Kender I det?
Fra : Liz B.

Dato : 25-03-04 11:38

Kender I det? Smeden. Frygt for hvad der kan ske? Tag dig selv sammen,
bestille tid. Nerver på! Så endelig kommer han. Flere nerver!! Begynde
med de nemme heste, de gamle, de kender rutinen, ingen problemer. Så til
ungerne, en på 3, en på 2. Den 3 årig er totalt afslappet, ingen
problemer
som sidste gang, det går hurtig endda. Lidt halv stolt følelse indeni.

Så til den 2 årig. Minderne fra sidste gang vælter frem. Han danser lidt
rundt, vil ikke, er den stor og stærk med egne vilje. Den lille araber
der
pruster og stønner. Jeg tænker. Gud, ikke igen, - jeg har trænet med
ham,
han er vænnet til at løfte ben osv, måske ikke nok, men jeg kan det,
selvom
andre ikke kan. Og uden grime og træktov på. Gud, lad ham står stille,
lad
ikke smeden råbe ad ham for så flipper han totalt ud, og mange flere
lignende tanker senere - det føles som en evighed - men så stod han
stille,
løftede benene en efter en med kun få dansetrin ind i mellem. Overlæben
godt skydt ud over underlæben, han ligner en tapir, når jeg lige at tænke!
Han er godt utilfreds. Og 10 minutter senere var smeden færdig med hans
arbejde))

Kender I det? Den følelse af glæde, tilfredshed når det går godt. Jeg
var
så stolt. Smede besøget tog 1 time ialt, inkl. rygepause!! For fire
heste.
Mand, jeg er så stolt!! Og så glad for min smede, han er tålmødigheden
selv, og tilmed så stille og rolig.

Stor vrinsker herfra Liz

Fra : Marlene

Dato : 25-03-04 12:06

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Kender I det? Smeden. Frygt for hvad der kan ske? Tag dig selv
sammen,
> bestille tid. Nerver på! Så endelig kommer han. Flere nerver!!

Ja, det kender jeg faktisk 100%, og det irriterer mig, at jeg har det sådan
(men min tidligere smed var lidt hidsig!).

Snip

> han er vænnet til at løfte ben osv, måske ikke nok, men jeg kan det,
> selvom
> andre ikke kan.

Ja, sådan er det ofte, men smeden er jo ligeglad med, at man fortæller ham
det!

Snip

> Kender I det? Den følelse af glæde, tilfredshed når det går godt. Jeg
> var
> så stolt.

Ja, jeg har en hel lykkefølelse, når det er overstået!

Smede besøget tog 1 time ialt, inkl. rygepause!! For fire
> heste.
> Mand, jeg er så stolt!! Og så glad for min smede, han er tålmødigheden
> selv, og tilmed så stille og rolig.

Ja, det kan jeg godt forstå. Jeg håber at finde en så rolig smed her på Fyn,
for om godt en måned er det ved at være tid.

Mvh. Marlene.

Fra : Pia J

Dato : 25-03-04 12:13

> Ja, det kan jeg godt forstå. Jeg håber at finde en så rolig smed her på
Fyn,
> for om godt en måned er det ved at være tid.

Begynd at lede nu, jeg endte med at vente over 3 uger på min her første
gang. De har vist lidt mere travlt her om foråret.

:Pia

Fra : Marlene

Dato : 25-03-04 12:15

> Fyn,
>
> Begynd at lede nu, jeg endte med at vente over 3 uger på min her første
> gang. De har vist lidt mere travlt her om foråret.

Jeg har allerede fået anbefalet et par rolige smede, så jeg håber på det
bedste

Mvh. Marlene.

Fra : Doris

Dato : 25-03-04 12:24

Jeg var igennem det igår. Jeg havde lidt nerver på med en treårig, som jeg
tog hjem fra en hestehandler. Hun havde aldrig haft smed på, men hun klarede
det utroligt flot. Jeg havde også øvet med at løfte hove og få grime på, da
hun var hovedsky, da jeg fik hende hjem
M.V.H. Doris..

Fra : Malene P

Dato : 25-03-04 12:40

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Kender I det? Smeden. Frygt for hvad der kan ske?

Næh, det kender jeg absolut ikke til. Vore to dejlige isbasser har altid
taget venligt og tålmodigt imod vores smed og hans "sære" vaner. Der følger
altid en lille godbid med før og efter "behandlingen". Da han kom i sidste
uge og skulle skifte en bagsko på hingsten, stod den nytilkomne følbasse og
kiggede med -på et tidspunkt løftede han faktisk benet en smule. Nok mere
tilfældigt end for at efterabe -men det så sgu sjovt ud .

mvh
Malene P

Fra : Marlene

Dato : 25-03-04 14:38

"Malene P" <malenekorsNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
følger
> altid en lille godbid med før og efter "behandlingen".

Ja, det er jo en god ting! Jeg plejer at have godbidder parat, som smeden
skal give vore to heste bagefter.

