decrypte xp filer
Fra : René

Dato : 29-03-04 16:02

Jeg har på forunderlig hvis fået kvajet mig stærkt.
Jeg må ha' leget med xp's eget encryptprogram i tidernes morgen og
fået encryptet mit "my document" bibliotek. Nu har jeg så reformateret
og installeret xp forfra efter en masse knas med gammel installation.
Men nu kan jeg ikke få adgang til mine documenter jeg havde liggende
under "my documents" De eneste filer som er vigtige for mig er mine
skoleopgaver. Dem vil jeg meget gerne have adgang til igen. Hvordan
gør jeg? Jeg skal bruge dem når jeg engang skal til svendeprøve. Så
hvis nogen af Jer herinde kan hjælpe mig, bliver jeg meget glad.

Hilsen René

Fra : bo christensen

Dato : 29-03-04 18:28

> [...]
> gør jeg? Jeg skal bruge dem når jeg engang skal til svendeprøve. Så
> hvis nogen af Jer herinde kan hjælpe mig, bliver jeg meget glad.
http://www.winnetmag.com/Article/ArticleID/15907/15907.html
/bo

Fra : René

Dato : 29-03-04 19:08

On Mon, 29 Mar 2004 19:27:32 +0200, bo christensen wrote:

>http://www.winnetmag.com/Article/ArticleID/15907/15907.html
>/bo

Det vil sige efter hvad jeg forstår i denne article. Når jeg ikke har
det gamle certificat (da jeg har formateret computeren) ikke længere
kan restore min *.doc og *.txt filer?
Er der virkelig ikke et program der kan bryde den xp encryptkode så
jeg kan se mine txt og doc filer igen?

Hilsen René

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-03-04 19:39

In article <tapg60hu9pevukkj33tg8aag22hm3n42cd@4ax.com>, René wrote:

> [...]
> kan restore min *.doc og *.txt filer?
> Er der virkelig ikke et program der kan bryde den xp encryptkode så

Der anvendes DESX som er en relativ svag algoritme, ikke meget
stærkere end gammeldags DES 56-bit. Så for omkring $100.000 kan
du få kort til en PC der kan gennemløbe hele keyspace på under 48 timer.

Så hvad er dine data værd for dig ?

Fra : Alex Holst

Dato : 29-03-04 20:17

Povl H. Pedersen wrote:
> Der anvendes DESX som er en relativ svag algoritme, ikke meget
> stærkere end gammeldags DES 56-bit. Så for omkring $100.000 kan
> du få kort til en PC der kan gennemløbe hele keyspace på under 48 timer.

Eh? Anvendes DESX i XP's EFS?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-03-04 06:06

In article <4068763b$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Alex Holst wrote:

> Eh? Anvendes DESX i XP's EFS?

Det var hvad jeg kunne finde som beskrivelse af algoritme.

Fra : René

Dato : 30-03-04 09:36

On Mon, 29 Mar 2004 18:38:48 +0000 (UTC), Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>stærkere end gammeldags DES 56-bit. Så for omkring $100.000 kan
>du få kort til en PC der kan gennemløbe hele keyspace på under 48 timer.

tjaa i hvert fald ikke så meget. Jeg er i hvert fald blevet klogere og
man ikke bare skal lege med cryptering. Det der mest irriterer mig, er
at dataene ikke engang er hemmelige på nogen måde.

Hilsen René

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 30-03-04 09:51

<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
>stærkere end gammeldags DES 56-bit. Så for omkring $100.000 kan
>du få kort til en PC der kan gennemløbe hele keyspace på under 48 timer.

Indtil nogen dokumenterer andet, er status at der anvendes en 40-bit
nøgle. Man behøver ikke give op på forhånd, men det kan tage nogen tid
at sætte et system til at angribe op, og få vished om den præcise
algoritme.
--
Svend Olaf

Fra : Alex Holst

Dato : 29-03-04 19:49

René wrote:
> Er der virkelig ikke et program der kan bryde den xp encryptkode så
> jeg kan se mine txt og doc filer igen?

Nej. Det er extremt vigtigt altid at have en sikkerhedskopi af sin
krypteringsnoegle, og gerne ogsaa sine data i klar text.

Hvis krypteringen (let) kunne brydes, hvor ville ideen i det saa vaere?

Fra : René

Dato : 30-03-04 09:35

On Mon, 29 Mar 2004 20:49:29 +0200, Alex Holst wrote:

>Nej. Det er extremt vigtigt altid at have en sikkerhedskopi af sin
>krypteringsnoegle, og gerne ogsaa sine data i klar text.
>
>Hvis krypteringen (let) kunne brydes, hvor ville ideen i det saa vaere?

Mjaa det tænkte jeg også. Men man blev og er stadig desperat. Men der
er nok ikke noget at gøre ved det. Jeg må høre på skolen næste gang
jeg skal møde, om ikke jeg må låne mine gamle opgaversæt så jeg kan
tage en kopi. Jeg regner da ikke med at de har smidt dem ud når de har
rettet dem...

Hilsen René

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 30-03-04 09:48

On Mon, 29 Mar 2004 17:02:28 +0200, René <renems@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>gør jeg? Jeg skal bruge dem når jeg engang skal til svendeprøve. Så
>hvis nogen af Jer herinde kan hjælpe mig, bliver jeg meget glad.

