"diciplin" - hvordan har I det med...
Fra : Jonas K.

Dato : 26-03-04 19:18

.... elever som vipper og sidder med fødderne oppe på bordet?

Jeg er i øjeblikket ude som vikar, og undres over at flere lærere ikke
har et problem med elever som sidder og vipper og som sidder med
fødderne oppe på bordet.

Jeg understreger straks, jeg ser nogen gør det, at jeg ikke vil have
det. (På en pæn måde)

Stolene kan iøvrigt slet ikke holde til det i længden.

Det skal understreges at jeg ikke er nogen streng lærer. Jeg er med på
at tingene har ændret sig i de sidste 10 år, så det ikke kan betale
sig at forlange at de ikke sidder med hat på, eller spiser lidt frugt
i timen. Det har jeg det også fint nok med, meen jeg synes nu også det
kan gå lidt for vidt, hvis man ikke også sørger for at eleverne får
lidt almindelig opdragelse med i bagagen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-03-04 08:35

"Jonas K." <jokas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ... elever som vipper og sidder med fødderne oppe på bordet?

Det får de ikke lov til i mine timer! ej heller at sidde med hat på eller
spise frugt - det er et udtryk for despekt for lærerne, skolen, og i det
hele taget i strid med almindelig acceptabel adfærd.

Der er nogle lærere, der mener at det er godt for eleverne at vippe på
stolene fordi de er så dårlige at det er nødvendigt - heri er jeg ikke helt
enig. Det er korrekt at mange stole i den danske folkeskole er af yderst
ringe standard, men problemet et netop at hvis eleverne falder og slår
hovedet alvorligt, f.eks. ind i en radiator, så er du som lærer lidt på
den - især hvis du har accepteret det.

M.h.t. fødderne op på bordet, så kan du f.eks. spørge om de ved hvor mange
bakterier der kan være på et flueben - svar: ca. 1 mio. Så prøv at spørge
dem, der sidder med disse ben oppe på bordene, om deres fødder måske ikke er
større end flueben -

At nogle lærere har andre normer end den gængse og at de udøver disse normer
eller mangel på normer i en klasse, kan aldrig være en undskyldning for at
det skal være acceptabelt.

Jeg har hørt en skoleleder udtrykke, at det naturligvis er forfærdeligt at
eleverne f.eks. bruger grove ord og udtryk om lærerne (f.eks. at kalde en
kvindelig lærer for en stor luder), men at det er bedre end at de ryger.
Goddag mand, økseskaft: det er også bedre at de ryger end at de bliver kørt
over i trafikken - m.a.o. hvad er højest Rundetårn eller et tordenskrald?

Nej, undervisning og opdragelse er elementer i pædagogikken, og det skal vi
som lærere naturligvis holde os for øje - derimod er det jo et problem, hvis
man ikke på et lærerværelse kan være enige om, hvilke normer der gælder i en
klasse: tyggegummi, benene op på bordet, hat/kasketter på etc.

Nogle af reglerne kan forekomme gammeldags, latterlige etc. afhængig af
hvilken tid vi befinder os i -og det er vel så i orden at tillempe disse til
den tidsånd, der hersker i et samfund, men hvis man har en konsensus om,
hvordan reglerne skal være, så kan jeg ikke se noget galt i at man
overholder dem - også eleverne.

Nogle elever taler i øvrigt om at lærerne mobber dem - det er naturligvis
ikke særlig smart -men nogle af dem glemmer at elever også kan finde på at
mobbe lærerne og at det faktisk er lykkedes for en flok elever at genere en
lærer så groft at hun har måttet opgive sit arbejde p.g.a.psykiske traumer -
børn og uskyldighed er ikke just noget ukendt fænomen - desværre er der
nogen der tror at eleverne er vældig uskyldige altid og at det kun er
lærerne, der er de "onde" med sarkasme m.v. Sådan er det langt fra.

