Forfærdeligt !!!!
Fra : Doris

Dato : 24-03-04 11:15

Prøv at se Frederiksborg Amts Avis

--
DORIS

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-03-04 11:17

In article <40615fd0$0$230$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Doris wrote:
> Prøv at se Frederiksborg Amts Avis

hvor mange af os holder den? Eller bor i et område hvor den
findes?
Det kunne også være dejligt hvis du gad give en kort beskrivelse af
hvad det er der er forfærdeligt, det kan jo være så mange ting du
tænker på.

JonB

Fra : Pia J

Dato : 24-03-04 11:22

"Doris" <xdoris@mail.tele.dk> wrote in message
> Prøv at se Frederiksborg Amts Avis

Mener du helt seriøst at vi skal storme ud og lede efter en avis fra et
andet amt eller selv lede efter deres online version, læse det hele for
derefter at gætte HVAD det er du mener er forfærdeligt? Dagens tegneserie,
vejrudsigten, krigen i Irak?

Vær sød at give en henvisning og gerne et resume af, hvilket emne du gerne
vil vise eller snakke om...

:Pia

Fra : Lene Vang

Dato : 24-03-04 11:35

det er nok denne artikel hun hentyder til:
http://www.dagbladetonline.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040324/FORSIDE_FAA/103240067/1000
hvor 10 heste er sultet til døde

--

Hilsen

Lene Vang
http://community.webshots.com/user/lene_vang

> [...]
> vejrudsigten, krigen i Irak?
>
> Vær sød at give en henvisning og gerne et resume af, hvilket emne du gerne

---

Fra : Doris

Dato : 24-03-04 12:07

Ja, det er rigtigt,men undskyld at jeg ikke fik lavet det rigtigt, derfor
behøver du jo ikke at overfuse mig Pia, alle kan lave fejl.

Fra : Pia J

Dato : 24-03-04 12:11

Det var ikke personligt ment Doris, du var blot den uheldige nr. 97 med
samme type indlæg, hvor man skal bruge en masse tid på at finde ud af hvad
det handler om inden man kan svare.

Men indrømmet, jeg kunne også bare, som jeg plejer, ignorere det helt.

Du har ganske ret i, at det er forfærdeligt, og endnu mere forfærdeligt er
det, at ejeren sandsynligvis slipper med en mindre bøde.

:Pia

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-03-04 11:59

"Lene Vang" <lenevangSLET@MIIIIGwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> det er nok denne artikel hun hentyder til:

> [...]

Føj for helvede!!! Nogen gange kan jeg simpelthen blive så rasende at jeg er
overbevist om at jeg ville slå manden ihjel hvis jeg fik chancen!

Triste hilsener fra Nina Svanholm.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-03-04 13:07

In article <40616d21$0$494$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Nina Svanholm wrote:

> [...]
>
> Føj for helvede!!! Nogen gange kan jeg simpelthen blive så rasende at jeg er
> overbevist om at jeg ville slå manden ihjel hvis jeg fik chancen!

rolig nu, der kunne være forklaringer på at de ikke er blevet passet.
lad os lige høre dem først.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 24-03-04 13:04

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> rolig nu, der kunne være forklaringer på at de ikke er blevet passet.
> lad os lige høre dem først.

Forklaringer??!! Der er simpelthen ikke nogen forklaringer der er gode nok,
til at det er "ok" at lade 10 heste sulte ihjel!!! Manden kom åbenbart i ny
og næ, det var ikke kun heste der var på den gård, og alle sultede de og
flere dyr er døde af sult! Nej, jeg fatter det simpelthen ikke, jeg kan ikke
i min vildeste fantasi finde på en forklaring på hvordan man kan gøre sådan
noget!

Nina.

Fra : Benny Sørensen

Dato : 24-03-04 14:20

Nina Svanholm <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev:

> [...]
>fatter det simpelthen ikke, jeg kan ikke
>i min vildeste fantasi finde på en
>forklaring på hvordan man kan gøre sådan

--Kan kun anbefale jer en tur på Hyggesnak på Hestenettet, hvor
der også bliver afreageret ret så kraftigt. Men der er også en
trist historie bag denne tragiske hændelse. Det er let nok for os
såkaldt raske og mentalt velfungerende, at træde på èn der
allerede ligger ned. Men det har avisen sikkert ikke syntes var
værd at skrive om.
Mvh.
Lisbeth

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-03-04 16:06

In article <40617c25$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Nina Svanholm wrote:

> [...]
> i min vildeste fantasi finde på en forklaring på hvordan man kan gøre sådan

Jeg har siden hen læst EB, og der skriver de at manden nu er blevet
indlagt på et psykopatisk hospital. Folk der er sindsyge virker ikke
ordentligt i hovedet, og det hjælper ikke at du skriger af dem og vil
slå dem. Deres hjerne fungerer ikke, hvilket også er grunden til at
de bliver idømt forvarings straf i stedet for fængsel.

