Trist læsning .. og opfordring til at
Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 24-03-04 14:08

tænke sig godt om inden man anskaffer sig hund

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbpress.nsf/0/DBCD3737CC8C5709C1256E6100408B4D

Hejhils fra Ami

Fra : Leyna

Dato : 25-03-04 09:24

On Wed, 24 Mar 2004 14:08:28 +0100, "Anne-Marie Prange"
<ampm@ribe.bynet.dk> wrote:

>tænke sig godt om inden man anskaffer sig hund
>
>http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbpress.nsf/0/DBCD3737CC8C5709C1256E6100408B4D

Alt for mange ser kun den nuttede hvalp og ikke det gevaldige store
læs, som hunden _kan_ udvikle sig til. Det er sjovt at have den i
starten, hvor det måske er sommer og godt vejr hele tiden, så man godt
selv kan li' at komme ud, men ikke lige tænker over, at når det bliver
regn og rusk eller sne og frost, så skal man altså også ud.
Man skal også underholde dyret når man kommer træt hjem fra studie
eller job, og dette er måske også lige undgået ens opmærksomhed, fordi
man måske anskaffede sig dyret under en lang dejlig ferie, eller i en
periode med ledighed.

Der skal sættes rigtig meget tid af til en hund (og til andre dyr for
den sags skyld), men de fleste hunde er dog så "heldige" at blive
aflivet. Katte smider mange mennesker bare ud, hvis det bliver for
trælse. *suk*

Men hvor ville det være rart, hvis folk der er blevet trætte af/ikke
kan overkomme deres dyr mere, først ville forsøge at få dem afsat til
anden side. Når man kan lægge penge til aflivning, så kan man vel lige
så godt ofre de penge på, at beholde dyret lidt længere indtil man har
fundet et nyt godt hjem til dyret? Det ville da sætte
aflivningstallene lidt ned.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Jytte

Dato : 25-03-04 10:42

Jeg undrer mig lidt over de tal. Der bliver reg. 20.000 - 22.000 hunde hvert
år i DKK. Så er der de hunde der ikke reg. eller reg. andre steder.
I den nævnte artikel står at der kun er få syge og gamle hunde i mellem.
Hvor bliver de så aflivet? Jeg tror ikke der er mange hunde der dør af sig
selv. Man må regne med at hundebestanden i Danmark er nogenlunde konstant.
Så nødvendigvis må der dø ca. lige så mange som der fødes.
Er det så fordi der bliver opdrættet for mange hvalpe i Danmark? Det kunne
man fristes til at tro når man læser Den Blå Avis.

Hilsen
Jytte

Fra : x Vuf x

Dato : 28-03-04 21:40

Thu, 25 Mar 2004 09:24:00 +0100, Leyna wrote:

> [...]
>så godt ofre de penge på, at beholde dyret lidt længere indtil man har
>fundet et nyt godt hjem til dyret? Det ville da sætte

Jeg vil nu foreslå først at gå til opdrætteren og gi' hunden
eller katten tilbage!De allerfleste opdrættere vil gerne ha'
deres afkom tilbage.

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk/nye_hvalpe.html sonpet***@pc.dk fjern salamien

Dejlige Papillonhvalpe. 2 piger hvid/zobel.
De er nu 3 uger og har smagt rigtig mad for 1. gang.

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 29-03-04 23:44

"x Vuf x" <nospam@***sonpet.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil nu foreslå først at gå til opdrætteren og gi' hunden
> eller katten tilbage!De allerfleste opdrættere vil gerne ha'
> deres afkom tilbage.

Hej
Ja når det drejer sig om racehunde har du muligvis ret men jeg tror
det er de færeste blandingshvalpe"opdrættere" der vil være villig
til at tage hvalpen tilbage .. ofte gives blandingshunde jo desværre
bort for en slik .. selvom disse i rette hænder også er perler ( har
selv en af dem og har haft flere dejlige af slagsen der var mindst
ligeså dejlige hunde som de racerene jeg har haft.... .. men kig ind
på et hundeinternat der sidder faktisk flest blandingshunde ..
hejhils fra Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 31-03-04 02:56

Tue, 30 Mar 2004 00:43:43 +0200, Anne-Marie Prange wrote:
> [...]

>ligeså dejlige hunde som de racerene jeg har haft.... .. men kig ind
>på et hundeinternat der sidder faktisk flest blandingshunde ..

Du skriver "de færreste". Det skader aldrig at spørge! *s*

Netop dét at de fleste blandingshunde ender på internaterne
eller skifter ejer i det uendelige, er en grund mere til at
der ikke skal laves blandinger med vilje!

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-04 15:17

> Netop dét at de fleste blandingshunde ender på internaterne
> eller skifter ejer i det uendelige, er en grund mere til at
> der ikke skal laves blandinger med vilje!

Mon ikke der er en overdrivelse, at de fleste blandingshunde ender på
internaterne eller skifter ejere i det uendelige.

Det håber jeg ihvertfald.

Mvh Kajo

Fra : x Vuf x

Dato : 02-04-04 22:06

Wed, 31 Mar 2004 16:17:08 +0200, Kajo wrote:
>"x Vuf x" <nospam@***sonpet.com> skrev...

>Mon ikke der er en overdrivelse, at de fleste blandingshunde
>ender på internaterne eller skifter ejere i det uendelige.
>Det håber jeg ihvertfald.

