Krydsord
Fra : Puk

Dato : 27-04-01 15:42

Hej alle sammen

Min kære mormor er efterhånden gået hen og blevet en ældre dame.
Hun har i mange år været svært overvægtig og har blandt andet
derfor fået slidgigt i knæene. Dette har i de sidste par år
betydet, at hun ikke har kunnet gå så langt som før, hvilket så
selvfølgelig betyder at hun ikke tager så meget ud af alene. Før
i tiden tog hun stort set i byen for at handle hver dag, da det
jo også betød til aktivitet for hende. Det har hun så skåret ned
på, fordi knæene ikke rigtig holder til så meget. Men hun har
klaret det fint og har fundet sysler hjemme som hun har nydt
meget.

Nogle af disse sysler har været at læse en masse bøger, læse
avis, løse krydsord og se de danske programmer i TV (hendes
engelsk er ikke så godt). Desværre er der sket det, at hun har
fået forkalkning i/på et eller andet i øjet. Resultatet af dette
er, at hun er blevet meget svagtseende. Og DET er altså et
problem, fordi hun jo netop har fundet en masse små sysler at
tage sig til som hun skal bruge sine øjne til. Da der ikke er
tale om grå stær kan hun ikke opereres, og hun har derfor fået
sig et par kikkert-briller. Desværre kan de ikke afhjælpe
problemet helt og aldeles. Hun synes de er anstrengende at bruge
og de kan også kun kompensere så meget, at hun kan læse
overskrifter i avisen og ikke de egentlige artikler.

Det her med synet har gjort hende ret deprimeret. Og det forstår
jeg faktisk godt. Af alle hendes daglige små glæder er der
faktisk kun radioen tilbage, som hun kan bruge til noget, og hun
ender ganske enkelt med at kede sig. Jeg er derfor igang med at
finde ud af, hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende. Bøger kan
jeg skaffe hende på lydbånd, og det tror jeg vil være et hit.
Men en af hendes største glæder har altid været krydsord.

Spørgsmålet er så om der er nogen som udgiver krydsordsblade for
svagtseende. De almindelige har for lille en skrift til at hun
kan læse dem selv med kikkert-brillerne. Jeg har kigget lidt hos
Dansk Blinde Samfund men kan ikke rigtig finde noget. Måske
nogen her i gruppen kender noget til krydsord i en meget stor
størrelse. Ellers må jeg jo igang med at lave dem selv.

Tusinde hilsner
Puk

Fra : Lotte-m

Dato : 27-04-01 16:57

"Puk" <powder@worldonline.dk> skrev

> Spørgsmålet er så om der er nogen som udgiver krydsordsblade for
> svagtseende.

Aner det ikke. Det første der falder mig ind er at
købe de ønskede hæfter og derefter tage en
fotokopi, med en passende forstørrelse.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Puk

Dato : 28-04-01 09:25

"Lotte-m" <lotte_m@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Puk" <powder@worldonline.dk> skrev

> Aner det ikke. Det første der falder mig ind er at
> købe de ønskede hæfter og derefter tage en
> fotokopi, med en passende forstørrelse.

Ja det har jeg også selv tænkt på, men jeg er lidt bange for at
teksten bliver for gnidret. Men prøves det skal det da. Tak for
hjælpen.

Tusinde hilsner
Puk

Fra : susanne

Dato : 29-04-01 12:41

Lotte-m skrev i meddelelsen <9cc4o5$ejh$1@sunsite.dk>...
>"Puk" <powder@worldonline.dk> skrev

>Aner det ikke. Det første der falder mig ind er at
>købe de ønskede hæfter og derefter tage en
>fotokopi, med en passende forstørrelse.

Hej igen Puk!!

Jeg er enig med Lotte - også af den grund, at krydsordsløsere oftest
har deres foretrukne, som passer til dem i stil, emnevalg og
sværhedsgrad. Selv om der findes krydsord i større format, vil der
næppe findes samme udvalg som i almindelig handel.

Og så kom jeg til at tænke på, om din mormor har prøvet en luplampe?
Jeg vil tro, den er mere velegnet til krydsord osv end kikkertbriller.
Men der er nogen, der skulle være eksperter på det her område - nogen
hjælpemiddelkonsulenter under amtet - da synshjælpemidler ikke længere
sorterer under kommunen. Jeg ved ikke lige, om man skal henvises fra
kommunen først - men hvis I ringer direkte til din mormors amt's
hjælpemiddelcentral, vil de helt sikkert kunne fortælle, hvordan
proceduren er. Der burde være en hel del hjælp at hente!

susanne

Fra : Puk

Dato : 04-05-01 20:20

"susanne" <cybs@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej Susanne

> Og så kom jeg til at tænke på, om din mormor har prøvet en
luplampe?