Et mere realistisk børnesyn ville være på sin plads. Den nys overståede
mobbedemonstration var måske en fin manifestation fra elevernes side om at
"vi vil ikke finde os i det", men det er faktisk sådan at mange af mine
elever blot gik til demonstrationen for at undgå at få undervisning -ikke
fordi lærerne mobbede dem, men fordi det var sjovere at få fri fremfor at
deltage i undervisningen. Og et par af de elever, er faktisk et par af de
værste, når det gælder mobning af andre -herunder lærere. Så jeg må som
professionel lærer sige at jeg ikke giver ret meget for en hel del elevers
problemer med mobning, når man ser at det er de selvsamme elever, der deltog
i den pågældende demonstration, der var forrest i køen, når det gælder om at
finde ofre. En større grad af selvransagelse var måske også her på sin
plads.

Og lærere, der undlader at "opdrage" eleverne eller som Ole Warming nok
ville foretrække, at inddrage eleverne, i opdragelsesprocessen, er desværre
skyld i forsømmelighed på det pædagogiske område - og det er hverken til
gavn for eleverne selv eller for de lærere, der så skal overtage klassen. De
gør disse elever en bjørnetjeneste - men jeg forstår godt at man som lærer
nogen gang går uden om problemerne, for jeg har kendskab til adskillige
sager, hvor forældrene bakker deres børn op i en adfærd, der er ualmindelig
ubehagelig, og hvor det ofte er lærerne, der bliver anklaget af selvsamme
forældre, når disse henvender sig til forældrene om problematikkerne.

Men mit råd til dig: fasthold at du i hvert fald i dine lektioner kan opleve
elever, der opfører sig efter de almindelig vedtagne normer -og dertil hører
IKKE at have benene op på bordet eller at spise frugt under lektionerne, med
mindre det er helbredsbetinget.

Noget andet er, at såfremt skolen mener at det er en god idé at de sidder og
smasker i undervisningen, så lad dem da gøre det - men så skal du påpege at
det ikke er DIG, der er ansat til at rydde op efter eleverne og deres
efterladensskaber - det er desværre ofte en følge af den sag.

Når lærerne ikke opfatter det som problemer, så er det fordi de ofte ikke
orker at tage den diskussion op med eleverne hver eneste dag. Hvor mange
gange har lærere mon måttet gentage: ingen tyggegummi i timerne - og hvorfor
ikke? fordi de hæmmer deres muligheder for at udtrykke sig verbalt: de kan
ikke tale et forståeligt dansk, engelsk, tysk eller fransk eller synge, når
de gnasker på tyggegummi - i idræt kan den evindelige smasken komme dem til
skade ved at de under forløbet bider sig selv i tungen eller lignende. At
det er indlysende at man ikke synger med tyggegummi i munden, behøver vel
ikke at nævnes, og at man heller ikke gnasker på tyggegummi i fysik og
kemitimerne for ikke at komme til at savle endnu mere og ødelægge et
måleresultat, turde vel være overflødigt at sige, men du bør huske på at
eleverne stadigvæk er under opdragelse (som de i øvrigt er hele livet), og
at der under denne opdragelse hører at man overtager en del af det
pågældende samfunds kulturnormer, herunder hvordan man gebærder sig i
selskab med andre.

Held og lykke!
Arne H. Wilstrup
overlærer.cand.pæd.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-03-04 08:41

Glemte lige min lærerpedantisme ført ud i sin yderste konsekvens - ordet i
emneboksen staves disciplin!

--
ahw

Fra : Bea Brun

Dato : 27-03-04 08:47

Ja Ja Arne H.
Sådan går det når man selv er velfunderet i latin, så enten overser man
andres stavefejl, da ene hjerne selv retter dem, eller man bliver
pedantisk....
Med stor respekt for dine meninger og din gerning
Bea Brun

Fra : Jonas K.

Dato : 27-03-04 14:53

On Sat, 27 Mar 2004 08:40:32 +0100, "Arne H. Wilstrup"
<karl@meget.smart.dk> wrote:

> Glemte lige min lærerpedantisme ført ud i sin yderste konsekvens - ordet i
>emneboksen staves disciplin!

Hehe, ja, jeg gik altså heller ikke mine egne indlæg alt for nøje
igennem, så der mangler nok nogle kommaer. Derudover er der et par
ord, jeg altid kan komme i tvivl om. Eks: Staves det "interessere"
eller "interressere" / "Proffesionelle" Proffessionelle" m. fl.