Det var godt, du fik det sidste med Kajo, for du må se i øjnene,
at det er fakta. Visse folk har ikke respekt for liv, og da endnu
mindre for en bastard.

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-04 23:35

> Det var godt, du fik det sidste med Kajo, for du må se i øjnene,
> at det er fakta. Visse folk har ikke respekt for liv, og da endnu
> mindre for en bastard.

Det sidste var lige en helgardering, for ikke at genere nogen.

Hvis det virkelig er rigtigt at over halvdelen af alle blandinghunde havner
på internat - ja så er det sgu sørgeligt.

Men der er jo desværre en kendsgerning, at rigtig mange mennesker anskaffer
sig en hundehvalp, uden at vide hvad de går indtil.

Mvh Kajo

Fra : x Vuf x

Dato : 04-04-04 19:13

Sat, 3 Apr 2004 00:34:33 +0200, Kajo wrote:
> [...]

>Hvis det virkelig er rigtigt at over halvdelen af alle blandinghunde havner
>på internat - ja så er det sgu sørgeligt.

Det er endnu mere sørgeligt, at det er mere end ½-delen.
Ligeså opererer folk sjældent på en bastard, da operationer
kan være kostbare. Misforstå mig nu ikke! Det er ikke ALT,
der skal opereres for enhver pris, men folk gider ikke engang
tænke over det, hvis det er en bastard.

>Men der er jo desværre en kendsgerning, at rigtig mange mennesker anskaffer
>sig en hundehvalp, uden at vide hvad de går indtil.

Ja, det er det allersørgeligste!

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk/nye_hvalpe.html sonpet***@pc.dk fjern salamien

Dejlige Papillonhvalpe. 2 piger hvid/zobel.
De er nu 4 uger og begynder så småt at ku' li' maden.

Fra : FirstName Lastname

Dato : 25-03-04 10:56

On Wed, 24 Mar 2004 14:08:28 +0100, Anne-Marie Prange wrote:
> tænke sig godt om inden man anskaffer sig hund
> http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbpress.nsf/0/DBCD3737CC8C5709C1256E6100408B4D

Citat fra artiklen:
"Årsagen er sjældent sygdom eller alderdom, men noget så banalt som
adfærdsproblemer."
Citat slut.

IMHO er adfærdproblemer ikke banale.
Jeg har en hund der har haft alvorlige adfærdsproblemer. Det er hårdt og
kræver meget arbejde at rette op på.

Citat fra artiklen:
"Ofte kan problemet nemlig løses, ved at hunden skifter ejer og dermed
får en ejer, der forstår den bedre."
Citat slut.

Jeg tror det er svært at finde nye ejere til en hund med
adfærdproblemer. Internatterne har jo svært nok ved at komme af med
"normale" hunde.
Jeg kan godt forstå folk der afliver deres hunde hvis de har
adfærdproblemer. Det er hårdt at have en sådan hund. Dog ville jeg
aldrig selv gøre det.
Jeg vil håbe at folk sætter sig mere ind i hvilken race der passer bedst
til dem _inden_ de køber hund.

Fra : Merete

Dato : 25-03-04 16:30

> Jeg vil håbe at folk sætter sig mere ind i hvilken race der passer bedst
> til dem _inden_ de køber hund.

Det er det vi håber med DKK´s "før du køber hund" kurser, som er et tilbud
til alle der overvejer at få hund.
Kurserne er annonceret på DKK´s hjemmeside under "sidste nyt"

Hilsen

Merete

Fra : x Vuf x

Dato : 28-03-04 21:42

Thu, 25 Mar 2004 10:55:50 +0100, FirstName Lastname wrote:

>Jeg vil håbe at folk sætter sig mere ind i hvilken race der passer bedst
>til dem _inden_ de køber hund.

AMEN til dét!

Fra : Louise

Dato : 29-03-04 18:31

Jeg synes godt man ind imellem kan benytte udtrykket banal for
adfærdsproblemer, for ofte er det ikke hunde, der dybest set er noget
galt med, men en naturlig omend uønsket adfærd, som fremkommer pga
manglende kendskab, forståelse og interesse for hunden.

Desværre er det sådan at mange hvalpekøbere ikke er helt ærlige
overfor sig selv og opdrætteren når de er ude for at se på hvalp. Ikke
at de bevidst lyver eller sådan noget, men mange har bare ikke
undersøgt sagen til bunds og virkelig sat sig ind i, hvad det er for
en hund, de har behov for og om de kan tilfredsstille hundens behov
for samvær, aktivering og opdragelse. Så på den måde kan det godt
kaldes banalt, for ofte er problemerne der ikke, hvis hunden
overdrages til kyndige hænder med mere indsigt i en bestemt race.

Banalt eller ej; det er hamrende synd for i særdeleshed for hunden,
der lever et frustreret liv men også for de mennesker, der undervejs
får del i dens elendighed. Opdrætteren der er ulykkelig på både
hundens og racens vegne, ejeren der mister en hund efter at have haft
en masse bøvl med den og andre involverede (dyrlæger, gæster i
familien osv osv).

Det kan godt være, der laves for mange hunde, men man kan så blot
støtte gode tiltag som kurser hos DKK, uddannelse af gode trænere og
en holdningsændring til det at have hund (for nogle mennesker).