Forfærdeligt 2!!! Lang!
Fra : Malene P

Dato : 25-03-04 00:54

Undskyld, jeg nasser på overskriften fra den foregående tråd. Men jeg synes
at sagen med de døde heste bør følges op i en ny tråd ud fra en ny
synsvinkel. For som Jon har så trist ret i, kan vi tilsyneladende ikke
undgå, at sådanne historier dukker op, når mennesker ikke længere kan klare
at passe deres dyr. For det er jo ikke kun heste, det sker for -selv om det
selvfølgelig er det, vi taler om her i gruppen. Alene indenfor de sidste par
uger har jeg (og de fleste af jer, går jeg ud fra) læst og hørt om
tilsvarende sager om grise, køer, hunde og andre dyr, der er blevet fundet
vanrøgtet til døde eller har måttet aflives af tilkaldte dyrlæger -uden at
naboer, politi eller andre har kunnet/villet gøre noget for at forhindre
det. Hunde spiser deres ejer, gravkøer skovler døde grise op i containere,
køer og heste misrøgtes (senest vist både i Brønderslev og et sted på
Sjælland?), særling levede sammen med 117 hunde eller katte -osv osv. Ja, vi
har alle sammen læst og hørt om den slags tilfælde, hvor en landmand går ned
med flaget eller en eneboer dør eller bliver fjernet -og de forfærdelige
forhold, dyrene har måttet leve eller dø under. Sådanne spektakulære sager
finder af og til vej til de landsdækkende aviser og nyhedskanaler og slås
stort op -og glemmes så, indtil næste sag dukker op. Nå, det var så, hvad
jeg ville sige om den side af emnet. Min indfaldsvinkel drejer sig om de
personer, der IKKE er syge og IKKE er ramt af nedtur eller uheld -men som
det tværtimod går rigtigt godt for. Eller rettere -de heste, der bliver købt
af sådanne personer. Personer, der udover at have plads, penge og lyst til
lige at købe en hest ikke har den fjerneste forudsætning for overhovedet at
kunne pleje og passe sådan et dejligt dyr. Jeg tænker på aleneheste. Jeg
tænker på heste, der ikke får dyrlægebesøg. Der ikke får smedbesøg. Der
bliver misrøgtet på anden vis -ikke nødvendigvis i en ond mening, men mere
med den der "jamen, vi har jo ikke rigtig tid" -attitude. Jeg har oplevet
endnu mere forfærdelige argumenter: "Smed? -Jamen den havde jo sko på, da vi
købte den" (1½ år siden!). "Dyrlæge? -men den har jo aldrig været syg". "Den
har det jo godt -den får jo mad og.......". "Jeg har godt nok dårlig
samvittighed -men..." . "Jamen vi har jo kun råd til én hest". Kort
sagt -endnu flere heste går alene, usselt og elendigt -eller misrøgtes
ligefrem fordi de er købt af personer, der opfatter dem som enhver anden
handelsvare eller som skal forkæle deres teenage-datter. Ja, jeg skeler til
tråden "En hest som gave...." -men uden kritik af trådstarteren selv (for
lige at forebygge eventuelle misforståelser). Og jeg husker også, hvordan én
nærmest blev slagtet her i gruppen, fordi vedkommende kom ind på samme emne
via en forkert betegnelse for de, der har råd til at købe hest uden at have
vilje/forstand til at behandle den ordentligt. Men ikke desto mindre vil jeg
gerne lige sige, at mange flere heste lider end de, der dukker op på
forsiderne. Skrevet i lyset af egen erfaring og medfølelse for kommende
"konfirmationsgaver".

mvh
Malene P

Fra : Berit Nielsen

Dato : 25-03-04 08:19

Du har så evigt ret.
Heste, eller dyr i øvrigt er ikke en gave, man kan give.
Jeg så lige så sent som igår at nogle søger et sted til en Grad Danios hvalp
som var købt som gave,
til en som IKKE ønskede at modtage den, og nu var de så "brændt" inde med
den.
Stakkels mennesker.. nææ siger jeg stakkels hund.
Sikke en start på livet.

