Læse indhold af HTML-filer for at søge i d~
Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 28-03-04 18:37

Hejsa NG,

Jeg skal til at udvikle en søgefunktion til en forholdsvis stor
side med mange filer, undermenuer osv. Langt de fleste filer er
HTML-filer og er indekseret i et bestemt mappesystem. Nu vil jeg
så høre, hvordan man kan lave en søgefunktion der kigger alle
disse mapper igennem og læser indholdet af dem, så man kan søge i
det ved hjælp af PHP? Ingen af filernes indhold ligger i en
database, så søgefunktionen skal så at sige "kigge hele webstedet
igennem".

Er der nogen der ved hvordan man gør det, og har I eventuelt
noget kode man kan kigge lidt på? Eller måske et par tutorials
der kan sætte mig igang?

Med venlig hilsen,
Christoffer Kjeldgaard

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-03-04 19:32

"Christoffer Kjeldgaard" <christoffer@sappy.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ved hjælp af PHP? Ingen af filernes indhold ligger i en
> database, så søgefunktionen skal så at sige "kigge hele webstedet

Du bør i alle tilfælde overveje at det vil være meget ressourcekrævende, og
dermed langsomt for brugere, hvis du vil lade scriptet kigge alle
html-filerne igennem for hver søgning. Det kommer så an hvor flittigt
søgemaskinen vil blive brugt, og hvor ofte siderne bliver opdateret, om du
skal lade sitet indexere i en db, og så søge i denne.

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 28-03-04 22:44

On Sun, 28 Mar 2004 17:37:00 +0000, Christoffer Kjeldgaard wrote:

> Er der nogen der ved hvordan man gør det, og har I eventuelt
> noget kode man kan kigge lidt på? Eller måske et par tutorials
> der kan sætte mig igang?

Den nemme måde er at bruge google:

http://www.google.dk/search?q=SØGESTRENG%20site:ADRESSEN

og så erstatte det med stort med noget andet...

Jeg ville ikke gå efter en løsning hvor alle sider skal søges igennem
hver gang!

Hvis du har mod på lidt kodning så er en mulig opskrift at gøre følgende:

1) Pil alle ord ud af alle dine sider og smid dem i en tabel i en database
hvor hvert ord peger på de sider hvori det forekommer.
2) Ved søgning slås de enkelte ord i søgestrengen op i databasen og
siderne listes efter hvor mange hits der er.

Jeg har selv lavet en søgefunktion til et site i et tidligere liv, men
bortset fra at jeg var sikker på altid at have et indeks der afspejlede
de seneste ændringer på siderne, kan det med garanti ikke måle sig med
en google-søgning :)

Mvh.
/Thomas

Fra : Kristian Thy

Dato : 28-03-04 22:48

Thomas Lindgaard uttered:
> Den nemme måde er at bruge google:
>
> http://www.google.dk/search?q=SØGESTRENG%20site:ADRESSEN
>
> og så erstatte det med stort med noget andet...

Hvis man har mod på lidt Java- eller .NET-kodning, så kan Google APIs
bruges til at integrere Googlesøgninger direkte på ens egen side.

http://www.google.com/apis/

\\kristian
--
"Le peuple américain est le seul peuple à être passé directement de la
préhistoire à la décadence sans passer par la civilisation."

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 29-03-04 09:00

On Sun, 28 Mar 2004 21:48:14 +0000, Kristian Thy wrote:

> Hvis man har mod på lidt Java- eller .NET-kodning, så kan Google APIs
> bruges til at integrere Googlesøgninger direkte på ens egen side.
>
> http://www.google.com/apis/

Kan man ikke også bruge PHP den dén sag?

Mvh.
/Thomas

Fra : Kristian Thy

Dato : 29-03-04 10:54

Thomas Lindgaard uttered:

> Kan man ikke også bruge PHP den dén sag?

Joh, man kan bruge hvad det skal være bare det kan håndtere SOAP. Jeg
læste det bare overfladisk første gang :)

\\kristian
--
"And then Trogdor smote the Kerrek,
and all was laid to burnination"

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 30-03-04 10:11

On Sun, 28 Mar 2004 17:37:00 +0000 (UTC)
Christoffer Kjeldgaard <christoffer@sappy.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der ved hvordan man gør det, og har I eventuelt
> noget kode man kan kigge lidt på? Eller måske et par tutorials

Se på PHPdig den kan gøre det hele for dig. Det er en webspider

http://www.phpdig.net/

--
Poul-Erik Andreasen

http://www.linux-service.dk