Ægtefællebidrag
Fra : Tina Bjerregaard

Dato : 29-03-04 17:11

Det her er nok ikke lige den rigtige news.gr.... men prøver alligevel fordi
jeg er letter desperat. Jeg vil ikke uddybe historie nærmer da den vil blive
for lang.
Sagen ligger således at min partner og jeg netop er ved at indgå
seperation.Jeg tillod mig at foreslå at jeg ville søge ægtefællebidrag
grundet:
Vi er gået fra 2 indtægter til en som består af sygedagpenge(hvilket man
ikke bliver rig af)Min partner har over det dobbelt i indtægt end vi har
tilbage at leve for,
I ægteskabet er der et "fælles" barn som er født i ægteskabet men uden at
der er noget biologisk... der er tidliger søgt stedbarnsadpt. som er
afslåget af amtet med den begrundelse at vi ikke havde haft samme adresse
længe nok.. vi var dog gift da min datter blev født.
Min partner har forladt hjemmet, uden at bidrage med at hjælpe os i gang
økonomisk, så står nu med alle udgifter selv.. fuld dagpleje som jeg ikke
har mulighed for at kunne betale.....inden alt hvad jeg overhovedet kan søge
falder på plads,, hvilket tager op til 3 mdr for noget.. vil vi ramme gulvet
med et brag.
da jeg oplyste min partner om at jeg ville søge ægtfællebidrag i max et halv
år så vi kunne komme på rette køl igen... fik jeg den slynget i hoved at vi
mindst skulle ha været gift i 3 år.. og da vi var sep. et par månder sidste
år, så det kun bliver til 2 år og 2 mdr kunne jeg godt droppe alt om det.
som det står nu.. er vi økonomisk færdig... så vil høre om der er nogen der
ved.. om jeg har grundlag nok til at forsøge at søge dette eller jeg blot
bør opgive på forhånd.. min partner ønsker heller ingen kontakt med "vores"
datter og ønsker heller ikke på nogen måde at bidrage til hende økonomisk,
så kort sagt... vi er smidt på gulvet og må klare sig selv..
håber nogen kan svare på mit spørgsmål.

den desperate

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 29-03-04 19:40

Tina Bjerregaard wrote:
> Det her er nok ikke lige den rigtige news.gr.... men prøver alligevel
> fordi jeg er letter desperat.

Du er havnet rigtigt.

<snip baggrund>

Reglerne om ægtefællebidrag er beskrevet på
<http://www.civildir.dk/regler/bidrag.htm>

Som du vil se, står der ikke noget om at man skal være gift et givet stykke
tid, før kravet om ægtefællebidrag indtræder.

Det lyder i øvrigt som om i stadig formelt er gift. I så fald skal du også
være opmærksom på "Ægtefæller, der ikke bor sammen på grund af
uoverensstemmelse, har stadig forsørgelsespligt over for hinanden."

Hvad angår beløbets størrelse:
"Udgangspunktet ved fastsættelse af bidragets størrelse er herefter et
beløb svarende til 1/5 af forskellen mellem indtægterne hos den, der har
ret til bidrag, og den, der skal betale bidrag. Dette er den såkaldte
"femtedelsregel". Beløbet afrundes."
Nærmere præcisering på hjemmesiden. Specielt skal du være opmærksom på, at
han kan tjene så lidt, så han bliver fritaget for bidrag.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
Universities are truly storehouses of knowledge: Students arrive from

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 29-03-04 19:57

"Tina Bjerregaard" <tinus@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> datter og ønsker heller ikke på nogen måde at bidrage til hende økonomisk,
> så kort sagt... vi er smidt på gulvet og må klare sig selv..

Uden at være ekspert, vil jeg da sige, at du
er havnet i en meget akut situation, som kommunen SKAL
hjælpe dig igennem, også økonomisk.
Tal derfor straks med din sagsbehandler.

Mvh.Bodil.

Fra : Tina Bjerregaard

Dato : 01-04-04 21:33

Hvordan kræver man at den der har forladt hjemmet, overholder sin
forsørgelspligt...... vi blev efterladt tilbage med det hele.. det der før
var fællesudgifter hænger jeg på.... og tale sammen kan vi ikke, da min
"ægtefælle" mener jeg kun er ude på at rippe og flå ved at søge
ægtefællebidrag og ved at holde fast ved at vi ikke bare kan klare at stå
tilbage med det hele.
Skal først til vilkårsforhandlinger sidst i April

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 03-04-04 13:17

Tina Bjerregaard wrote:
> Hvordan kræver man at den der har forladt hjemmet, overholder sin
> forsørgelspligt.

Den del er da nemt nok: Send ham et brev, eller ring til ham! Men at kræve
sin ret, er langt fra det samme som at *få* sin ret. Og det lyder bestemt
som om du ikke får noget ud af ham, før han bliver slået i hovedet af nogen
med en officiel titel.

> [...]
> klare at stå tilbage med det hele.
> Skal først til vilkårsforhandlinger sidst i April

I mellemtiden tror jeg du står dig ved at søge hjælp i socialforvaltningen.

<snip>

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
The whole room wasn's so much furnished as lingeried. -- Terry Pratchett