Beregning af skudår...
Fra : Lasse Madsen

Dato : 26-03-04 11:50

Jeg mangler et script, der kan trække 4 fra et årstal, og hvis
det er et helt tal, skal den komme med en tekst i en variabel, og
hvis det er et kommatal, skal den komme med en anden tekst i
variabelen...

Hvordan kan det laves???

Som det siges i overskriften, skal den finde ud af, om det er et
skudår...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 26-03-04 12:53

Lasse Madsen wrote:
> [...]
> variabelen...
>
> Hvordan kan det laves???
>
> Som det siges i overskriften, skal den finde ud af, om det er et

Jeg kan ikke lige regne ud hvorfor du vil trække 4 fra et årstal for at
finde ud af om det er et skudår...

Den her funktion returnerer 'ja'/'nej' alt efter om det er et skudår eller
ej:

function skudaar($aar)
{
return (((($aar % 400)==0) || ((($aar % 4)==0) && (($aar % 100)!=0))) ?
"ja":"nej");
}

--
MVH Jeppe Uhd - NX http://nx.dk
Webhosting for nørder og andet godtfolk

Fra : Torben Svendsen

Dato : 26-03-04 15:25

Fra : Torben Svendsen

Dato : 26-03-04 15:32

Undskyld jeg fjumrer

> [...]
> det er et helt tal, skal den komme med en tekst i en variabel, og
> hvis det er et kommatal, skal den komme med en anden tekst i

Hvis man trækker 4 fra et årstal giver det altid et heltal. For eksempel:

1998- 4 = 1994

Med venlig hilsen
Torben Svendsen
http://www.sydjyskvinselskab.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-03-04 19:26

In dk.edb.internet.webdesign.serverside.php, Lasse@nospam.hippie.dk wrote:

> [...]
> det er et helt tal, skal den komme med en tekst i en variabel, og
> hvis det er et kommatal, skal den komme med en anden tekst i

Det er lavet for dig. Kig på:

<http://www.php.net/manual/en/function.mcal-is-leap-year.php>

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Your processor does not develop enough heat.

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-03-04 19:34

In dk.edb.internet.webdesign.serverside.php, hexley@spymac.com wrote:

> Det er lavet for dig. Kig på:

> <http://www.php.net/manual/en/function.mcal-is-leap-year.php>

Og den tager jeg vist lige i mig igen, den kan ikke bruges til dit
formål. Kig i stedet på date('L'):

<http://www.php.net/date>

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Evil dogs hypnotised the night shift

Fra : Lasse Madsen

Dato : 28-03-04 14:51

Jonas Voss wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Og den tager jeg vist lige i mig igen, den kan ikke bruges til dit
> formål. Kig i stedet på date('L'):
>
> <http://www.php.net/date>

Vil det sige, at jeg bare skal skrive fx.:

$skudaar = date('L');

Og så retunerer den 1, hvis det er et skudår, og 0 hvis det ikke er???

Fra : Lasse Madsen

Dato : 28-03-04 14:55

Lasse Madsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Vil det sige, at jeg bare skal skrive fx.:
>
> $skudaar = date('L');
>

> Og så retunerer den 1, hvis det er et skudår, og 0 hvis det ikke er???

Altså det er selve årstallet, som vi er i nu, det vil sige, at den fx
skriver 1, hvis man sætter den ind i år???

Fra : Christian Joergensen

Dato : 28-03-04 19:17

On Sun, 28 Mar 2004 13:54:33 +0000, Lasse Madsen wrote:

[date("L")]

> Altså det er selve årstallet, som vi er i nu, det vil sige, at den fx
> skriver 1, hvis man sætter den ind i år???

Har du prøvet? :)

--
Christian Jørgensen | Never test for a bug you don't know how to fix.
http://www.razor.dk |