Hvis du ikke ligefrem ved det, kan der vel være andre grunde til at
filerne ikke kan tilgås.

Hvis du formaterede forsvandt filerne derved? Eller lå de på et andet
drev?

Eventuelle nøgler kan stadig ligge på disken, selv om partitionen er
formateret.

Hvis filerne er vigtige, så sluk maskinen, og spørg derefter igen.
--
Svend Olaf

Fra : René

Dato : 30-03-04 11:40

On Tue, 30 Mar 2004 08:47:50 GMT, Svend Olaf Mikkelsen wrote:

>Hvis du formaterede forsvandt filerne derved? Eller lå de på et andet
>drev?

Jeg havde kopieret my document folderen over på et andet drev inden
jeg formaterede ligesom jeg plejer. Da jeg så havde lavet under xp
installation en quickformat og installeret xp igen, ville jeg flytte
my document tilbage på plads igen. Jeg opdagede der var noget galt da
jeg ikke kunne kopiere filerne tilbage igen.

>Eventuelle nøgler kan stadig ligge på disken, selv om partitionen er
>formateret.

hmm hvordan får jeg fat i den nøgle på computeren igen?

>Hvis filerne er vigtige, så sluk maskinen, og spørg derefter igen.

jeg forstår ikke

Hilsen René

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-03-04 11:48

"René" wrote:

> hmm hvordan får jeg fat i den nøgle på computeren igen?

Der er ingen, der har sagt, det ville være nemt.
Og jeg vil ikke forsøge at vejlede dig i det via
en usenet gruppe. Det ville forresten også kræve
bedre kendskab til EFS end jeg har. Dit bedste
håb er at du kender nogen, der har en grundigt
kenskab til EFS.

> jeg forstår ikke

Når en fil bliver slettet fra harddisken bliver
data ikke overskrevet med det samme. Området
bliver markeret som frit, og senere kan det så
blive brugt igen til en anden fil. Jo mere du
bruger maskinen, des større er chancen for at
området hvor nøglen ligger bliver brugt igen,
hvorved den kan være borte for altid.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 30-03-04 12:21

On Tue, 30 Mar 2004 12:39:57 +0200, René <renems@vip.cybercity.dk>
wrote:

>hmm hvordan får jeg fat i den nøgle på computeren igen?

I fortsættelse af det Kasper så rigtigt siger:

Hvis det var mig selv der havde problemet, og jeg kun havde 1 PC, og
lidt penge, og parat til at bruge tid på at undersøge sagen uden
sikkerhed for at det lykkes, ville jeg gøre dette:

Slukke maskinen.

Slette alle partitioner i MBR (selvfølgelig ikke overskrive dem), og
oprette en skjult (ukendt) partition på hele disken fra anden til
sidste sektor på disken.

Fjerne problemdisken, købe en ny disk, installere operativsystemet på
den nye disk, indsætte problemdisken som disk nummer 2, kopiere de
filer jeg umiddelbart skulle bruge og som kan kopieres med recovery
programmer.

Og så begynde at læse om XP's krypteringssystem.

Det er selvfølgelig meget at gøre uden at vide om det hjælper, men det
kan være konsekvensen hvis der ikke umiddelbart er nogen der kan give
sikre og præcise svar.
--
Svend Olaf

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-03-04 13:08

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Slette alle partitioner i MBR (selvfølgelig ikke overskrive dem), og
> oprette en skjult (ukendt) partition på hele disken fra anden til
> sidste sektor på disken.

Det burde ikke være nødvendigt. Man kan sagtens
læse hele disken inklusiv partitionstabel uden at
ændre så meget som en bit på den disk man læser
fra. Jeg ved dog ikke lige, hvordan man gør det
under XP, bruger selv kun Linux.

> [...]
> den nye disk, indsætte problemdisken som disk nummer 2, kopiere de
> filer jeg umiddelbart skulle bruge og som kan kopieres med recovery

Enig. Hvis man ikke rører ved partitionstabelen
kan man nok også kopiere meget uden brug af
recovery værktøjer. Men skal selvfølgelig sørge
for, at XP ikke begynder at skrive noget på den
disk man er ved at kopiere fra.

> [...]
>
> Det er selvfølgelig meget at gøre uden at vide om det hjælper, men det
> kan være konsekvensen hvis der ikke umiddelbart er nogen der kan give

Ja. Hvis man har mistet data/risiko for at miste
data, så er det første man skal spørge sig selv
om, hvor meget disse data er værd i forhold til
prisen på en ny disk. Er data mindre værd end en
ny disk, så er de heller ikke værd at spilde tid
på. I øvrigt vil det være en stor fordel om den
nye disk er væsentligt større end den gamle. Det
er i hvert fald rart at have masser af plads at
gøre med, når man laver recovery. Jeg vil
anbefale en faktor fire.

/* Would you like fries with that? */

Fra : René

Dato : 31-03-04 14:28

On Tue, 30 Mar 2004 11:21:13 GMT, Svend Olaf Mikkelsen wrote:

>Det er selvfølgelig meget at gøre uden at vide om det hjælper, men det
>kan være konsekvensen hvis der ikke umiddelbart er nogen der kan give
>sikre og præcise svar.

Jeg siger i hvert fald mange tak for hjælpen. Jeg kigger nærmere på
sagen.

Hilsen René