Fra : Jonas K

Dato : 27-03-04 14:49

On Sat, 27 Mar 2004 08:34:49 +0100, "Arne H. Wilstrup"
<karl@meget.smart.dk> wrote:

>Noget andet er, at såfremt skolen mener at det er en god idé at de sidder og
>smasker i undervisningen, så lad dem da gøre det - men så s

Tak for dit indlæg.

Faktisk har min skole for nylig vedtaget at lige netop indtagelse af
frugt er helt iorden eller indtagelse af vand.
Det er også iorden at sidde med walkman/discman hvis man skal løse
opgaver.

Det sidste er noget, man godt nok lige skal vænne sig til, men hvis
man tænker over det, så synes jeg måske godt, det kan forsvares.
Argumentationen er jo, at vi lærer forskelligt, og nogen er mere
motiveret hvis de kan høre lidt musik imens.

Du har helt ret i at det er vigtigt at skolen vedtager nogle fælles
regler, så alle har det samme at forholde sig til Det duer ikke, at
man kan tygge tyggegummi og vippe i én time og ikke i en anden.(Lad
mig understrege, at ingen af delene burde accepteres af nogen lærer
imo)

Problemet er så, at vikarer ikke indrages i de pædagoiske møder, hvor
forskellige regler vedtages, så det kan være vanskelig at være helt på
linje med resten af lærerstaben.

Det med skoene og vipperiet bliver forhåbentlig aldrig centralt
accepteret. Det vil jeg i hvert fald ikke kunne acceptere.

Jeg regner med at læse til lærer efter sommerferien. Jeg synes godt om
jobbet(omend jeg godt er klar over at der vil være stor forskel på at
være vikar og "rigtig" lærer), men tingene har ændret sig meget i de
sidste 10 år fra da jeg selv gik i skole. Jeg synes personligt selv
at de bedste lærere, jeg havde, var dem der var rimeligt "hårde", og
som automatisk havde ro i klassen. Ingen elever sagde noget uden at
have hånden op først.
I dag vil man nok finde dem for autoritære, men det kan altså også
nemt komme i den anden grøft, hvor der går alt for meget spildtid med
"sjove" kommentarer fra eleverne og snik-snak.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-03-04 15:39

"Jonas K" <kroghenn@hotmail.com> wrote in message

> Faktisk har min skole for nylig vedtaget at lige netop indtagelse af
> frugt er helt iorden eller indtagelse af vand.
> Det er også iorden at sidde med walkman/discman hvis man skal løse
> opgaver.

Stakkels elever når de skal ud i virkelighedens verden - de får et gevaldigt
chock

> [...]
> Argumentationen er jo, at vi lærer forskelligt, og nogen er mere
> motiveret hvis de kan høre lidt musik imens.

mage til sludder (sagt uden videnskabeligt belæg

> [...]
> nemt komme i den anden grøft, hvor der går alt for meget spildtid med
> "sjove" kommentarer fra eleverne og snik-snak.

Det skal du ikke være så sikker på. JEg mindes min søn for 3 år siden havde
en tysklærerinde, som de altid omtalte som værende meget "skrap", men da hun
blev langtidssygemeldt, og de fik en "68er" vikar gik der ikke ret længe før
de begyndte at ønske hende tilbage - ja klassen sendte hende ovenikøbet
(noget uhørt i DEN klasse) en buket blomster med et "kom snart tilbage"
kort - som var ment. De savnede hende. Og da hun kom tilbage hørte man
aldrig et ord om at hun var hård.

Peter

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 27-03-04 15:55

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> "Jonas K" <kroghenn@hotmail.com> wrote in message

> mage til sludder (sagt uden videnskabeligt belæg

Så du mener altså at alle børn er ens og lærer ens?

Hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-03-04 17:48

"Peter Hindsgaul" <peter@pfhjienrdnsdgeatutle.dk> wrote in message

> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> Så du mener altså at alle børn er ens og lærer ens?

hvor finder du belæg for den påstand?

Peter

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 27-03-04 18:12

> hvor finder du belæg for den påstand?

Nu var det altså et spørgsmål. Og baggrunden for spørgsmålet er såmænd din
egen kommentar til Jonas ("mage til sludder").

Hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-03-04 15:34

"Arne H. Wilstrup" <karl@meget.smart.dk> wrote in message

snip en masse enighed

og
> at der under denne opdragelse hører at man overtager en del af det
> pågældende samfunds kulturnormer, herunder hvordan man gebærder sig i
> selskab med andre.

Og i den del af erhvervslivet hvor jeg færdes er det IKKE acceptabelt at
gnaske tyggegummi, når man holder møder, ej heller at vippe på stole, eller
sidde med fødderne på bordet. Så hvis det skulle være "tidsånden" så er
verden uden for folkeskolen ikke fulgt med tidsånden.
Gid der var nogle flere lærere der turde stå fast på at eleverne pine død
ska lopføre sig ordentlig, så ville karaktersnittene hæve sig automatisk.

> Held og lykke!
> Arne H. Wilstrup
> overlærer.cand.pæd.
en det en ny titel?

Peter

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-03-04 10:38

> en det en ny titel?

Næ, jeg har været cand.pæd. i pædagogik i flere år - og er nu i gang med at
erhverve mig en BA i engelsk fra KU - men det er en anden historie -
hvorfor? jo, for tidligere blev jeg cand.pæd. for at kunne undervise på et
seminarium -da det glippede , dels på grund af den nye læreruddannelse, der
skar pædagogik og psykologi ned til et minimum, besluttede jeg mig til i
det mindste at forsøge at undgå intellektuelt forfald - da min ældste datter
begyndte på universitetet, tænkte jeg, at det kunne blive ret sjovt igen at
lære noget mere, hvorfor jeg tilmeldte mig på Åbent universitet (det er
dyrt!) for at blive bedre til det jeg faktisk underviser i i dag, nemlig
engelsk (og som jeg har undervist i i 10 år)- og det er i hvert fald sjovt!

Motto: undgå at stå i intellektuel stampe. Man er aldrig færdig, altid
på vej! Det næste er at jeg skriver en doktorafhandling, som jeg er begyndt
på flere gange, men det har knebet med gejsten -nu er den heldigvis kommet
tilbage, så jeg håber da om føje år at kunne fremvise endnu en titel (som er
uvigtig i denne sammenhæng, men emnet interesserer mig) - arbejdstitlen, der
er blevet ændret flere gange, er for tiden: Den pædagogiske skole - om
samværsformer og opdragelsesmønstre i den danske folkeskole set i relation
til udvalgte skoler i udlandet, vi normalt sammenligner os med!

Da emnet opdragelse, undervisning, didaktik interesserer mig, forsøger jeg
naturligvis at få så mange "input" som muligt omkring disse spændende emner,
men da en doktorafhandling for det meste skal selvfinancieres, så kan det
godt tage adskillige år førend man kommer så vidt som at kunne indlevere en
afhandling (som jeg pr. automatik kan gøre i kraft af min uddannelse til
cand.pæd.)

I øvrigt mener jeg også at min titel ikke kan være ny for dig - læs hvad jeg
tidligere har skrevet (jeg tror du ved, hvor du skal søge )

--
ahw

--
ahw

Fra : Rundude

Dato : 07-04-04 17:09

er selv lærer på 6. år og har ingen problemer med hovedbeklædning i
timerne.... fødderne bør kun være på bordene uden sko på og i frikvarterene.

mht til hatte og fødder og opdragelse, så er det vel op til hver enkelt
lærer at vurdere om der må være hovedbeklædning osv i timerne...det er ikke
noget der kan bringe mit pis i kog!!!

nyder selv at gå med min kasket i fritiden/frikvarterene og kan godt li´at
sidde med fødderne på bordet.

Lige en enkelt ting mere - acceptér at tingene ikke ligner
1960´erne/´70'erne og at de unge Vs. lærere har andre grænser for hvad der
er er i orden i dagens Danmark.

ynder selv at bruge disciplin når det er nødvendigt - ved grimt sprog/ved
grim opførsel/mobning osv - det er da mere vigtigt end en hat på eller er
fod på et bord, men sådan er vi jo så forskellige.

mvh
Rundude aka Kenneth