Normalt ville jeg heller aldrig gøre noget lignende.
Men min datter har redet siden hun var 2 år, og jeg har selv hest.
Det vil sige at jeg modsat andre forældre er klar over det ansvar det er at
give et barn et dyr.
Det er nemlig helt og holdet mit ansvar at hesten bliver passet efter
foreskrifterne, og vel at mærke mine foreskrifter.
Som ifølge min datter er lidt urimlige *S*
Men nu har jeg passet hest på den måde i over 20 år, så kan hun skam også.

Jeg går aldrig på kompromi med noget omkring mine dyr.
Nogle vil kalde mig streng, andre overbeskyttende omkring mine dyr.
Men mine dyrs ve og vel er min målestok.

Tilbage til din tråd..

Desværre er det nok så sandt som det er sagt.
Men... det er langt fra den eller de menneskers skyld, hele vejen.
Jeg mener hvor mange gange har vi ikke set eller hørt at hverken Politi
eller Dyreværn vil gribe ind.
Fordi den dag de lige kom var hesten både vandet og fodret, samt havde fået
en smule frisk halm.
Vi har selv stået et sted hvor ejeren havde 2 små ponyer som familiens børn,
havde boltret sig med inden de flyttede hjemmefra for længe ... længe siden.
Ponyerne var 18 og 22 år.
De havde hove så lange som snabelsko, de blev fodret med svinefoder efter
metoden, nu fylder jeg krybben,
når den så er tom om et par dage er det tid igen, og de fik vand fyldt op på
marken i sommer månederne når regnen fyldte karret.
De var så lådne, og forfærdelige at se på, selv i sommermånederne.
Og deres menneskelige kontakt var de 5 min det tog at fylde foder op en gang
imellem når de lige kom i tanke om at der stod 2 ponyer i stalden.
De stod i mørke, det meste af tiden, da de stod i en anden del and den vi
havde lejet.
Og i vinter halv året kom de aldrig ud på marken, men levede kun i stalden.
Vi tog billeder, vi ringede til både den ene og den anden, og de kom..
tilfældigvis lige den ene ugedag hvor der var både det ene og det andet.
Trods billederne, bad man bare manden få beskåret ponyerne, og sagde man
ville komme og chekke det var gjort 1 måned senere.
Aldrig dukkede der nogen op igen, og vi forsøgte igen,
og da vi havde været igennem alle de dyreforeninger samt politi kunne vi
ikke holde til mere og fraflyttede stedet.
Vi kunne simpelthen ikke være vidner til det,
og trods forsøg på at meddele familien om hvilke forhold en sådan pony skal
have så lykkedes det aldrig.
Den ene pony er idag død, og den anden går bare alene.. dag ud og dag ind...
lever den til den endelig er dens tur til at dø.
Min historie er sand, og langt fra enestående, desværre.
Jeg må indrømme at jeg syntes det er en politisk indgriben som skal sættes
ind.
Og der på en eller anden måde skal laves en "tilladelse" til dyrehold, som
så skal fornyes engang imellem.
Selvfølgelig skal det være forholdsvis billigt, og over en overskuelig tid.
Man skal have tilladelse til at køre bil, og også til at holde våben.
Men enhver kan få sig et dyr eller et barn (Et emne vi undgår).
Jeg har ingen perfekt løsning, og der vil nok fra tid til anden være sager
med dyr som vi finder forfærdelige.
Men det hjælper bare ikke noget at vi sidder og får ondt af dyrene, så længe
vi ikke selv vågner op og gør noget mere.
Dobbeltmoral er en sjov ting, og det er vi Danskere rigtigt gode til.

Hilsen Berit Nielsen, Århus
http://www.familiehunde.dk
http://www.ox-arabere.dk
http://www.arabiskrideklub.dk

Fra : Pia J

Dato : 25-03-04 08:26

> Den ene pony er idag død, og den anden går bare alene.. dag ud og dag
ind...
> lever den til den endelig er dens tur til at dø.

Uh hvor er det sørgeligt. Hvorfor sælger folk ikke dyrene når de er så
ligeglade? Eller slagter for den sags skyld? Jeg tror såmænd dårligt de
havde lagt mærke til, hvis du havde taget dem med da du flyttede, Berit.

