery(q[0]) = q[1];

jeg gætter på at du mener
jsQuery[q[0]] = q[1]

Hvis du vil tage højde for tegn ud over bogstaver og tal, så vil det
være mere korrekt at skrive:
jsQuery[decode(q[0])] = decode(q[1])

hvor decode omgør URL-encodingen af formen:
function decode(string) {
return unescape(string.replace(/\+/g," "));
}

Du kan også bruge location.search.substring(1) til at få fat i det
efter "?"'et, i stedet for at gennemløbe hele URL'en.

/L

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 13-04-04 13:09

On Sun, 4 Apr 2004 15:58:56 +0000 (UTC), Jonas Schmeltz Aaberg
<julledyret@e-mail.dk> wrote:

>Noget i den stil evt.?

Med mit ringe kendskab til javascript ser det godt ud, desværre kan
jeg ikke få det til at virke. Den brokker sig over en manglende" }" og
uanset hvor jeg "gætter på" at den mangler får jeg bare andre fejl
meldinger (en funktion var ventet). Jeg har foretage den rettelse du
har angivet og også prøvet jsQuery[q[0]] = q[1] som Lasse siger.

Før jeg poster et evt. link, vil det nok være en go ide at jeg er helt
sikker på hvor koden skal være.

Er det korrekt opfattet at koden skal være på "html" siden?

Og at scr i iframe koden skal være "" (altså tom)?

Spørgsmålet er også om det vil give nogen fordele i forhold til den
lidt, øhh alternative, løsning jeg selv fik flækket sammen
Se slutningen af

Michael Gandrup Vendelbo