JonB
ps: derfor er det naturligvis stadig synd for dyrerne det går ud over,
men sindsyge er sindsyge...

Fra : Nina Svanholm

Dato : 29-03-04 14:30

> [...]

> slå dem. Deres hjerne fungerer ikke, hvilket også er grunden til at
> de bliver idømt forvarings straf i stedet for fængsel.

Det er jeg godt klar over, men jeg kan ikke fatte at der ikke er nogen
mennesker i nærheden af gården eller noget evt familie der ikke har
reageret!
Man skal tage kørekort som koster flere tusinde for at få lov til at køre
bil, men enhver idiot kan få både dyr og børn.....................

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 29-03-04 18:03

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40682cbb$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Man skal tage kørekort som koster flere tusinde for at få lov til at køre
> bil, men enhver idiot kan få både dyr og børn.....................

Så er jeg lidt mere rolig : jeg har ingen dyr, og jeg har heller ingen
børn - så er jeg altså ikke helt idiot ??
)

Fra : Harald Blaatand

Dato : 24-03-04 14:53

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40616d21$0$494$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
er
> overbevist om at jeg ville slå manden ihjel hvis jeg fik chancen!

Ja, ellers kvinden ... ??? (Dont jump to Conclusions)

Fra : Marlene

Dato : 24-03-04 14:56

"Harald Blaatand" <skraldespand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> er

> Ja, ellers kvinden ... ??? (Dont jump to Conclusions)

Nej, det er rigtigt. Det gjorde jeg (desværre) også selv. Sorry.

Mvh. Marlene.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 29-03-04 14:32

"Marlene" <tunnefjerndette@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er rigtigt. Det gjorde jeg (desværre) også selv. Sorry.

Jeg ved ikke hvad i mener..............

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 29-03-04 16:03

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40682cbc$1$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg ved ikke hvad i mener..............

Disse indlæg er ved at være "gamle", og i starten stod der vist ikke, om det
var en mand eller kvinde - mener jeg.

Mvh. Marlene.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 29-03-04 14:31

"Harald Blaatand" <skraldespand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, ellers kvinden ... ??? (Dont jump to Conclusions)

Kvinden, hvad snakker du om? Der står så vidt jeg husker at det var en mand
der gjorde det................

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 29-03-04 18:05

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40682cbc$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Kvinden, hvad snakker du om? Der står så vidt jeg husker at det var en
mand
> der gjorde det................
>
> Venlig hilsen Nina Svanholm.

Du har ret, nu, men på det tidspunkt jeg reagerede på udtalelsen var der
ingen snak om noget køn. Derfor min stille protest mod "automatikken" i
udskældningen.

Fra : Puntofisken

Dato : 24-03-04 21:41

Nina, det prøvede han desværre selv efter hestene var blevet fundet ....
ifølge den lokale TV2 station er han indlagt på et psykiatrisk hospital.

Beklager hvis jeg skriver noget som allerede er blevet fortalt.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 29-03-04 14:35

"Puntofisken" <schou8@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nina, det prøvede han desværre selv efter hestene var blevet fundet ....
> ifølge den lokale TV2 station er han indlagt på et psykiatrisk hospital.

Det kan jeg sgu godt forstå...............ej, jeg ved godt at det i
virkeligheden sikkert ikke er sjovt at være ham, men jeg synes nu stadig at
nogen burde kunne ha´ grebet ind, inden det nåede så langt. Man har jo også
tit hørt om mordere der erklerer sig sindsyge i gerningsøjeblikket -helt
ærlig, det er sgu en gang fis!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 24-03-04 12:45

"Lene Vang" <lenevangSLET@MIIIIGwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> det er nok denne artikel hun hentyder til:

> [...]

Jeg sidder og læser med tårerne ned ad kinden - og samtidig er jeg så
rasende, at ja, jeg kunne simpelthen banke den mand til døde. Men endnu
engang tænker jeg; HVORFOR har man dyr, når man ikke gider at passe dem? Er
der nogen, der kan svare mig på det ???? Jeg fatter det simpelthen ikke.
Hvis man som person er så egoistisk og ligeglad med sine dyr, hvorfor sælger
man dem så ikke, så man kan få penge ud af dem i stedet for? Jeg fatter det
bare ikke! Og så fjordheste, som jeg elsker så højt (dette var kun en
sidebemærkning - det er naturligvis lige meget, hvilken race det er !).

