Tjekke om der er indsat en ny post
Fra : Maxi

Dato : 25-03-04 15:29

Hej
Jeg vil høre hvordan jeg kunne tjecke om der bliver indsat noget i
databasen. Det er meningen at fra en ASPX side skal jeg kalde en funktion
hver 30 sek tjecker om der er indsæt noget.
Hvordan kan jeg lave SQL'en??

Hvis jeg har en database struktur som følgende og der tjeckes om der bliver
indsæt noget i kommentar.

Tabel1
ID
Kommenatar
Oprettet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-03-04 15:40

Maxi skrev:

> Jeg vil høre hvordan jeg kunne tjecke om der bliver indsat
> noget i databasen.

Hvor sker indsættelsen fra? Du kan godt lave en kode der tjekker
for sidste indsættelse eller evt. om der er sket indsættelser inden
for de sidste x minutter, men det vil være mere effektivt at få
indsættelseskoden til at generere en besked.

> Det er meningen at fra en ASPX side skal
> jeg kalde en funktion hver 30 sek tjecker om der er indsæt
> noget. Hvordan kan jeg lave SQL'en??

Du kan enten tage den sidst oprettede post og se hvor gammel den
er:

SELECT TOP 1 DateDiff(s, oprettet, GETDATE()) as diff
FROM tabel1
ORDER BY oprettet DESC

(giver antallet af sekunder fra sidste oprettelse til nu)

- eller også kan du undersøge om der er poster nyere end et givent
tidspunkt:

SELECT COUNT(*) as antal
FROM enheder
WHERE DateDiff(s, oprettet, GETDATE()) < 30

(giver antallet af poster oprettet inden for de sidste 30
sekunder).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Maxi

Dato : 25-03-04 15:59

> Hvor sker indsættelsen fra?

Indsættelsen sker også fra en ASPX siden.

> SELECT COUNT(*) as antal
> FROM enheder
> WHERE DateDiff(s, oprettet, GETDATE()) < 30

Den her sql ser ud til være præcis det som jeg skal bruge. Tak iøvrigt for
det hurtige svar.

Fra : Torben Frandsen

Dato : 25-03-04 17:05

Maxi wrote:

> Indsættelsen sker også fra en ASPX siden.

> Den her sql ser ud til være præcis det som jeg skal bruge. Tak
> iøvrigt for det hurtige svar.

Har du mange klienter af gangen? I så fald ville jeg nok ikke vælge denne
metode, for den er ikke særlig effektiv med både GetDate() og DateDiff().
Hvis der kun kommer én forespørgsel hver 30. sekund, betyder det
selvfølgelig ikke så meget. Jeg har tilfældigvis netop skrevet en stored
procedure, som poller en tabel for nye rækker:

IF EXISTS(
SELECT ID
FROM Job
WHERE Found =0)

BEGIN
-- Make sure this caller doesn't get to race against another caller.
BEGIN TRAN
SELECT TOP 1 @GUID = ID FROM Job WITH (READPAST) WHERE Found = 0
UPDATE Job SET Found = 1, LastStatus = 'Found' WHERE ID = @GUID
COMMIT TRAN
RETURN 1
END
ELSE
RETURN 0

Det er også i denne sammenhæng værd at huske at et Index Seek er hurtigere
end et Index Scan, som er hurtigere end et Table Scan (med mindre du kun har
få rows og alt det der.)

Torben

Fra : Maxi

Dato : 25-03-04 22:20

> [...]
> metode, for den er ikke særlig effektiv med både GetDate() og DateDiff().
> Hvis der kun kommer én forespørgsel hver 30. sekund, betyder det

Jeg regner med at der ikke er særlig mange klienter af gangen. Omkring 5
styks online på en gang.

> [...]

> WHERE Found =0)
>
> BEGIN
> -- Make sure this caller doesn't get to race against another caller.

Jeg vil så kigge lidt nærmere på denne stored procedure.

Fra : Søren Lund Jensen

Dato : 25-03-04 16:00

Maxi wrote:

> [...]
> Hvordan kan jeg lave SQL'en??
>
> Hvis jeg har en database struktur som følgende og der tjeckes om der

Hvad skal det bruges til? Hvis det er til at opdatere et andet sted i
DB, skal du nok have fat i en TRIGGER.

Fra : Maxi

Dato : 25-03-04 22:22

> Hvad skal det bruges til? Hvis det er til at opdatere et andet sted i
> DB, skal du nok have fat i en TRIGGER.

Det skal bruges til en til ASPX applikation, og det er meningen når en
bruger logger på så skal der undersøges om der er kommet nye indlæg i en
tabel. Og hvis der så skal der poppe en vindue op som i MSN, når der er en
som logger på.