PGP
Fra : Jane

Dato : 25-03-04 16:08

Jeg forstår ikke rigtig hvad nedenstående betyder, hvilken af dem har den
højeste sikkerhed, og hvad betyder det på forståligt dansk?

CAST5 Cipher Algorithm (128-bit)

Twofish Cipher Algorithm (256-bit)

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : H.S.

Dato : 26-03-04 13:41

"Jane" <nokvin@FJøRnDæTTehotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg forstår ikke rigtig hvad nedenstående betyder, hvilken af dem har den
> højeste sikkerhed, og hvad betyder det på forståligt dansk?
>
> CAST5 Cipher Algorithm (128-bit)
>
> Twofish Cipher Algorithm (256-bit)

Jo flere bit, desto flere kombinations muligheder er der = højere sikkerhed.

Altså er 256-bit krypteringen den sikreste af de to.

Men det nytter jo ikke noget at din krypteringsalgorytme er super god, hvis
dit kodeord er 'secret' - for alle ord der står i ordbogen er usikre
kodeord.
Et godt kodeord er mindst 10 karakterer langt, hars et eller flere ord, med
store og små bogstaver, samt tegn. - det er næste ubrydeligt.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-03-04 13:46

On 2004-03-26, H.S. <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote:

> Jo flere bit, desto flere kombinations muligheder er der = højere
> sikkerhed.

Nej. Der er andre faktorer end de kvantitative.

> Altså er 256-bit krypteringen den sikreste af de to.

Ikke nødvendigvis.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Thrashing is just virtual crashing.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-03-04 14:49

"H.S." wrote:

> "Jane" <nokvin@FJøRnDæTTehotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo flere bit, desto flere kombinations muligheder er der = højere sikkerhed.
>
> Altså er 256-bit krypteringen den sikreste af de to.

Med mindre der er nogle svagheder i den 256 bits
cipher, som betyder den reelt har mindre end 256
bits sikkerhed.

> Men det nytter jo ikke noget at din krypteringsalgorytme er super god, hvis
> dit kodeord er 'secret' - for alle ord der står i ordbogen er usikre
> kodeord.

Ja.

> Et godt kodeord er mindst 10 karakterer langt, hars et eller flere ord, med
> store og små bogstaver, samt tegn. - det er næste ubrydeligt.

Du har højst otte bits entropi per tegn, og hvis
du holder dig til bogstaver, cifre, og et par
specialtegn, så har du faktisk kun seks bits
entropi per tegn. Hvis det samtidigt ikke er valgt
tilfældigt, så er entropien endnu mindre.

Et 10 tegns kodeord som du foreslår har dermed i
praksis højst 60 bits entropi. Dermed vil en 256
bits kryptering være overkill. Mere end 64 bits
nølge og 128 bits blokke vil bare betyde, at det
er nemmere at gætte kodeordet end at bryde
cipheren.

Hvis du virkelig vil have 256 bits sikkerhed skal
du bruge minimum 42 tilfældige tegn i dit kodeord.
Eller sørge for at din nøgle er mere end blot et
kodeord.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Jane

Dato : 26-03-04 16:01

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in

> Med mindre der er nogle svagheder i den 256 bits
> cipher, som betyder den reelt har mindre end 256
> bits sikkerhed.
Ja, jeg kan se at man i en PGP disk kan vælge mellem følgende:

CAST5 Cipher Algorithm (128-bit)
Twofish Cipher Algorithm (256-bit)
AES (256-bit)

F.eks er der to 256-bit muligheder at vælge imellem, men med to
forskellige navne,hvad betyder det, og hvad er forskellen mellem dem/mest
sikker?

Kunne jo blande nogle kinesiske skrifttegn imellem.

Det er mange tegn at huske :(

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-03-04 16:25

Jane wrote:

> [...]
>
> F.eks er der to 256-bit muligheder at vælge imellem, men med to
> forskellige navne,hvad betyder det, og hvad er forskellen mellem dem/mest

Den eneste af algoritmerne jeg kender er AES.
(Og AES tillader i øvrigt at du vælger nøgle
og blokstørrelse uafhængigt af hinanden. De
kan hver være på 128, 192, eller 256 bits.)

AES står for Advanced Encryption Standard,
den er en del af Federal Information Processing
Standard (FIPS) hvor den erstater den tidligere
Data Encryption Standard (DES). Algoritmen som
også hedder Rijndael er udviklet af to belgiere,
og er den af de (så vidt husker) femten kandidater,
der blev valgt af National Institute of Standards
and Technology (NIST) som den endelige standard.

> Det er mange tegn at huske :(

Det har jeg nu aldrig haft noget problem med. Men
mindre kan sikkert også gøre det, så er der bare
ikke nogen grund til at bruge så stærk en cipher.

Der er dog situationer, hvor en evt. angriber
ikke nødvendigvis kan bryde krypteringen blot han
kender dit kodeord. Hvis f.eks. dekrypteringen
kræver både en nøglefil og et kodeord, så kan en
besked du sender over nettet ikke dekrypteres med
blot kendskab til kodeordet, hvis man ikke også
har fået fat i nøglefilen. I det tilfælde kan en
cipher, der er stærkere end dit kodeord, godt give
mening.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Jane

Dato : 26-03-04 15:44

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote in

> "Jane" <nokvin@FJøRnDæTTehotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo flere bit, desto flere kombinations muligheder er der = højere
> sikkerhed.
>
> Altså er 256-bit krypteringen den sikreste af de to
OK.
> [...]
> Et godt kodeord er mindst 10 karakterer langt, hars et eller flere
> ord, med store og små bogstaver, samt tegn. - det er næste ubrydeligt.

Hvilken tegn kunne det være?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-03-04 16:29

Jane wrote:

> "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote in

> Hvilken tegn kunne det være?

Jeg plejer at bruge nogen af disse fem !#%,.
De har den fordel, at de sidder samme sted på
danske og amerikanske tastaturer.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 27-03-04 06:54

Jane skrev:

> "H.S." wrote

> Hvilken tegn kunne det være?

Hvis du har mulighed for det, diverse programmer der anvender adgangskode
kan være begrænset i antallet af tegn du kan anvende, kunne du lave
adgangskoder som f.eks. dette:

Poul Møller - "Sikken dejlig dag det er idag"

Jeg skrive altid musiknumre på ovennævnte måde og jeg har dermed stor sand-
synlighed for at kunne huske at inkludere bindestregen og "-tegnet omkring
sangtitlen.

Eller dette:

Fårk hvor er KMD lamme, nu har de lavet programmet så det lukker når det
har udvekslet data (no joke)

De ovennævnte forslag er nemmere at huske for mig, end en samling af til-
fældige tegn.

Jeg kender ikke ret meget til matematik og kan derfor ikke udregne hvad det
kræver at knække de ovennævnte forslag til adgangskoder, men det er nok
lidt mere end hvis man blot bruger et enkelt almindelig kendt ord.

Fra : Jane

Dato : 27-03-04 16:44

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> wrote in

I den gratis version af PGP kunne jeg skifte keyboard fra dansk til f.eks
kinesiske skrifttegn og dermed mixe et password, alfabet+kinesiske tegn, og
det virkede fint, men det kan man ikke med betalingsversionen PGP 803 den
kan kun i et password skrive og genkende alfabetet fra (A til Z) og tal fra
(o-9) det er da et tilbageskridt, og nu kan jeg så ikke åbne min gamle PGP-
disk :(

--
Venlig hilsen
Jane