Tegnsæt på Linux
Fra : Kenneth Lunby Rasmus~

Dato : 24-03-04 22:23

Hej NG,

Hvordan ændre man tegnsættet på sin linux?
Min Apache kan ikke vise æøå. Der får jeg bare nogle mærkelige tegn
i stedet for.
Og hvad skal det være for at det virker?

På forhånd tak
Kenneth

Fra : Kristian Thy

Dato : 24-03-04 22:25

Kenneth Lunby Rasmussen uttered:
> Hvordan ændre man tegnsættet på sin linux?
> Min Apache kan ikke vise æøå. Der får jeg bare nogle mærkelige tegn
> i stedet for.

Din *apache* kan ikke vise æøå? Hvad mener du? Er det når man beder om
at få en html-side at se, at den bliver vist uden æøå?

\\kristian
--
Confucius: He who play in root, eventually kill tree.

Fra : Kenneth Lunby Rasmus~

Dato : 24-03-04 22:31

Den Wed, 24 Mar 2004 21:25:00 +0000. skrev Kristian Thy:

> Kenneth Lunby Rasmussen uttered:
>
> Din *apache* kan ikke vise æøå? Hvad mener du? Er det når man beder om
> at få en html-side at se, at den bliver vist uden æøå?
>
> \\kristian

Det er når jeg beder om at få en html side vist.

/Kenneth

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-03-04 22:51

Kenneth Lunby Rasmussen <spam@spam.dk> wrote:

>Det er når jeg beder om at få en html side vist.

Det er vist ikke et Apache problem, men nærmere et problem i dine HTML filer...

Kom lige med link til siderne.

<mlr>

Fra : Kenneth Lunby Rasmus~

Dato : 24-03-04 23:01

Den Wed, 24 Mar 2004 22:50:34 +0100. skrev Michael Rasmussen:

> Det er vist ikke et Apache problem, men nærmere et problem i dine HTML filer...
>
> Kom lige med link til siderne.
>
> <mlr>

Jamen det virker jo godt nok når jeg uploader det til min udbyder.

/Kenneth

Fra : cykelsmeden

Dato : 24-03-04 22:43

"Kenneth Lunby Rasmussen" <spam@spam.dk> wrote in message
> [...]
> Min Apache kan ikke vise æøå. Der får jeg bare nogle mærkelige tegn
> i stedet for.
> Og hvad skal det være for at det virker?

AddDefaultCharset Off

finn

Fra : Kenneth Lunby Rasmus~

Dato : 24-03-04 22:57

Den Wed, 24 Mar 2004 22:43:05 +0100. skrev cykelsmeden:

> "Kenneth Lunby Rasmussen" <spam@spam.dk> wrote in message

> AddDefaultCharset Off
>
> finn

Nu virker siderne godt nok, men det der kommer fra min MySQL er stadig
forkert.
Det står med æøå i databasen når jeg kigger fra min server med MySQLCC
Men med underlige tegn på min php-side fra en browser.
Dog kun fra en windows maskine. På serveren selv er det godt nok.

/Kenneth

Fra : Kenneth Lunby Rasmus~

Dato : 24-03-04 23:00

Den Wed, 24 Mar 2004 22:57:17 +0100. skrev Kenneth Lunby Rasmussen:

> [...]
> Men med underlige tegn på min php-side fra en browser.
> Dog kun fra en windows maskine. På serveren selv er det godt nok.

Øhh og nej, på serveren virker det heller ikke altid. :-/

/Kenneth

Fra : Preben Holm

Dato : 25-03-04 19:42

> Øhh og nej, på serveren virker det heller ikke altid. :-/

Du er nødsaget til at gemme dine filer med tegnsæt ens med din computers
tegnsæt. ISO-8859-1 virker næsten altid... og sørg også for at dine data
i SQL-databasen er gemt med samme tegnsæt - ellers fejler hele skidtet.
Angiv evt. øverst i din HTML-fil hvilket tegnsæt du bruger - men spørg
ikke om det i denne gruppe - nok nærmere i noget web-halløj...

Btw. det kan være der sker noget når du overfører filer mellem server og
dig selv.

Mvh / Preben

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-03-04 19:37

Preben Holm skrev i -dk.edb.system.unix:

> Btw. det kan være der sker noget når du overfører filer mellem server og
> dig selv.

For at undgå det, så brug binær overførsel, også selvom det er txt filer.

Ivar Madsen

Fra : Kenneth Lunby Rasmus~

Dato : 25-03-04 20:16

Den Thu, 25 Mar 2004 19:37:22 +0100. skrev Ivar Madsen:

> For at undgå det, så brug binær overførsel, også selvom det er txt filer.

Ja, men som det tideligere er sagt, er jeg måske i en forkert gruppe.
Problemet er at hvis jeg bruger MySQLCC på serveren til at indsætte
noget i databasen, bliver æøå mærkelige. Hvis jeg gør det fra
phpMyAdmin fra en windows er det ok.
Men nu ser det mærkeligt ud i MySQLCC.
Det var bare om man ikke kunne ændre tegnsættet for Linux generalt.
Nu har jeg ændret det for Apache.
Jeg kan sikkert også ændre den for MySQL,
Men kan man ikke gøre det generalt for Linux, så alle andre programmer
der nu måtte være også virkede ordentligt?

/Kenneth

Fra : Preben Holm

Dato : 25-03-04 22:29

> [...]
> phpMyAdmin fra en windows er det ok.
> Men nu ser det mærkeligt ud i MySQLCC.
> Det var bare om man ikke kunne ændre tegnsættet for Linux generalt.
Du skal ikke ændre tegnsættet som din kerne understøtter for den kan
sådan set i denne situation være lidt (mere eller mindre) ligeglad, men
derimod skla du instille MySQLCC til at bruge en ISO8859-1 eller noget i
den stil.
Men jeg bruger ikke lige selv MySQLCC, men jeg kender problemet fra
phpmyadmin kontra en siden kodet med en andet tegnsæt - det giver de
samme probs.

> Nu har jeg ændret det for Apache.
> Jeg kan sikkert også ændre den for MySQL,
> Men kan man ikke gøre det generalt for Linux, så alle andre programmer
> der nu måtte være også virkede ordentligt?

Det skal du ikke gøre... Bare filerne er kodet rigtigt så burde der
ingen probs være.

Fra : Kenneth Lunby Rasmus~

Dato : 25-03-04 22:37

Den Thu, 25 Mar 2004 22:28:51 +0100. skrev Preben Holm:

> [...]
> samme probs.

> Det skal du ikke gøre... Bare filerne er kodet rigtigt så burde der

Ok, det prøver jeg.
Og tusind tak for hjælpen.

/Kenneth