Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Udlejning af ejerlejlighed - Hvilken ordni~
Fra : Jakob Bindslet

Dato : 24-03-04 18:40

Hej Gruppe

Jeg skal udleje (hele) min ejerlejlighed - men er lidt forvirret
omkring hvilken af de tre ordninger: Kapitalafkastordningen,
Bundfradrag, eller Virksomhedsskatteordningen der bedst kan betale sg
for mig.

Jeg kunne forestille mig at det var en god ide at få fat på en
revisor, for at få styr på tallene. Desværre har jeg hørt om nogle
skrækhistorier hvor man betalte 10.000,- for at en revisor brugte ca 2
x 10 minutter på at udfylde papire ....

Hvor finder man en god (billig) revisor, og hvor meget skal/bør/vil en
sådanne normalt koste ?

-
Jakob Bindslet

Fra : Michael Sørensen

Dato : 24-03-04 19:34

> [...]
> omkring hvilken af de tre ordninger: Kapitalafkastordningen,
> Bundfradrag, eller Virksomhedsskatteordningen der bedst kan betale sg

Bundfradrag? Den sidste ordning er PSL (personskatteloven) - den
almindelige. Sikkert den samme, som du mener med bundfradrag, men jeg blev
grundigt forvirret i starten.

Til udlejning af ejendomme er det at foretrække at vælge KAO
(kapitalafkastordningen). Begrundelsen er, at man har en jævn indkomst, som
man ofte kender på forhånd. Det skal forståes således, at man ikke opnår
nogle fordele ved at vælge Virksomhedsordnignen, hvis man ikke har et
overskud at opspare, som man kan udnytte i de magre år. Desuden ryger renter
i virskomhedsordningen op i den personlige indkomst. Ejendomme giver oftest
mange renteudgifter, som helst ikke skal op i den personlige indkomst, da
det beskattes hårdere end kapitalindkmst.

Begrundelsen for KAO frem for PSL er, at man kan opnå at flytte en del
indkomsten fra dne perosnlige indkomst til kapitalindkomst
(kapitalafkastet).

> [...]
> revisor, for at få styr på tallene. Desværre har jeg hørt om nogle
> skrækhistorier hvor man betalte 10.000,- for at en revisor brugte ca 2

Tja, vi skal jo have vores løn, men 2x10 minutter til en pris af 10.000
passer forhåbentlig ikke. Måske man skulle få åen specifikatin over
honorarnotaen ved denne revisor

> Hvor finder man en god (billig) revisor, og hvor meget skal/bør/vil en
> sådanne normalt koste ?

Tja, det kommer jo an på, hvad kunderne ønsker.

Generelt er priserne jo nok dyrere i staden, mens det bliver billigere jo
længere ud på landet du kommer. De store revisionsfirmaer (big-5) tager
oftest også mest, mens de mellemstore (de størrere lokale revisionskontorer)
koster lidt mindre, mens det generelt bliver billigere, jo mindre
revisionsfirmaet bliver.

Men igen, det er jo op til, hvad kunden ønsker, at revisoreren skal udføre.
Prisen afhænger af arbejdstiden. Alle revisorere(?) udfylder time/sags
rapporter, hvor man debiterer kunderne for den tid, man benytter på kunden.
Hvis du kan lave så meget arbejde selv som muligt, med styr på tingene, så
bliver det også billigere, end hvis en revisor skal afstemme alt m.v.

/Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 24-03-04 22:06

"Michael Sørensen" skrev:

> [...]
> mange renteudgifter, som helst ikke skal op i den personlige indkomst, da
> det beskattes hårdere end kapitalindkmst.

Hvad er der nu galt med at fratrække renteudgifter i den personlige
indkomst?

> Begrundelsen for KAO frem for PSL er, at man kan opnå at flytte en del
> indkomsten fra dne perosnlige indkomst til kapitalindkomst
> (kapitalafkastet).

Det kræver dog et overskud af en vis størrelse (=kapitalafkastet) for at
bruge ordningen optimalt.

> Tja, vi skal jo have vores løn, men 2x10 minutter til en pris af 10.000
> passer forhåbentlig ikke. Måske man skulle få åen specifikatin over
> honorarnotaen ved denne revisor

Typisk ser kunden ikke det bagvedliggende arbejde med KAO og VSO, og der
ligger jo mere arbejde bag end at udfylde selvangivelsen. Skrækhistorier
giver jeg ikke så meget for. De har det med at udvikle sig i negativ retning
hver gang de fortælles.

Med venlig hilsen

Kenn Gerdes

Fra : Michael Sørensen

Dato : 24-03-04 22:39

> som
> renter
> oftest
>
> Hvad er der nu galt med at fratrække renteudgifter i den personlige
> indkomst?

Hvad var det da også for noget vås, jeg fik skrevet. Har vist sat med for
mange råbalancer, efterposteringer og selvangivelser i dag...

Det er selvfølgelig smart, hvis man kan trække sine renteudgifter fra i den
personlige indkomst. Problemet er omvendt, hvis virksomheden har for store
renteindtægter.

> Det kræver dog et overskud af en vis størrelse (=kapitalafkastet) for at
> bruge ordningen optimalt.

Det er vi enige i. Men arbejdet med KAO er langt fra så stort som med VSO.
PSL benyttes oftest kun ved personlige virksomheder, hvis det giver
underskud eller man bare så billigt som muligt skal have knaldet noget
igennem pga. et dårligt resultat.