Hjælp til linux søges
Fra : Mike

Dato : 28-03-04 13:20

Hej NG

Er der en her i gruppen, som har meget forstand på Linux generelt. Jeg har
nemlig lige installeret Mandrake 9.2, og det er første gang jeg stifter mig
med bekendtskab med Linux.

Jeg har f.eks. lige hentet Java, men aner overhovedet ikke hvordan jeg skal
installere pisset, da det nemlig ikke er en almindelig RPM fil, men
filnavnet ser således ud: "j2re-1_4_2_04-linux-i586-rpm.bin". Jeg har
forsøgt at læse mig frem til hvorledes den skulle installeres, men forstår
ikke supporten. Det ville være rart hvis der var nogen, der kunne skære
tingende ud i pap for mig.

MVH
Mike

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-03-04 14:11

On Sun, 28 Mar 2004 14:20:27 +0200, Mike wrote:

> [...]
> ikke supporten. Det ville være rart hvis der var nogen, der kunne skære

Hello.
Du skal først gøre den exe-bar: f.eks skriv i en konsol chmod u+x
Du kan sikkert også bruge Konqueror hvis du ikke er glad for konsol.
Efter det skriver du ./j2re-1_4_2_04-linux-i586-rpm.bin og rpm filen
dukker op.
Så kan den installeres som root med rpm -ivh j2re*.rpm eller med et
grafisk rpm program.

Martin.

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-03-04 15:05

On Sun, 28 Mar 2004 15:10:56 +0200, Martin Andersen wrote:

> Hello.
> Du skal først gøre den exe-bar: f.eks skriv i en konsol chmod u+x
Altså chmod u+x j2re*.bin

Martin