Hvor finder jeg C
Fra : J. Nielsen

Dato : 24-03-04 20:49

Hej NG....

Jeg skal til at programmere nogle elektroniske
komponenter, og det skal foregå via
sproget C (ikke C++).

Er der nogen der ved hvor jeg kan købe
det via nettet, evt. få en demo-version
som kan køre nogle dage.....?

P.f.h. tak for hjælpen.....
Søren.

Fra : Bertel Brander

Dato : 24-03-04 21:05

J. Nielsen wrote:
> Hej NG....
>
> Jeg skal til at programmere nogle elektroniske
> [...]

Hvad er det for nogle "elektroniske komponenter"?

En C kompiler (som vist er det du leder efter) kan ikke
lave programmer til alle processorer.

/b

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-03-04 08:28

"J. Nielsen" <s.j.nielsen@mail.dk> wrote in message
> Hej NG....
>
> Jeg skal til at programmere nogle elektroniske
> [...]

Keil, som er tæt på state of the art til fx. 8051 controllere er gratis i en
version som kan lave op til er det 4 kbyte kode.

www.keil.com

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : J. Nielsen

Dato : 25-03-04 20:15

"J. Nielsen" <s.j.nielsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG....
>
> Jeg skal til at programmere nogle elektroniske
> [...]

Det er PIC-controllere, bl.a. en der hedder PIC 16F84.

Jeg har fået fat i en trial version compiler, som hedder
HI-TECH C.
Men skal jeg ikke bruge en slags editor eller lignende,
til at indtaste programmet i, - inden det "køres gennem
compileren".....?
(I kan godt høre jeg er NY...)

Fra : J. Nielsen

Dato : 25-03-04 20:58

> [...]
> Men skal jeg ikke bruge en slags editor eller lignende,
> til at indtaste programmet i, - inden det "køres gennem

Hej!

Du kan bruge en hvilken som helst editor til at skrive dine kode-filer i.

Men jeg vil anbefale, at du benytter MPLAB fra firmaet Microchip. Programmet
er gratis, og kan oversætte C-kode til noget PIC 16F87 kan forstå.

På dette link: http://www.jbro.dk/thesis.pdf kan du downloade mit speciale
fra universitetet. Appendix H er en (meget kort) beskrivelse af, hvordan man
kan komme igang med/bruge MPLAB. NB: PDF-filen er 1.6 MB.

God fornøjelse,
Jakob
Aalborg

Fra : J. Nielsen

Dato : 25-03-04 21:15

"J. Nielsen" <jakob_bro_n@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
man
> kan komme igang med/bruge MPLAB. NB: PDF-filen er 1.6 MB.

Hej Jakob, tak for dine svar (jeg vil straks se dit speciale).......

Er MPLAB både en oversætter og samtidig editor.....?

Ville jeg i princippet kunne skrive det i Notepad, og
så bare gemme programmet med den rigtige fil extension...?

Hvilket software sørger så for at "uploade" den
compilerede fil til PIC brænderen, er det også
inkluderet..................................................................
....?

Fra : J. Nielsen

Dato : 25-03-04 21:36

> Er MPLAB både en oversætter og samtidig editor.....?

Så vidt jeg husker, ja.

> Ville jeg i princippet kunne skrive det i Notepad, og
> så bare gemme programmet med den rigtige fil extension...?

Ja, det vil jeg mene. Men vi skrev koden i MPLAB og benyttede en indlagt
funktion til at oversætte det med. MPLAB kan så vidt jeg husker (det er et
år siden, jeg lavede specialet) også simulere koden inden du lægger det ned
i PIC'en.

> Hvilket software sørger så for at "uploade" den
> compilerede fil til PIC brænderen, er det også

inkluderet..................................................................
> ...?

Grundlæggende så brænder man software i sådanne chips (med en EEPROM
skriver). Man kan dog gøre det, at man nøjes med at brænde en boot-loader i
PIC. Den gør det muligt, at man fremover kan downloade sit software via en
seriel forbindelse. Teknikken er beskrevet i det omtalte appendiks H.

Jeg vil i øvrigt anbefale dig at skrive specifikke PIC-spørgsmål i gruppen
dk.teknik.elektronik. Det er der alle gutterne, der ved noget om dette,
færdes

Mvh
J. Nielsen #2

Fra : Mikkel Lund

Dato : 26-03-04 09:05

Hej

Du SKAL bare læse denne pdf hvis du er helt ny og
arbejder med PIC 16F84:
http://www.control.auc.dk/~mmlu03/PIC%20programming.pdf
Så er du god igang, og har fået en grundig indførsel
i microcontroller programmering.

--

Hilsen / Best Regards

Mikkel Lund