Og her går jeg og forsømmer mit arbejde fordi der hele tiden er et eller
andet kræ der vil ligge på skødet, eller fordi jeg har dårlig samvittighed
over at ponyen skal være uden ven en hel UGE!

:Pia

Fra : Marlene

Dato : 25-03-04 08:40

> ind...
>
> Uh hvor er det sørgeligt. Hvorfor sælger folk ikke dyrene når de er så
> ligeglade? Eller slagter for den sags skyld?

Ja, netop! Det er det, jeg siger om og om igen; HVORFOR HAR DE DYR, NÅR DE
IKKE GIDER PASSE DEM?????? Ja, undskyld at jeg råber, men jeg fatter ikke,
hvorfor de ikke hellere vil tjene penge på dyrene, når de nu engang er så
egoistiske.

Ja, det kender jeg faktisk godt

Mvh. Marlene.

Fra : Malene P

Dato : 27-03-04 04:03

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, netop! Det er det, jeg siger om og om igen; HVORFOR HAR DE DYR, NÅR DE
> IKKE GIDER PASSE DEM??????

Statussymbol? Forkæle teenagetøs? Ihvertfald mangel på viden, omtanke og
almindelig anstændighed. Kan selv se tilbage på årene, hvor jeg fandt ud af,
at der var drenge til og hvordan min ellers trofaste isbasse efterhånden
blev trist og tvær af at gå alene uden at blive brugt. Takket være mine
forældre fik den både smed og dyrlægebesøg og blev fodret og plejet efter
alle kunstens regler -og jeg fik stolen sat for døren. Enten begyndte jeg at
tage mig af den -eller også blev den solgt. Den blev solgt. Heldigvis til et
godt hjem med masser af selskab og glade mennesker omkring den. Men det
plager mig stadigvæk -ikke mindst når jeg oplever, hvordan folk også i dag
køber hest til deres tøser. For så at lade dem gå alene og måske misrøgtet i
en eller anden grad, når nyhedsværdien er ovre og det går op for dem, hvad
det egentlig kræver at holde hest

mvh
Malene P

Fra : Marlene

Dato : 27-03-04 07:55

"Malene P" <malenekorsNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forældre fik den både smed og dyrlægebesøg og blev fodret og plejet efter
> alle kunstens regler -og jeg fik stolen sat for døren.

Ja, du har så haft gode forældre, der kunne se, at hesten skulle passes. Men
det er ofte det, der sker; at forældrene overtager pigens hest, og så bliver
hesten ikke passet ordentligt. Og så er det, at jeg ikke forstår, hvorfor
hesten ikke bliver solgt. Men måske tænker mange forældre, at hesten skal
stå klar, til når pigen kommer hjem igen........

Enten begyndte jeg at
> tage mig af den -eller også blev den solgt. Den blev solgt. Heldigvis til
et
> godt hjem med masser af selskab og glade mennesker omkring den.

Det lyder godt.

> [...]
> en eller anden grad, når nyhedsværdien er ovre og det går op for dem, hvad

Ja, det er sørgeligt. Men man kan ikke helt bebrejde de unge piger, for de
ved ikke bedre, og man tænker altså ikke over det på samme måde, når man er
så ung. Det gjorde jeg da heller ikke - som jeg før har skrevet - så er det
bare synd, hvis forældrene ikke reagerer.

Mvh. Marlene.

Fra : Mette

Dato : 27-03-04 18:26

Jeg tror, rigtigt mange af os har oplevet at svigte vores hest i den
periode, hvor drengene pludselig blev mere interessante. Desværre solgte jeg
min hest - i dag ville jeg ønske, jeg havde lånt hende ud eller noget i den
retning, til jeg havde fået alt fnideret ud af hovedet igen. I stedet blev
det til omkring tyve år uden ridning, for uden hende gad jeg ikke.

Jeg er ikke tilhænger af at fortryde, for det kan man ikke bruge til noget,
men der er to ting her i livet, jeg fortryder bitterligt. Nummer to på
listen er, at jeg solgte min skønne araberhoppe og opgav ridningen.

Men hvaaaad, så måtte man jo bare bide tænderne sammen og genopfriske
kunstarten, selvom man var blevet nogle år ældre og mere stiv i kroppen. Så
havde folk da også noget sjovt at kigge på så længe.

Mvh,
Mette