Og døde høns - høns klarer sig godt under kummerlige forhold - så de må
virkelig have manglet mad i lang tid.

Mvh. Marlene.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-03-04 13:10

In article <c3rsbd$15pc$1@news.cybercity.dk>, Marlene wrote:

> [...]
> der nogen, der kan svare mig på det ???? Jeg fatter det simpelthen ikke.

Ja, der kan være flere grunde
1) han vil gerne passe dem, men kan ikke overkomme det
2) han er syg, og kan derfor ikke overkomme det
3) han tænker ikke over konsekvensen af ikke at fodre dyrerne

> [...]
> bare ikke! Og så fjordheste, som jeg elsker så højt (dette var kun en
> sidebemærkning - det er naturligvis lige meget, hvilken race det er !).

Det kan der være mange grunde til.

> Og døde høns - høns klarer sig godt under kummerlige forhold - så de må
> virkelig have manglet mad i lang tid.

eller manglet vand. Vand er mere vigtigt

JonB

Fra : Marlene

Dato : 24-03-04 13:15

> In article <c3rsbd$15pc$1@news.cybercity.dk>, Marlene wrote:

Snip

> Ja, der kan være flere grunde
> 1) han vil gerne passe dem, men kan ikke overkomme det

Så får man en anden til det.

> 2) han er syg, og kan derfor ikke overkomme det

Så får man en anden til det.

> 3) han tænker ikke over konsekvensen af ikke at fodre dyrerne

Så er man hjerneskadet or plain stupid.

> eller manglet vand. Vand er mere vigtigt

Ja, det er rigtigt.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 24-03-04 15:52

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
>
> Snip

> Så får man en anden til det.

> Så får man en anden til det.

> Så er man hjerneskadet or plain stupid.

(klip)

Jeg syntes også, at det er helt forfærdeligt, at dyr sulter og dør af det.
Jeg arbejder nogen gange med psykisk syge personer, og de kan ingen af
ovenstående ting hvis deres sygdom kommer i udbrud. Og så er det, at der
forhåbentlig er andre der kigger med om dyrene har det godt.....det var der
så ikke i det her tilfælde.
Nogen der har hørt mere om hvad den egentlige grund var?

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Nina Svanholm

Dato : 29-03-04 14:38

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ovenstående ting hvis deres sygdom kommer i udbrud. Og så er det, at der
> forhåbentlig er andre der kigger med om dyrene har det godt.....det var

Så skal man ikke have nogen dyr -det er i virkeligheden ret simpelt!!!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-03-04 16:08

In article <c3ru51$177m$1@news.cybercity.dk>, Marlene wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
>
> Snip

> Så får man en anden til det.

og hvis man ikke kan overkomme det ?

> Så får man en anden til det.

Og hvis man er syg, altså syg i hovedet, og ikke kan overskue
at få hjælp

> Så er man hjerneskadet or plain stupid.

Der stod jo netop også i EB at manden var blevet indlagt på et
psykopatisk hospital. Der stod end ikke en psykriatisk afdeling.
Så ja, han var hjerneskadet.

JonB

Fra : Anet

Dato : 24-03-04 16:39

> Der stod jo netop også i EB at manden var blevet indlagt på et
> psykopatisk hospital. Der stod end ikke en psykriatisk afdeling.
> Så ja, han var hjerneskadet.

(klip)

Ja, disse mennesker kan ingen af os værne os eller dyr imod. Sørgeligt.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Doris

Dato : 24-03-04 18:06

Hvad med naboer, der må da være nogen af dem ?

Fra : Anet

Dato : 24-03-04 23:41

"Doris" <xdoris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med naboer, der må da være nogen af dem ?

(klip)

Tit er syge personer (i sindet) jo lidt enspændere og blander sig ikke med
andre mennesker.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 24-03-04 19:00

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> og hvis man ikke kan overkomme det ?

Så skulle man aldrig have anskaffet sig så mange dyr i første omgang.

> Og hvis man er syg, altså syg i hovedet, og ikke kan overskue
> at få hjælp

Som en anden skriver, så må da være naboer i nærheden.

> Der stod jo netop også i EB at manden var blevet indlagt på et
> psykopatisk hospital. Der stod end ikke en psykriatisk afdeling.
> Så ja, han var hjerneskadet.

