Kært barn har mange navne
Fra : thomas jensen

Dato : 28-03-04 22:20

Vil et barn være længere tid om at lære sit navn at kende
(identitet), hvis man kalder det forskellige navne hele tiden, såsom :

[navn], smukke, skattermus, mummitrold, pusling, osv. osv. osv.

end hvis man bare holder sig til navnet ?

Mvh
Thomas Elmer Herløv Jensen
"In the battle against my enemies I came
to realize I became my own enemy..." - no more wars

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 28-03-04 22:33

thomas_jensen@ofir.dkthomas jensen28/03/04 23:19 Skrev

> Vil et barn være længere tid om at lære sit navn at kende
> (identitet), hvis man kalder det forskellige navne hele tiden, såsom :

Mener du at vores identitet er det samme som vores navn?
Så er det vist ikke så godt at skifte navn?
Mener du for- og eller efternavn?
VH Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Michael Zedeler

Dato : 29-03-04 12:08

thomas jensen wrote:
> [...]
>
> [navn], smukke, skattermus, mummitrold, pusling, osv. osv. osv.
>
> end hvis man bare holder sig til navnet ?

Et er identitet, noget andet er navne.

Hvad angår navne, er det oplagt at der går lidt længere tid med at regne
navnet ud, hvis man også kalder sit barn en masse andre ting. Jeg har
bare meget svært ved at se hvori den store skade ligger. Før eller siden
skal man vel lære at folk kalder hinanden ved andet end blot deres navn.
Iøvrigt har jeg svært ved at udelukke at der ikke er noget godt i at
kalde sit barn for kælenavne. Der er vel en grund til at så mange gør det?

Hvad angår et barns identitet, ser jeg mange andre ting som understøtter
og forstærker denne, end blot navnet. Derfor mener jeg at det i denne
sammenhæng er en vildfarelse at sætte lighedstegn imellem navn og identitet.

Så jeg mener ikke at der er nogen grund til at være bekymret for barnets
udvikling fordi at man bruger kælenavne.

Iøvrigt gik der 6-7 måneder før at min kone og jeg fandt et navn til
vores datter. Indtil da kaldte vi hende for alt muligt (inklusive 5-6
andre navne som vi altså droppede). Da hun var 8-9 måneder, kendte hun
sit eget navn med meget stor sikkerhed.

Mvh. Michael.

Fra : thomas jensen

Dato : 29-03-04 14:23

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vores datter. Indtil da kaldte vi hende for alt muligt (inklusive 5-6
> andre navne som vi altså droppede). Da hun var 8-9 måneder, kendte hun

Tak skal du have :)

> Mvh. Michael.

P.S. Er skam godt klar over navn ikke er lig identitet

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 29-03-04 14:20

"thomas jensen" <thomas_jensen@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> [navn], smukke, skattermus, mummitrold, pusling, osv. osv. osv.
>
> end hvis man bare holder sig til navnet ?

Nej, det er bestemt ikke mit indtryk. Min den ene havde tilmed en leg, hvor
jeg skulle gætte, hvadfor et kælenavn han ville hedde den dag

Venlig hilsen Dikte
(mor til Christian/skisen/hvalpen/kyllingen og
Thomas/tøjmus/muggi/muggifrø/killing)