Mvh. Marlene.

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 25-03-04 19:25

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

> Mand, jeg er så stolt!! Og så glad for min smede, han er tålmødigheden
> selv, og tilmed så stille og rolig.

Ja, den kender jeg godt. Har også selv lige skippet en "hys" smed
fordi han skulle lave boksekamp med en nervøs hest.

Ny smed kom, så på hesten og gik i gang så roligt og bestemt at hesten
stod bomstille og undrede sig over forandringen.
Det skete _selvfølgelig_ uden godbidder

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Liz B.

Dato : 25-03-04 20:54

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse .

> Det skete _selvfølgelig_ uden godbidder

Det fik min heller ikke. Ikke sikker på at godbider er en god ting
egentligt.

Mvh Liz

Fra : Pia J

Dato : 25-03-04 21:32

> Det fik min heller ikke. Ikke sikker på at godbider er en god ting
> egentligt.

Ja, jeg har jo netop overtaget en unghest som under sin opvækst er blevet
brugt som kompostkværn for gulerødder. Han kan virkelig slå luften ud af en
med mulen lige i solar plexus (hvor jeg ikke har 2 kg orange hængende i en
pose som han er vant til). I dag gik jeg ud på fold med en spand mad, og nu
hvor han er ved at føle sig hjemme, troede han lige han kunne true den fra
mig ved at lægge ørerne tilbage og løbe rundt om mig i en meget lille cirkel
(under en meter fra mig) for at forhindre mig i at gå med spanden igen.

Jeg måtte "desværre" skuffe ham med, at den gik IKKE. Er der noget jeg ikke
accepterer er det at blive skubbet til og flyttet rundt af små bavianer.

:Pia

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 26-03-04 08:19

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

> Det fik min heller ikke. Ikke sikker på at godbider er en god ting
>egentligt.

Det er det nemlig ikke. Hvis man opstiller en "top ti" over havd
hesten forventer, kommer godbidder ind som nr. 10, eller senere, men
tryghed står som nr. 1. Det var dette som smeden anvendte. Samtidig
var hesten ikke bundet så den kunne flygte hvis noget uventet skulle
sek. Derfor var der ikke grund til at stikke af.

At begyndet med at belønne med godbidder resulterer bare i det som der
er beskrevet andetsteds, at man risikerer at komme til skade

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Marlene

Dato : 26-03-04 08:44

> Det er det nemlig ikke.

Det er jeg ikke helt enig i; jeg giver min smed godbidder, som han kan give
hesten _bagefter_ - ikke fordi hesten skal belønnes, men fordi den skal
vide, at smeden er god nok, og at han ikke skal frygtes. Smeden står så og
nusser vores heste samtidig med, at han giver dem godbidder.

Hvis man opstiller en "top ti" over havd
> hesten forventer, kommer godbidder ind som nr. 10, eller senere, men
> tryghed står som nr. 1.

Ja, mine heste er også tryg, mens den får ordnet sine hove. De står tæt op
ad mig og snuser til mit ansigt/hår.

Mvh. Marlene.

Fra : Søren

Dato : 26-03-04 14:48

> Det er jeg ikke helt enig i; jeg giver min smed godbidder

[klip]

Det plejer jeg også, det er virkelig effektivt

-Søren

Fra : Liz B.

Dato : 27-03-04 10:26

"Søren" <sorennielsen66@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [klip]
>

> Det plejer jeg også, det er virkelig effektivt
>
> -Søren

LOL. Min vil nok hellere ha' en øl i stedet for.

Mvh Liz

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 26-03-04 20:32

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> wrote:

>Det er jeg ikke helt enig i; jeg giver min smed godbidder, som han kan give
>hesten _bagefter_

OK ! ! !

Men når så en dag at hesten står og hopper fordi smeden ikke giver
godbidderne hurtigt nok, så lad være med at spørge om hvoffor den ikke
står stille længere ...

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Malene P

Dato : 27-03-04 03:45

> "Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> wrote:

> Men når så en dag at hesten står og hopper fordi smeden ikke giver
> godbidderne hurtigt nok, så lad være med at spørge om hvoffor den ikke
> står stille længere ...

Hvis man står og småfodrer, er det lige præcis hvad man opnår. Når vores
smed kommer, får basserne en enkelt lille stump gulerod og absolut intet
andet, før arbejdet er færdigt. Han giver sig derimod god tid til at nusse
og snakke lidt med dem. Han synger faktisk også lidt -tror jeg nok, for vi
har endnu ikke fundet ud af, hvad han synger. Men basserne lader til at
kunne lide det. Og bagefter vanker der så igen lidt mundgodt. På samme måde
giver vi også først selv godbidder efter endt arbejde -uanset om det er
eksercits eller bare en hyggetur i skoven. HAR prøvet det der med en
utålmodig mule på vej ned i lommen med guf og ukoncentreret optræden. Og
ikke mindst puffen og skubben og ballade, hvis der er andre heste i
nærheden, der vil have del i guffet. Man giver IKKE heste godbidder som man
fodrer ænder .

mvh
Malene P

Fra : Marlene

Dato : 27-03-04 07:51

> Hvis man står og småfodrer, er det lige præcis hvad man opnår. Når vores
> smed kommer, får basserne en enkelt lille stump gulerod og absolut intet
> andet, før arbejdet er færdigt.