Hjerneskadet - hmmm..... Jeg undrer mig over, hvorfor han har haft så mange
heste - og så af en enkelt race. Man skulle tro, at han havde brugt dem til
avl. Eller virkelig har interesseret sig for denne race. Så jeg har svært
ved at forstå, at han pludselig kan forsømme sine dyr på den måde. Jeg
forstår naturligvis godt, at man ikke kan overkomme noget, hvis man er
psykisk syg, men altså - så må man se bort fra sin sygdom og kontakte en for
hjælp. Man lader vel heller ikke sine børn sulte, selvom man har en
depression eller lignende (?????).

Mvh. Marlene.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-03-04 19:46

In article <c3sicm$1qgh$1@news.cybercity.dk>, Marlene wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Så skulle man aldrig have anskaffet sig så mange dyr i første omgang.

Det kunne han måske en gang, og så skete der pludselig noget?

> Som en anden skriver, så må da være naboer i nærheden.

Ja, og selvom de måske ved at han er syg, så når de ikke ser hestene, så
tænker de vel "nå, dem har han solgt"

> [...]
> psykisk syg, men altså - så må man se bort fra sin sygdom og kontakte en for
> hjælp. Man lader vel heller ikke sine børn sulte, selvom man har en

Folk der er "syge" mener ikke selv at de er "syge", det er lige som med
narkomaner. Prøv at se en film som "a beatifull mind". Det er med en syg
person, bare moderat syg. Han er ved at "drukne" hans barn fordi han
lige skal diskutere med stemmerne i hans hoved. Så jo, det kan sagtens
koste børnene livet.

JonB

Fra : Mette

Dato : 24-03-04 20:26

> Det kunne han måske en gang, og så skete der pludselig noget?

Det er vist forklaringen i hvert fald foreløbig - han har brugt hestene til
at køre med i den nærliggende større by (var det Fredensborg, tror jeg?), og
han har altid behandlet dem godt. Dyrlægen kendte faktisk både ham og
stedet, og både han og naboerne var dybt chokerede over, at det kunne gå
sådan. Ingen havde forventet sådan noget af ham. (Ifølge TV2 Lorry)

Det lyder som en mand, der har været fuldt ud i stand til at tage sig af
sine heste, som han sikkert har holdt rigtigt meget af, og som pludselig er
blevet meget, meget syg, uden at være i stand til at tage vare på dem eller
bede om hjælp.

Hvis det er sådan, så behøver han næsten ingen straf - det vil være mere end
straf nok, når han kommer til sig selv og finder ud af, hvad han har gjort.

Men han vil nu trods alt blive sigtet, så en straf får han vel. Sådan skal
det selvfølgelig også være, men det er en meget tragisk situation, hvis den
er som beskrevet - mest selvfølgelig for hestene og de andre dyr, men også
for ham.

Mvh,
Mette

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 24-03-04 21:49

On Wed, 24 Mar 2004 20:25:47 +0100 Mette wrote:

> [...]
> stedet, og både han og naboerne var dybt chokerede over, at det kunne gå
> sådan. Ingen havde forventet sådan noget af ham. (Ifølge TV2 Lorry)

Indslaget kan vist ses her, hvis man har betalt licens til Microsoft:

http://www.lorry.dk/moduler/nyheder/showregvideo.asp?dato=24-03-2004&cID=1&vId=187007

Fra : Marlene

Dato : 25-03-04 08:22

> Det kunne han måske en gang, og så skete der pludselig noget?

Jeg forstår godt, at han kan være psykisk syg, men det, jeg absolut ikke
forstår, er, at han har haft sin gang i stalden (ifølge politiet), så
psykisk syg eller ej, så kan man da se, at hestene sulter og tørster. Især
når man tidligere har passet dem ordentligt. Noget andet er - kan man sige -
hvis han slet ikke havde været i stalden, fordi han ikke kunne overkomme det
pga. sin sygdom. For så havde det jo virkelig sagt klik. Det andet forstår
jeg ikke helt, må jeg indrømme.

Snip

> Folk der er "syge" mener ikke selv at de er "syge", det er lige som med
> narkomaner. Prøv at se en film som "a beatifull mind".

Ja, den har jeg set.

Det er med en syg
> person, bare moderat syg. Han er ved at "drukne" hans barn fordi han
> lige skal diskutere med stemmerne i hans hoved. Så jo, det kan sagtens
> koste børnene livet.

