Sommertid
Fra : Stig Nygaard

Dato : 28-03-04 08:55

Hej

Kan jeg tjekke på om en dato ligger i "sommertidsperioden". Evt. spørge
om bare dagen i dag er i sommertidsperioden og/eller om webserverens ur
er korrigeret til sommertid eller bare fortsat kører "standard +0001 tid"?

Kort sagt, så ønsker jeg vist enten at vide alt hvad der er at vide om
understøttelse af sommertid i ASP og/eller hvordan jeg manuelt kan
korrigere ved at se på de regler der bestemmer hvornår vi har sommertid
(jeg ved vi skiftede i nat, men jeg ved ikke lige hvorfor det præcist
skulle være i nat vi skiftede?).

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-03-04 12:32

Stig Nygaard skrev:

> Kort sagt, så ønsker jeg vist enten at vide alt hvad der er at
> vide om understøttelse af sommertid i ASP

Jeg ved ikke om du kan trække oplysninger om sommertid ud direkte i
> [...]

> regler der bestemmer hvornår vi har sommertid (jeg ved vi
> skiftede i nat, men jeg ved ikke lige hvorfor det præcist

Her kan Google hjælpe.

Følgende direktiv er gældende for alle EU-lande:
<http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&numdoc=300L0084&lg=DA>

Kort version: I EU-landene begynder sommertiden kl 01 (UTC) den
sidste søndag i marts, og slutter den sidste søndag i oktober kl.
01 (UTC).

Ifølge siden her:
<http://www.timeanddate.com/norsk/omsommertid.html> bruger USA og
Canada næsten samme princip - forskellen er at sommertiden begynder
én uge senere (1. søndag i april).

På den sydlige halvkugle har de selvfølgelig ikke sommertid
samtidig med os. Hvis ovenstående kilde står til troende, er der
ikke faste (ensartede) regler for disse lande.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-03-04 13:00

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> <http://www.timeanddate.com/norsk/omsommertid.html> bruger USA
> og Canada næsten samme princip - forskellen er at sommertiden
> begynder én uge senere (1. søndag i april).

Samme sides engelske afdeling har mere om sommertid. Her er fx to
lister over overgangsdatoer mellem sommertid og normaltid for hele
verden:
   <http://www.timeanddate.com/time/dst2004a.html>
   <http://www.timeanddate.com/time/dst2004b.html>

(listerne dækker hhv. første og andet halvår af 2004)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 02-04-04 19:22

Hej Jens

Et lidt sent, men velment tak for dine svar

Mvh. Stig
www.rockland.dk