Hjælp til fejlretning
Fra : Klaus Petersen

Dato : 29-03-04 18:36

Hej med jer.

Netkort, internet o.s.v. er sat op på min linux/slackware computer og
fungerer sådan set fint nok.

Men ... den er dog meget lang tid om at skaffe oplysningerne fra min
internetudbyder's DHCP server (tele2).

I dette tilfælde er "meget lang tid" ret tæt på 60 sekunder.

Hvordan kan jeg løse det problem?

Det må jo være fordi den prøver på et eller andet og så efter 60 sekunder
timer ud.

Er der evt. en log man kan kigge i?

Eller kender I ligefrem problemet/løsningen?

mvh.
Klaus.

Fra : Morten Guldager

Dato : 29-03-04 20:27

Mon, 29 Mar 2004 at 17:35 GMT Klaus Petersen wrote

> Men ... den er dog meget lang tid om at skaffe oplysningerne fra min
> internetudbyder's DHCP server (tele2).
>
> I dette tilfælde er "meget lang tid" ret tæt på 60 sekunder.
>
> Hvordan kan jeg løse det problem?

Måske en netnærkssniffer kan måske hjælpe. tcpdump er ren textmode
og ret nørdet at bruge. ethereal er grafisk og meget simpel.

> Det må jo være fordi den prøver på et eller andet og så efter 60 sekunder
> timer ud.

Muligvis. dhcpcd er klient-enden og den kan du kalde direkte. Tager det
også lang tid? dhcpcd skal vist nok have en -n option. Check manualen.

> Er der evt. en log man kan kigge i?

Måske /var/log/messages

/Morten

Fra : Kent Friis

Dato : 29-03-04 21:45

Den Mon, 29 Mar 2004 19:27:21 GMT skrev Morten Guldager:
>Mon, 29 Mar 2004 at 17:35 GMT Klaus Petersen wrote

>Måske en netnærkssniffer kan måske hjælpe. tcpdump er ren textmode
>og ret nørdet at bruge. ethereal er grafisk og meget simpel.

Det må være et typisk "tastatur=kompliceret, mus=simpelt"-syndrom.
Ethereal kan det samme som tcpdump, og mere til. Syntax'en er endda
præcis det samme, når man laver sit filter.

Ethereal er mindst lige så nørdet som tcpdump, den har bare en genial
fordel: "follow tcp stream".

Mvh
Kent

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 29-03-04 23:08

Klaus Petersen wrote:
> [...]
> timer ud.
>
> Er der evt. en log man kan kigge i?
>
> Eller kender I ligefrem problemet/løsningen?

Er du sikker på det er dhcp som tager tiden. Jeg husker da jeg brugte
redhat, hvor sendmail var installeret, at den brugte ca. 1 minut under
opstarten. Løsningen var at disable sendmail eller helt fjerne den
(eller konfigurere den korrekt) eller bruge noget andet

Du akn eventuelt checke om det er dhcp ved at sætte en fast IP ind, og
se om problemet stadig eksistere - hvis ja, så er det ikke dhcp.

Jørn

Fra : Klaus Petersen

Dato : 30-03-04 08:59

> [...]
> Du akn eventuelt checke om det er dhcp ved at sætte en fast IP ind, og
> se om problemet stadig eksistere - hvis ja, så er det ikke dhcp.

Jeg kører også med sendmail, men det mærkelige er, at det kun er første gang
den starter op, at den bruger så meget tid på det.

Næste boot er hurtig nok.

Det har nok noget at gøre med at tele2's dhcp server skal registrere mit
netkort første gang.

Eller måske er det fordi jeg bruger et domæne navn til at angive dns
serverne i dhcpd ...