Ja, det kan det åbenbart.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 25-03-04 14:11

> [...]
det
> pga. sin sygdom. For så havde det jo virkelig sagt klik. Det andet forstår

Mit første møde med en meget psykisk syg mand var, at han madede sin
tøjbamse fordi han altid havde været glad for hunde. Så en dag blev han sur
på den, og så blev den ikke madet mere. Så blev den lagt i en krog og var
glemt. For normale mennesker er det helt umuligt, at følge hvad der lige
sker inde i hovedet på et menneske der ikke kan styre sine tanker og sin
psyke.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 25-03-04 14:33

"Anet" <aneteng FJERNDETTEHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> glemt. For normale mennesker er det helt umuligt, at følge hvad der lige
> sker inde i hovedet på et menneske der ikke kan styre sine tanker og sin

Ja, det må du nok have lov til at sige. Jeg føler naturligvis med de
mennesker, der har det sådan eller får det sådan, men det er bare så
forfærdeligt, når det går ud over dyr (eller børn). Det virker så
ubegribeligt ondt at sulte sine heste - endda når de står i spiltov/bokse og
ikke kan komme nogle vegne.

Mvh. Marlene.

Fra : Liz B.

Dato : 24-03-04 21:20

> [...]

for
> hjælp. Man lader vel heller ikke sine børn sulte, selvom man har en

Hej Marlene,
Jeg tjener til dagen og vejen (og hestene) med at genoprette sådan nogle
børn. Så ja, i dagens Danmark findes børn der er døden nær, både fysisk og
psykisk. Ikke nødvendigvis pga depression eller lign. Og det er først når
myndighederne griber ind at der bliver gjort noget. Alle andre vender den
blinde øje til!! Ikke meget anderledes end med dyrene.

Hilsener Liz

Fra : Anet

Dato : 24-03-04 23:44

> [...]
for
> hjælp. Man lader vel heller ikke sine børn sulte, selvom man har en

(klip)

Nu lyder det nok som vil jeg forsvare psykisk syge....men det er ikke
meningen. Men nogen psykisk syge slår det simpelthen klik for i den øverste
etage og så kan de slet ikke fungere deroppe. De kan ikke tænke to
fornuftige tanker og slet ikke kombinere det der hedder fornuft....f.eks at
tænke på dyrene skal have mad og så kombinere det at få spurgte en nabo om
hjælp til det. Jeg ved at det lyder vildt mærkeligt men det er det også.
Hvis lægerne kunne kurere sindsyge så var de nået et langt stykke vej i
deres forskning.

--
~ Hilsen
Annette ~>

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 25-03-04 01:30

On Wed, 24 Mar 2004 23:44:23 +0100 Anet wrote:
> [...]
> hjælp til det. Jeg ved at det lyder vildt mærkeligt men det er det også.
> Hvis lægerne kunne kurere sindsyge så var de nået et langt stykke vej i

Er der egentlig nogen der ved om han har været sindssyg i længere tid
eller om det er noget der lige er opstået? Hvis det er noget der lige er
opstået, er der vel naturligt nok at der ikke er blevet lagt mærke til
det.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Camilla Carcary

Dato : 24-03-04 22:14

"Lene Vang" <lenevangSLET@MIIIIGwebspeed.dk> skrev i melding
> det er nok denne artikel hun hentyder til:

http://www.dagbladetonline.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040324/FORSIDE_FAA/103240067/1000
> hvor 10 heste er sultet til døde

Helt forferdelig å se dyreplageri av en slik karakter på våre stolte norske
fjordhester

Camilla

Fra : Marlene

Dato : 24-03-04 12:46

"Doris" <xdoris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at se Frederiksborg Amts Avis
>
> --
> DORIS

Hvis der bliver fulgt op på denne sag i Frederiksbog Amts Avis, vil du så
være sød at sætte linket herind? Tak.

Mvh. Marlene.

Fra : Doris

Dato : 24-03-04 15:42

Det vil jeg gerne Marlene, men som du ser længere oppe er jeg ikke stiv i
at sætte indlæg ind ;)

Fra : Anet

Dato : 24-03-04 15:54

"Doris" <xdoris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det vil jeg gerne Marlene, men som du ser længere oppe er jeg ikke stiv
> at sætte indlæg ind ;)

Hej Doris

Så spørg for de fleste plejer at være søde til at tilrettevise så indlæggene
bliver så overskuelige som muligt.

--
~ Hilsen
Annette ~

Fra : Marlene

Dato : 24-03-04 18:51

"Doris" <xdoris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det vil jeg gerne Marlene, men som du ser længere oppe er jeg ikke stiv
> at sætte indlæg ind ;)

Det skal nok gå næste gang Jeg vil blive meget glad for at høre noget
nyt om sagen - og HVORFOR det er kommet så vidt.

