Intelligente dyr?
Fra : Nielsen

Dato : 29-03-04 08:55

Hej
Jeg har for nylig haft en diskussion med en jæger....
Jeg er ikke selv jæger, men denne jæger udtaler at der IKKE findes
intelligente dyr.......
Han mener at dyr udelukkende kan trænes/oplæres til at udføre en opgave og
at de på ingen måde kan tænke selv......der er ingen sammeligning mellem
mennesket og dyrene, mener denne jæger.
Hvad siger alle i andre jægere.........Er der hold i det han siger?
Findes der intelligente dyr?

/Nielsen

Fra : Tom Knudsen

Dato : 29-03-04 15:16

Hej Christian

Det kommer meget an på hvordan du definerer intelligens...

Den helt afgørende forskel på vores og dyrenes hjerne (som i øvrigt er
forskellig arter imellem) er, at de i modsætning til os, ikke er i stand til
at forestille sig hvordan andre dyr har det - dvs. de har ingen empati
(indlevningsevne, forståelse for andre dyrs følelser). Dertil tror jeg nok
at dyrenes generelle abstraktionsevne er temmelig begrænset, igen i
modsætning til vores.

Så hvis du med intelligens mener evnen til - på baggrund af erfaringer - at
forestille sig hvordan et andet dyr vil reagere på en given situation, eller
forestille sig hvordan man selv ville opleve/føle det hvis man blev udsat
for noget tilsvarende, så er dyrene meget lidt intelligente, men hvis du
mener evnen til f.eks. at lære at åbne døre med poterne så er det en anden
snak.For lige at opklare ovennævnte lidt kan man sige at hunden kan godt
huske at ejeren blev (sandsynligvis bliver) meget sur hvis den urinerer på
det fine tæppe i stuen, men den har ikke evner til at forestille sig
hvorfor, sådan er det bare, kan den se. Vi vil derimod godt kunne forestille
os hvor kede af det vi selv ville blive hvis noget vi holdt meget af blev
sølet til i urin, uden at det nogensinde sker eller er sket tidligere. Vi
ekstrapolerer fra en lignende oplevelse vi selv har haft tidligere. F.eks.
dengang lillebror smadrede yndlingslegetøjet, det er jo to situationer der
dels er meget ens og dels fuldstændigt forskellige, men det kan vi godt
styre oppe i hjernen... De fleste af os i hvert fald.

Populært sagt ville en hund altså næppe blive nogen god sælger, den kan ikke
forestille sig hvad den skal sige for at få de andre hunde til at synes at
det ville være smart at købe dens produkt, men hvis den ellers havde motorik
til det kunne den sikkert sagtens arbejde på samlebånd.

Hvordan definerer du forresten intelligens hos mennesker? Social
intelligens, praktisk intelligens, boglig intelligens - find selv på flere
;)

Til slut: Det er nok lidt primitivt af din kammerat at sige at dyr ikke
besidder nogensomhelst form for intelligens overhovedet uden samtidig at
definere hvad han forstår ved intelligens. Men det er korrekt at de ikke
besider empati.

Med venlig hilsen
Tom

Fra : john

Dato : 29-03-04 16:23

Ret beset er mennesket vel et dyr et eller andet sted ik! , men er vi
virkeligere klogere end dyr ?? de begår ihvertfald ikke selvmord i
modsætning til mennesket... sådeeeet. !
Ps.
Er selv jæger
/jr

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 30-03-04 11:01

On Mon, 29 Mar 2004 17:22:55 +0200, "john" <jhr@nospamdanhunters.dk>
wrote:

>Ret beset er mennesket vel et dyr et eller andet sted ik! , men er vi
>virkeligere klogere end dyr ?? de begår ihvertfald ikke selvmord i
>modsætning til mennesket... sådeeeet. !

Å jo da, de begår til stadighet selvmord, ved å bevege seg foran min
riflepipe...
; )

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 30-03-04 14:27

wrote:

>Ret beset er mennesket vel et dyr et eller andet sted ik! , men er vi
>virkeligere klogere end dyr ?? de begår ihvertfald ikke selvmord i
>modsætning til mennesket... sådeeeet. !

Dersom du tømmer lighterbensin i en sirkel rundt en skorpion og tenner
på vil den reagere med å stikke seg selv til døde. Det er ett eksempel
på dyr som tar selvmord. Flere finnes sikkert.

Brynjar

http://home.no.net/bharsvik/

For å sende post til meg må du fjerne "er" i siste del av adressen

Fra : john

Dato : 31-03-04 06:44

Måske, jeg har aldrig prøvet !

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 31-03-04 10:12

On Wed, 31 Mar 2004 07:44:12 +0200, "john" <jhr@nospamdanhunters.dk>
wrote:

>Måske, jeg har aldrig prøvet !

Da bør du snarest ta deg en liten sydentur og få prøvd det! Hils kona
fra meg og si at hun må bestille reisen umiddelbart. God tur!

Fra : john

Dato : 31-03-04 21:09

Nob. ! min tur går til vore svenske broderland i år, dog først til august.

/jr

Fra : Mars

Dato : 29-03-04 16:36

Ikke enig

har du prøvet kragejagt !`?? de er sq ikke dumme :)....kragerne altså :)

Ms

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 29-03-04 17:39

Tja.. Jeg har to gårdhunde. Begge hanhunde og omtrent lige gamle. Og der er
ingen tvivl om, at den ene er langt langt mere intelligent end den anden.
Prøver man en ny leg så fanger den ene omgående fidusen - den anden fatter
ikke en sk.. Den "kloge" finder selv på lege og er indimellem helt tydeligt
forvirret og frustreret over at den anden ikke fatter ideen. Den "kloge" er
også den der bestemmer, men jeg er helt overbevist om, at lillebrors
manglende intelligens ikke bare er et udslag af dominans. Han er en vældig
"god" og rar hund som fint udfylder sin funktion men sammenlignet med den
anden har han altså ikke ret mange brikker at flytte med. Og hvorfor skulle
der dog ikke kunne være forskel på hundes intelligens-kvotient akkurat som
hos mennesker? Så mit bud er - vist kan dyr være intelligente. Du skal bare
ikke forveksle "intelligens" med "menneskelighed".
MVH Niels

Fra : Erik Prestmo

Dato : 29-03-04 16:52

Hva er intelligens?

Løsning av 3. grads ligninger?

Å kunne sitere klassiske greske tekster utenat?

Spille sjakk?

Jakte effektivt på mat?

Joda, dyr kan være både dumme og intelligente, og mennesket er et dyr!

Knapt noen dyreart kan ansees å være så stupid som mennesket, som til
stadighet truer med egenutryddelse!

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm
Nielsen <christian@email.dk> skrev i news:c48ko0$la3$1@sunsite.dk

Fra : john

Dato : 31-03-04 06:45

Lige mine ord. Tak for det.!!

/jr

Fra : Michael Nielsen

Dato : 13-04-04 12:09

Jow Jow, der findes dyr som er ihvertifælde lidt intiligente........kender
et par jagt kammerater som er gift med et.....

Michael

Fra : john

Dato : 13-04-04 15:51

Ok. ! men de er ikke klogere en hunden