Deaktivere dual channel på Asus P4P800/P4C~
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 26-03-04 00:38

Hej med jer.

Jeg vil meget gerne have jeres hjælp til at deaktivere dual
channel-funktionen i BIOS på ovenstående bundkort for jeg kan ikke finde
ordet dual channel nogen steder i min bios og jeg har forgæves ledt overalt
i bios´en.

Ved I hvordan man gør inde i bios´en?

Mine og venners ram er nemlig ikke købt som et kit med to ram moduler så
derfor vil vi meget gerne deaktivere dual channel-funktionen hurtigst
muligt.

Hvilken ram mærke vil I forresten anbefale til dual channel? Kingston,
Samsung eller andre mærker med livsvarigt garanti??

Jeg har forhørt mig hos en forhandler ang. Kingston HyperX pc3500 2 gange
512 mb moduler til vores bundkort med max. pc3200 og har fået at vide at han
slet ikke vil anbefale mig at købe HyperX og har heller ikke nogen på lager
og han kan heller ikke skaffe dem hjem længere fordi Kingston har besluttet
sig for at stoppe produktionen af disse ram moduler pga. at det ikke gik så
godt som Kingston havde håbet på fordi de fået mange defekte moduler hjem
altså for mange defekte.

Han sagde også at HyperX er overclockede almindelige ram og at han ikke vil
anbefale os at købe sådan nogle moduler da de ikke holder godt og går for
nemt i stykker og råder mig til at købe almindelige valueram i stedet for.

Han sagde også at Samsung ram er et godt ram som han synes bedst om da han
hører kun positivt omtale om dem men også at Kingston altid har haft positiv
omtale så derfor er Kingston også et godt mærke.

Kan I hjælpe os med at finde frem til de allerbedste og holdbare ram moduler
af valueram serien til vores bundkort med 2 gange 512 mb moduler for vi er
meget usikre på mulighederne.

På forhånd mange tak for hjælpen!

Venlig hilsen Bart Bendtsen.

Fra : Martin Johansson

Dato : 26-03-04 11:44

"Bart Bendtsen" <bart@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mine og venners ram er nemlig ikke købt som et kit med to ram moduler så
> derfor vil vi meget gerne deaktivere dual channel-funktionen hurtigst

Det er ligemeget om det er købt som et kit.
Ydelsen med et kit vil måske være 1% højere, men det virker fint med to
tilfældige klodser.
Jeg kører selv med to unmatched Corsair XMS3200.

Fortsæt i bare md at køre dual channel.

> Hvilken ram mærke vil I forresten anbefale til dual channel? Kingston,
> Samsung eller andre mærker med livsvarigt garanti??

Tjaa jeg vil anbefale Corsair, men det er dog ganske dyrt.

> [...]

> godt som Kingston havde håbet på fordi de fået mange defekte moduler hjem

Passer ikke, Kingston laver stadig HyperX.

> [...]
> nemt i stykker og råder mig til at købe almindelige valueram i stedet for.

Det passer heller ikke.

> [...]
moduler
> af valueram serien til vores bundkort med 2 gange 512 mb moduler for vi er

Snup HyperX, de er meget bedre end Valueram og billigere end Corsair XMS.
Corsair er en smule bedre, men prisforskellen er ganske høj.
Forhandleren har bundet jer/dig en historie på ærmet, jeg vil nok overveje
at handle et andet sted i fremtiden.

Fra : Allan / Kolding

Dato : 27-03-04 12:07

> [...]

> nemt i stykker og råder mig til at købe almindelige valueram i stedet for.

Det tror jeg ganske enkelt ikke på !
Alle HyperX får 5 stjerner på EDB-priser.
Har dem selv og har kørt i et halvt år nu uden problemmer.

På Kingstons hjemmeside er de også uden nogen kommentar.
http://www.kingston.com/hyperx/default.asp

Jeg tror den forhandler bare vil sælge nogen andre han har.

Allan / Kolding

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 27-03-04 12:30

> Ved I hvordan man gør inde i bios´en?

Det har du da vidst spurgt om før!
Kig i manualen. Har du den ikke, så download den.

Du skal sætte begge RAM-klodser på samme kanal, hvis du absolut vil tage
dual channel fra. Du skal altså formodentlig sætte RAM-stængerne i de
første 2 pladser, i stedet for plads 1 og 3. Det er helt sikkert
illustreret i manualen.
Hvis du bruger 4 klodser, kan du altså ikke slå dual channel fra, da du
så er nødt til at bruge begge kanaler.

Min workstation og min server kører på henholdsvis Samsung og Kingston
ECC RAM i dual channel uden problemer.

- Lene
http:/piv.nu/