Mvh. Marlene.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 25-03-04 13:29

On Wed, 24 Mar 2004 12:46:07 +0100 Marlene wrote:

> Hvis der bliver fulgt op på denne sag i Frederiksbog Amts Avis, vil du så
> være sød at sætte linket herind? Tak.

Så er der en opfølgning:

http://www.dagbladetonline.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040325/FORSIDE_FAA/103250065/1000

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Mette

Dato : 25-03-04 13:59

Tak for det link:

"Heste var hans ét og alt, og han snakkede altid om dem, lyder en af
kommentarerne fra nabolaget."

Han var ligesom os andre, elskede sine heste - det er uhyggeligt, at det
alligevel kunne gå så galt, men myndighederne har været inde over, har
konstateret, at han ikke var til at indgå en aftale med, og har alligevel
ikke gjort noget for at checke, om hans mange dyr havde det godt. 11 heste
er altså RET MEGET arbejde for en mand, især en, der er så syg, at man ikke
engang kan få ham til at rydde op på ejendommen efter en omfattende brand!

Så endnu engang har myndighederne svigtet. Hvor har man dog oplevet det
mange gange. Og jo, det er myndighederne, der har svigtet i denne sag, for
de var de eneste, der vidste, at noget var galt - ingen andre havde anet
uråd.

Der er ingen behandling for depression i Danmark, hvis man ikke er rig nok
til at betale 700,- for hver eneste samtale hos en psykolog. Hvem har råd
til det? Man kan få nogle piller, men de løser jo ingenting i sådan en
situation her. Velfærdssamfund? Hm.

Det værste er næsten at tænke, at når han før alt dette skete var ligesom os
andre, så kan det ske for hver eneste af os. Hvis vi bare bliver skubbet
langt nok ud, og sygdom samtidigt spiller os et puds. Uhyggelig tanke.

Mvh,
Mette

Fra : Marlene

Dato : 25-03-04 14:36

"Mette" <no.spam@privat.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> [...]
> andre, så kan det ske for hver eneste af os. Hvis vi bare bliver skubbet
> langt nok ud, og sygdom samtidigt spiller os et puds. Uhyggelig tanke.

Ja, den tanke har også strejfet mig - men det virker bare (endnu engang!)
ufatteligt, at man kan finde på - eller komme så langt ud - at man med
overlæg sulter sine dyr.

Noget helt andet er, at jeg igår sagde til min mand, at ejeren garanteret
havde mistet sin kone, og var blevet ligeglad med det hele. Og sådan var
det - og selvom det i første omgang er forfærdeligt for dyrene, så er det jo
også synd for ham, som flere af jer skriver. Han må få det SÅ dårligt, når
han engang "vågner op" - når han nu har været glad for sine dyr førhen. Man
kan vist roligt tale om en tragedie i dette tilfælde.

Mvh. Marlene.

Fra : Mette

Dato : 25-03-04 14:55

> Ja, den tanke har også strejfet mig - men det virker bare (endnu engang!)
> ufatteligt, at man kan finde på - eller komme så langt ud - at man med
> overlæg sulter sine dyr.

Jeg tror ikke, han har gjort det med overlæg. Den ene dag har nok bare taget
den anden, og pga. sygdommen/depressionen har han ikke fattet omfanget af
det, der skete, og da slet ikke været i stand til at overskue, hvad han
skulle gøre ved det. Spørgsmålet er vel også, om han overhovedet har været i
stalden. Han har været på gården, men han behøver jo ikke at have været inde
i stalden og se hestene.

> kan vist roligt tale om en tragedie i dette tilfælde.

Det kan man. Han bliver aldrig nogensinde menneske igen, når det går op for
ham, hvad der er sket.

Hør lige, hvad TV2 Lorry kan fortælle i aftenens udsendelse:

"Dyrplageri var anmeldt
Dyreværnsaktivister har flere gange anmeldt en hesteejer i Nordsjælland,
fordi de mente, at han vanrøgtede sine heste. Alligevel blev hestene
forleden fundet døde af sult og tørst. Politiet i Hillerød oplyser, at da de
var på besøg, kunne de ikke se, at der var noget galt."

Grrrrrrr.... Sådan noget får mig altså til at syde. Endnu engang er det
anmeldt, og endnu engang gør man ingenting ved det.