Det ved jeg faktisk ikke, men jeg vil spørge hende på søndag, når
jeg besøger hende.

> [...]
hvordan
> proceduren er. Der burde være en hel del hjælp at hente!

Tusinde tak for dit forslag. Jeg vil se om vi kan få prøvet det
af.
Desværre er min mormor blevet indlagt med såvel nogle fysiske
problemer samt nogle psykiske problemer.
Hun ligger pt. på sygehuset og er meget deprimeret men dog lidt
bedre, nu da man har fundet ud af, hvad hendes smerter skyldes og
vi alle har fået hjælp til at hjælpe hende.
Lige nu er det nok ikke så aktuelt med hendes krydsord, da hun
slet ikke er frisk nok rent psykisk til at have lyst til noget
som helst, ud over at jeg kommer og sludrer med hende og holder
hende i hånden og fortæller lidt om, hvad der sker rundt omkring.
Så det gør jeg og så "sniger" jeg mig til at tage en bakke
jordbær med og en god bog som jeg kan læse højt af for hende.
Det lader hun til at finde sig i *S*.
Lige så snart jeg har fået styr på, hvor hun skal hen efter
hospitalet, så kigger vi på luplampe og forstørrede krydsord fra
BilledBladet for de er ifølge mormor de bedste.

Tak for hjælpen

Tusinde hilsner
Puk

Fra : susanne

Dato : 06-05-01 19:05

Puk skrev i meddelelsen ...
> [...]
>bedre, nu da man har fundet ud af, hvad hendes smerter skyldes og
>vi alle har fået hjælp til at hjælpe hende.

Av - det lyder ikke så rart - så får man jo andet at tænke på!

> [...]
>Så det gør jeg og så "sniger" jeg mig til at tage en bakke
>jordbær med og en god bog som jeg kan læse højt af for hende.

Det er måske ikke så ringe endda med børnebørn - i hvert fald, hvis de
bliver ligesom dig!

>Lige så snart jeg har fået styr på, hvor hun skal hen efter
>hospitalet, så kigger vi på luplampe og forstørrede krydsord fra
>BilledBladet for de er ifølge mormor de bedste.

Og især, hvis man ind imellem har nogen at løse dem sammen med!

Tusinde hilsner til dig osse, Puk!

susanne

--
New newsgroup formed for people with disabilities on intimacy and
relationships

Fra : Puk

Dato : 07-05-01 16:49

"susanne" <cybs@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej Susanne

> Av - det lyder ikke så rart - så får man jo andet at tænke på!

Jep det gør man. Lige nu skal hun jo bare få det lidt bedre, så
tager vi resten senere.

> Det er måske ikke så ringe endda med børnebørn - i hvert fald,
hvis de
> bliver ligesom dig!

*S* så er det vist min tur til at blive........hvad var det nu
det hed Kaj? Var det fjale? Ellers kan jeg da heldigvis blive
det på Københavnsk.......forlegen.

> Og især, hvis man ind imellem har nogen at løse dem sammen med!

Lige præcis. Jeg kæmper lidt for, at hun skal have enten
beskyttet bolig eller plejehjems plads lidt tættere på mig, så
jeg kan cykle forbi og se hende et par gange om ugen. Den slags
kan være svært at nå, når man skal på arbejde og ikke har bil.
Hun vil gerne selv, så nu får vi se om jeg kan få dem som
bestemmer til at gøre som vi helst vil.

Tusinde hilsner
Puk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 07-05-01 19:31

Puk skrev:

>*S* så er det vist min tur til at blive........hvad var det nu
>det hed Kaj? Var det fjale? Ellers kan jeg da heldigvis blive
>det på Københavnsk.......forlegen.

Rigtigt nok med fjale. Hoæd dig til det kendte, danske udtryk. Det der
køwenhavnernoget er der ingen der forstår.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 07-05-01 19:57

Kaj Svenningsen skrev:

>.... Hoæd dig til

I sku' bare vide, hvor tæt de sidder her.