Nulstille ID
Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 12:42

Hejsa,

Måske et begynderspørgsmål:

Jeg vil gerne have "nulstillet" ID-nummeret i en tabel med automatisk ID.
Efter at have arbejdet med databasen og noget script, vil jeg gerne have
tabellen nulstillet og begynde tællingen fra 1 igen.

Hvordan gør jeg det?

Mvh
Michael Bas

Fra : Kasper Johansen

Dato : 28-03-04 16:26

Tror du skal bruge "flush" kommandoen til dette.

Du kan se hvordan phpmyadmin gør det i den der query ting eller du kan søge
på nettet (google eller www.mysql.com). Hvis du desideret ønsker at gøre det
ved hjælp af en php query er det i hvert fald sådan. Ellers er det jo en ide
at bruge phpmyadmin's funktion "Tøm" som udfører den omtalte kommando for
dig.

Vær dog opmærksom på at den sletter alle data fra din tabel.

Mvh
Kasper

Fra : Jimmy

Dato : 28-03-04 16:38

"Kasper Johansen" <kasper@johansen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Tror du skal bruge "flush" kommandoen til dette.

Kan du uddybe dette?

> [...]
ide
> at bruge phpmyadmin's funktion "Tøm" som udfører den omtalte kommando for

Jeg ville nok bruge TRUNCATE TABLE <table> hvis det drejede sig om MySQL.

Bruger du MySQL?
Hvorfor er det nødvendigt at nulstille ID?
Hvad har spørgsmålet med php at gøre? Ville .database ikke være et mere
oplagt valg?

Mvh
Jimmy

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 21:59

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@FJERN.yahoo.co.uk> wrote in message

> Bruger du MySQL?

Jeps.

> Hvorfor er det nødvendigt at nulstille ID?

Fordi jeg gerne vil starte på en frisk, så ID-nr starter fra nr. 1 igen. Har
tilføjet og slettet medlemmer i databasen i forbindelsen med udviklingen af
databasen, som har gjort, at nu har jeg et spring fra 1,2 til 21. Jeg vil
gerne have, at næste medlem får ID nr. 3 og ikke 22.

> Hvad har spørgsmålet med php at gøre? Ville .database ikke være et mere
> oplagt valg?

Da det er MySql og phpmyadmin (burde måske have fortalt) jeg arbejde med,
mente jeg at gruppen var oplagt.

Mvh
Michael Bas

Fra : Jimmy

Dato : 29-03-04 05:18

"Michael Bas" <michaelbas - stofanet.dk> wrote in message

> [...]

> databasen, som har gjort, at nu har jeg et spring fra 1,2 til 21. Jeg vil
> gerne have, at næste medlem får ID nr. 3 og ikke 22.

Det er skidt design at bruge ID'er til andet end at binde data sammen med.

> Da det er MySql og phpmyadmin (burde måske have fortalt) jeg arbejde med,
> mente jeg at gruppen var oplagt.

En database og en databasemanager skulle være relevant for php-gruppen?

Nej - dk.edb.database er hvor dine spørgsmål hører hjemme.

/Jimmy

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-04 11:46

> Nej - dk.edb.database er hvor dine spørgsmål hører hjemme.

Jeg futter over i dk.edb.database...

Mvh
Michael Bas

Fra : Leonard

Dato : 29-03-04 09:18

"Michael Bas" <michaelbas - stofanet.dk> wrote:

>Da det er MySql og phpmyadmin (burde måske have fortalt) jeg arbejde med,
>mente jeg at gruppen var oplagt.

Jeg mener at når jeg bruger phpmyadmin's Tøm på en tabel, så starter
index også forfra, men jeg er ikke sikker.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-03-04 10:24

On Mon, 29 Mar 2004 10:17:51 +0200, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Jeg mener at når jeg bruger phpmyadmin's Tøm på en tabel, så starter
>index også forfra, men jeg er ikke sikker.

Dette er dog rent SQL-relateret:

"TRUNCATE TABLE tabelnavn" sletter al data, og begynder forfra, så at
sige, hvorimod "DELETE FROM table" stadigvæk bevarer hvad nummer i
rækken, et auto_increment-felt er nået til.

Men det er et klassisk spørgsmål, og rent databasemæssigt er det
forkert at genbruge IDs (som i sagens natur skal være unikke - ellers
er der ikke meget unik identifikationer over det). Så hvis medlem #3
stopper, må en anden ikke blive et nyt medlem #3.

Hvis man fx har informationer i en anden tabel, hvor man naturligt
bruger medlemsnummeret som fremmednøgle, så vil det være en skandale,
hvis det nye medlem så overtager egenskaber fra det gamle medlem.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: slitage (og ikke slidtage)