For nu at tale om den eneste solstråle i denne historie - så I den
overlevende hest i går aftes i TV2 Lorry? Sikke en fighter! Den virkede
afslappet og i nogenlunde stand, når man tænker på, hvad den havde været
igennem. Man må håbe, de finder et rigtigt godt hjem til den inden længe.

Mvh,
Mette

Fra : Pia J

Dato : 25-03-04 15:10

> igennem. Man må håbe, de finder et rigtigt godt hjem til den inden længe.
>
> Mvh,
> Mette

Mon ikke der er mange der vil hjælpe den? Jeg har fx været i kontakt med
hesteinternatet omkring det at være fodervært for en pensionist som selskab
for Charlie, to fluer med et smæk, en stakkels hest får et godt hjem og
Charlie bliver glad :) De havde så ikke pt. nogen på tapetet.

:Pia

Fra : Marlene

Dato : 25-03-04 15:25

> [...]
> stalden. Han har været på gården, men han behøver jo ikke at have været

Den havde jo mere strøelse end de andre heste.

> Det kan man. Han bliver aldrig nogensinde menneske igen, når det går op
for
> ham, hvad der er sket.

Nej,det gør han nok ikke.

> [...]
de
> var på besøg, kunne de ikke se, at der var noget galt."

Helt ærligt - det lyder da ufatteligt. Så _var_ der jo nogen, som havde
opdaget det.

> Grrrrrrr.... Sådan noget får mig altså til at syde. Endnu engang er det
> anmeldt, og endnu engang gør man ingenting ved det.

Ja, det lyder underligt. Og jeg kan godt forstå, du hidser dig op over det.

Mvh. Marlene.

> [...]
> igennem. Man må håbe, de finder et rigtigt godt hjem til den inden længe.

Ja, sådan en hest ville jeg gerne tage til mig....... Men det er der sikkert
mange, som gerne vil.

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 25-03-04 14:31

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Så er der en opfølgning:

http://www.dagbladetonline.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20040325/FORSIDE_FAA/103250065/1000

Tak skal du have.

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 24-03-04 14:55

"Doris" <xdoris@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at se Frederiksborg Amts Avis

Dette stod i nyhedsbrevet fra Dyrlægevagten her i dag (det var den dyrlæge,
der var derude, går jeg ud fra - Jens Bakkegaard, som underskriver
nyhedsbrevene):

HEST
--------------------------
Forfærdelig vanrøgt!
Dyrlægevagten er gjort bekendt med, at 10 heste ud af 11, er fundet døde på
stald, som følge af manglende fodring. Dødsårsagen var afmagring. Hvordan
kan det gå til, at noget sådan kan finde sted i Danmark?
To af de ti heste var halvt skeleteret. 3 heste fandtes døde i spiltov, mens
7 var lå døde i boksene.
Dyrlægevagten må virkelig opfordre til, at alle mennesker ved den mindste
mistanke om, "at noget kan være galt" med pasningen og med tilsyn af dyr,
straks retter henvendelse til politi, dyrlæger, dyreværnsorganisationer.

Mvh. Marlene.

Fra : Puntofisken

Dato : 24-03-04 21:52

Ifølge papirudgaven af EB var manden blevet ramt af en psykisk sygdom som
gjorde at han ikke længere var i stand til at passe hestene. Den nabo som
blev interviewet af TV2 Lorry virkede meget overrasket, hun havde ellers
indtrykket af at han holdt af dyrene og passede dem godt. Jeg mener også det
var hende der fortalte at han hver sommer kørte med dem i Frederiksværk .

Jeg har været i praktik hos Dyrlægerne i Helsinge hvor Jens Bakkegaard var
og givetvis stadig er i dag, og jeg havde indtrykket af at han var DYBT
rystet. Det samme var den politimand der blev interviewet som jeg kender via
min bror ..... men ok, hvis IKKE man er rystet oven på sådan en oplevelse
har man vist set ALT for meget!!

Jeg må indrømme at det er fuldkommen ufatteligt for mig at naboerne intet
har opdaget - det drejer sig trods alt om ELLEVE heste. Jeg mener, hvordan
kan de "forsvinde" uden at nogen opdager noget eller gør noget??? Jeg tror
at det på en eller anden måde er kommet rigtig meget bag på manden hvad det
er der egentlig er sket (hvordan det så kan lade sig gøre er mig en gåde,
men jeg har heller ikke forstand på psykiske sygdomme hvilket måske ellers
kunen give et svar), for ifølge avisen havde han prøvet at tage livet af sig
selv hvilket ikke lykkedes. Han skulle nu, som andre har skrevet, være
indlagt på et psykiatrisk hospital - jeg mener at manden skal straffes for
det der er sket, grusomhed mod dyr kan jeg IKKE tage, men spørgsmålet er om
ikke det er straf nok at det går/er gået op for ham at ti af hans heste er
døde fordi han ikke magtede at passe dem ordentligt??