Netop.

Han giver sig derimod god tid til at nusse
> og snakke lidt med dem. Han synger faktisk også lidt -tror jeg nok, for vi
> har endnu ikke fundet ud af, hvad han synger.

Ja, det skal nok berolige dem........ Det lyder også til at være en dejlig
smed.

Snip

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 27-03-04 07:49

> [...]
>
> Men når så en dag at hesten står og hopper fordi smeden ikke giver
> godbidderne hurtigt nok, så lad være med at spørge om hvoffor den ikke

Jeg vidste, at du ville skrive det Mine heste er så gamle (32 og 26 år),
at det gør de ikke. Slet ikke når jeg står tæt op ad dem og holder dem tæt
ind til mig.

Mvh. Marlene.

Fra : Liz B.

Dato : 27-03-04 10:48

"Ole Braad-Sørensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse
> At begyndet med at belønne med godbidder resulterer bare i det som der
er beskrevet andetsteds, at man risikerer at komme til skade

Jeg må tilstår, at de eneste godbidder min heste får er om aftenen, når
det er "putte tid", altså ved sidste rund inden lyset slukkes. Der får de
et par stykker hver, samt et sov godt kærtegn. Godbidder her, er altså
mundtlige ros og en kærlige hånd, for velfortjent opførsel, arbejde osv.
Jeg har min hoppe under mistanke for, at have været fødret med godbidder i
tid og utid, hvorfor hun er ret så aggressiv overfor fremmed, og især mænd.
Hun er snart 17 år, så det er nok umulig at vænne hende fra det, men jeg
forsøger til stadighed alligevel.

Hilsen Liz

Fra : Anet

Dato : 27-03-04 11:14

Vores heste får ingen godbidder af min hånd. Det bunder nok i at vi havde en
hest som nappede konstant fordi han var vant til hos tidligere ejer at så
fik han sukkerknalder. Denne nappen irriterede mig meget så derfor fik han
aldrig nogen godbidder ud over i sin krybbe. Og når en hest ikke får så får
de andre heller ikke andet end i krybben. Det er jo så blevet lidt et pricip
her, men derfor snakker jeg meget med mine heste og roser dem og
klapper/nusser dem.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Ole Braad-Sørensen

Dato : 27-03-04 14:53

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> wrote:

>Det er jo så blevet lidt et pricip
>her, men derfor snakker jeg meget med mine heste og roser dem og
>klapper/nusser dem.

Og dermed giver du dem det som jeg nævner er nr. 1 på "top ti" !

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 27-03-04 15:41

> Og dermed giver du dem det som jeg nævner er nr. 1 på "top ti" !

(klip)

Ja, det er jo en dyrtkøbt erfaring jeg har gjort, når jeg tæller alle de blå
mærker sammen, som jeg har fået i "nap" bare for at en hest tiggede
godbidder. Forresten så kan jeg fortælle, at hesten faktisk blev vænnet helt
af med sit napperi efterhånden. Det var skønt.....
Forresten så har jeg en smed, der aldrig kunne drømme om at slå mine heste.
Jeg havde ellers en meget styg hest på et tidspunkt, men jeg må tage hatten
af for ham for han var stille og rolig som en saltstøtte, og snakkede bare
med hesten og så gik det ok. Næste gang jeg skulle have smed, så gik det
lidt bedre, og sådan gik det bare for hver gang. Den omtalte hest var en
hest der hele livet selv havde fået lov til at bestemme hvad den ville og
ikke ville indtil jeg købte den. Hesten var vant til at hvis den bare bed
eller sparkede så fik den sin vilje.
En smed der slog mine heste ville hurtigt sidde ude i sin bil igen på vej
væk fra min gård for ALLER sidste gang.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 27-03-04 18:31

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
pricip
> her, men derfor snakker jeg meget med mine heste og roser dem og

Det gør jeg bestemt også - heletiden faktisk. Og når jeg roser min fjordhest
(DYGTIG pige), så knejser hun med hovedet, og så kysser vi lige hinanden!
Jeg har aldrig været ude for, at mine heste napper eller på anden måde kan
virke irriterende, fordi de ikke får en godbid (selvom de ofte får en).

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 28-03-04 00:01

> [...]

> virke irriterende, fordi de ikke får en godbid (selvom de ofte får en).

Jeg tror at ham "Napper" som han faktisk blev kaldt som kælenavn i starten
havde fundet ud af at når han nappede så røg der en godbid af til ham. Lidt
det samme pricip som når man klikkertræner sin hest.

--
~ Hilsen
Annette ~