Valg af radioknap skal disable elementer i~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-03-04 09:07

Hej alle

Jeg har en HTML-side (lavet i ColdFusion, men det er ligemeget)
hvor der er nogle radioknapper og nogle dropdownbokse. Man kan
vælge en periode som der skal laves stastik over, og man kan
vælge hvilken tidsinddeling der skal bruges - f.eks. en periode
på et år optalt for hver uge.

Hvis man vælger et år, må det ikke være muligt at vælge en dag
som inddeling. Det giver for mange data. Hvis man vælger en
periode på en dag, skal det heller ikke være muligt at vælge en
inddeling på et år. Det er meningsløst (men dog uskadeligt).

Jeg har allerede bygget logikken ind i ColdFusion, men det bliver
jo først aktiveret på serversiden. Jeg vil gerne (læs: *skal*)
lave det sådan at man med det samme på klientsiden kan se at der
er spærret for de relevante muligheder.

Spørgsmålet er altså om der kan skrives en funktion så nogle
valgmuligheder i en dropdownboks bliver disablet hvis man vælger
en bestemt radioknap?

--
Bertel

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 27-03-04 15:10

> Spørgsmålet er altså om der kan skrives en funktion så nogle
> valgmuligheder i en dropdownboks bliver disablet hvis man vælger
> en bestemt radioknap?

Man kan sørge for, valgmuligheden slet ikke findes i select-boksen:

<script type="text/javascript">
opt = new Array();
opt[0] = new Array("År","Halvår","Kvartal","Måned","Uge");
opt[1] = new Array("Døgn","Time");

function inddel(i,e) {
myObj = document.getElementById(e);

while (myObj.options.length>0) {
myObj.options[0] = null;
}
for (j=0; j<opt[i].length; j++) {
myObj.options[j] = new Option(opt[i][j], opt[i][j], 0, 0);
}
}
</script>

<form action="side2.asp" method="post">
<input type="radio" name="periode" id="p_aar"
onClick="inddel(0,'ifield1')"> Et år<br>
<input type="radio" name="periode" id="p_day"
onClick="inddel(1,'ifield1')"> Et døgn<br>

<select name="inddeling" id="ifield1"></select>
<input type="submit" value="OK">
</form>

Du kan så evt. definere en fast bredde på select-boksen, så
indholdet på siden ikke forskyder sig...

MVH Jonas (aka Juke)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-04 16:21

Jonas Schmeltz Aaberg skrev:

>Man kan sørge for, valgmuligheden slet ikke findes i select-boksen:

Meget smukt, og nu virker det. Jeg var imidlertid nødt til at
udskifte onClick med onFocus. Hvordan kan det egentlig være?

(Jeg ved ikke ret meget om JavaScript)

--
Bertel

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 28-03-04 14:20

> Meget smukt, og nu virker det. Jeg var imidlertid nødt til at
> udskifte onClick med onFocus. Hvordan kan det egentlig være?

Både onClick- og onFocus-hændelserne virker fint hos mig...

Jeg kommer forresten i tanker om, at du skal huske at angive en værdi
til hver radio-knap, da du jo også har en efterspørgsel på, om det er
for et år, eller en dag, der skal vises statistik for

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-03-04 18:55

Jonas Schmeltz Aaberg skrev:

>Både onClick- og onFocus-hændelserne virker fint hos mig...

På W3's sider om forms så jeg kun "onFocus" specificeret, ikke
"onClick".

>Jeg kommer forresten i tanker om, at du skal huske at angive en værdi
>til hver radio-knap

Ok ja, men da jeg først havde fået skellettet, var det en smal
sag at lave et array til hver knap. Det gav bare et problem som
jeg nu gumler på:

Før kunne man vælge en inddeling på f.eks. en uge, og den blev så
stående uforandret selv om man valgte forskellige perioder. Som
det er nu, hopper valget ned på den første enhed i hvert array
når man vælger en ny periode. Hvis man vælger periode først, gør
det ikke så meget, men hvis man vælger inddeling først, kan man
blive snydt.

Opstillingen lægger op til at man vælger periode først, men man
kan jo aldrig stole på en bruger ...

--
Bertel