Mvh. Trine

Fra : Mette

Dato : 24-03-04 22:04

> Jeg må indrømme at det er fuldkommen ufatteligt for mig at naboerne intet
> har opdaget - det drejer sig trods alt om ELLEVE heste. Jeg mener, hvordan
> kan de "forsvinde" uden at nogen opdager noget eller gør noget???

Jeg tror, det skyldes, at det er vinter. Normalt har de nok gået ude på
marken i hvert fald om dagen her om vinteren, men det er trods alt vinter,
hvor heste og andre dyr er inde meget af tiden, og så tænker ikke-hestefolk
nok ikke så meget over, at hestene ikke er ude.

Han har jo åbenbart tidligere været en ansvarsfuld og kærlig ejer, og hvis
han ikke har virket syg, eller ingen har set ham tæt nok på til at opdage
det, så kan jeg godt forestille mig, at folk, der ikke har forstand på
heste, ikke har anet uråd.

Man ser ikke hinanden så meget om vinteren - her i området taler jeg en del
med i hvert fald nogle naboer i sommerhalvåret, men om vinteren hilser vi
bare lige på hinanden, mens vi gemmer os i alt tøjet og bare prøver at komme
ind i varmen hurtigst muligt. Folk bliver nærmest forårskåde, når de endelig
kan komme ud og tale med hinanden igen, og vi bruger timer på at hænge over
hækkene og sladre, når de første forårsdage melder sig.

Så personligt tror jeg, det skyldes vinteren, hvor man meget nemmere kan
gemme sig med sine problemer - og dermed også gemme sine heste. Men uanset
hvad, er det godtnok en tragisk sag på alle planer.

Mvh,
Mette

Fra : Puntofisken

Dato : 24-03-04 22:27

> [...]
> hvor heste og andre dyr er inde meget af tiden, og så tænker
ikke-hestefolk
> nok ikke så meget over, at hestene ikke er ude.

Doh, tanketorsk - men ja det kan jo godt være årsagen. Nu er det også RET
langt ude på landet - ikke sagt for at fornærme nogen, og til orientering
for folk så er Blistrup, hvor de stakkels heste stod, en ikke specielt stor
by i det nordsjællandske. Jeg kunne forestille mig at en del af dem der er i
området er sommerhusbeboere som så ikke har opdaget noget, og de faste
beborere OG hans dyrlæge kender ham som en god og kærlig dyreejer .... hvis
det er sådan de kender ham og ikke rent faktisk har SET noget der var galt,
så er det vel ikke så underligt de ikke har reageret? Hvis han har fortalt
naboerne at hesten står i stalden og har det godt må de vel stole på ham??
Det tror jeg nu nok jeg ville have gjort

Trine

Fra : Doris

Dato : 24-03-04 23:13

Ja ja, men de skal jo ud og røre sig lidt. Der står at nogle havde været
døde i måneder, der må da være bekendte eller postbudet, der syntes det var
mærkeligt.
Hilsen Doris der bor på landet.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 25-03-04 01:28

On Wed, 24 Mar 2004 23:12:52 +0100 Doris wrote:

> Ja ja, men de skal jo ud og røre sig lidt. Der står at nogle havde været
> døde i måneder, der må da være bekendte eller postbudet, der syntes det var
> mærkeligt.

Postbudet kommer vel forbi en gang om dagen. Han ville da aldrig opdage,
hvis hestene ikke kom ud. Om han så stod og kiggede ud på marken en hel
time, ville han ikke opdage det - for det kunne jo være de var ude på et
andet tidspunkt.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 25-03-04 01:36

On Wed, 24 Mar 2004 22:26:52 +0100 Puntofisken wrote:

> ikke-hestefolk
>
> Doh, tanketorsk - men ja det kan jo godt være årsagen. Nu er det også RET
> langt ude på landet

Det er ikke længere ude, end at det er bymennesker der bor i Blistrup.
De ved nok ikke mere om heste end jeg gjorde for (regne regne) 9 år
siden.

Hvis i ikke kender naboen, går på arbejde 9 timer om dagen (med
transport), og ikke ser at hans heste er ud, hvad gør i så?
Ja, jeg tror ikke jeg ville opdage det.

--
41 6E 64 65 72 73