Digital signatur lader til at virke.
Fra : Alex Holst

Dato : 24-03-04 02:43

Jeg har her til aften installeret min digitale signatur, og det virker
jo fint. Den blev installeret i Firefox, hvor jeg exporterede den fra,
til brug i mutt (og IE, i tilfaelde af latterlige webudviklere).

Jeg kom desvaerre til at vaelge "medium" security i IE, hvilket goer at
jeg ikke skal unlocke certifikatet foer det kan bruges til at validere
mig mod websites. Det skal vist goeres om.

Jeg bryder mig ikke om formuleringer som "En sikker algoritme – mindst
1024 bits" og "De to mest udbredte algoritmer til kryptering af en
meddelelses tjeksum (dens hashværdi) er MD5 og SHA-1" men det kan blot
vaere uheldig dokumentation.

Jeg har ikke kunnet finde nogle dybere tekniske beskrivelser eller,
chokoladeguden forbyde det, offentlige kopier af specifikationerne paa
hele deres system og procedurer. Er der nogen der adgang til noget i den
stil, og har lyst til at dele?

Ellers maa jeg sige at vaere henrykt over, at jeg langsomt slipper for
alle de latterlige adgangskoder.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 24-03-04 03:03

Alex Holst wrote in

> [...]
> specifikationerne paa hele deres system og procedurer. Er der
> nogen der adgang til noget i den stil, og har lyst til at dele?

For lige at være sikker... har du set:

http://www1.certifikat.dk/producer/vis_side.pl?id=47&tmpl=23

?

--
Niels Callesøe - dk pfy @work

Learn Postfix; live Postfix; love Postfix.

Fra : Alex Holst

Dato : 24-03-04 13:15

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:
> For lige at være sikker... har du set:
>
> http://www1.certifikat.dk/producer/vis_side.pl?id=47&tmpl=23

Naeh, jeg snusede rundt paa digitalsignatur.dk og tdc.dk/digital. Tak
for det.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-03-04 10:43

Alex Holst wrote:

> Jeg bryder mig ikke om formuleringer som "En sikker algoritme - mindst
> 1024 bits"

Ja, den er lidt uheldig.

> og "De to mest udbredte algoritmer til kryptering af en
> meddelelses tjeksum (dens hashværdi) er MD5 og SHA-1"

Det jo det rene vrøvl. Kryptering og hashing er
to forskellige ting. Hvorfor er der egentlig ikke
nogen almindeligt brugte 256 bits hash funktioner?

/* Would you like fries with that? */

Fra : Benny Amorsen

Dato : 26-03-04 00:05

KD> Ja, den er lidt uheldig.

KD> Det jo det rene vrøvl. Kryptering og hashing er to forskellige
KD> ting. Hvorfor er der egentlig ikke nogen almindeligt brugte 256
KD> bits hash funktioner?

SHA-256 løser det problem. Men 160-bit hash er nok til stort set alt i
øjeblikket. Godt nok tager det "kun" ~2^80 operationer at lave
birthday-attack, men man har sjældent noget ud af at kunne indsætte en
enkelt falsk besked med tilfældigt indhold som erstatning for en anden
besked man ikke selv kunne vælge. Hvis man vil have lov til at skifte
en besked med en anden besked som man selv vælger (bortset altså fra
nogle få bytes for at gøre hashen glad) så taler vi gennemsnitligt
~2^159 operationer. Det er der nok ikke mange der har tålmodighed
eller leveår nok til at vente på.

/Benny

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-03-04 07:27

Benny Amorsen wrote:

> [...]
> birthday-attack, men man har sjældent noget ud af at kunne indsætte en
> enkelt falsk besked med tilfældigt indhold som erstatning for en anden

Jeg vil nu stadig mene, der er et problem, hvis der
kan findes en kollision. Det kan måske ikke bruges
til at ændre et dokument, en anden har sat sin
digitale signatur på. Men hash funktioner bruges
mange andre stedder.

Det ville ikke undre mig, om der findes systemer,
hvor du kan udføre et DoS angreb hvis du kan finde
en kollision for en hash funktion.

Men faktisk så kan du også selv i nogen udstrækning
vælge indholdet af de beskeder, du finder en hash
kollision med. For at finde en kollision for en 160
bits hash skal man ganske rigtigt beregne hash af ca.
2^80 strenge, men dem vælger du selv. Og hvis den
interne tilstand af hashing algoritmen ikke er større
end de 160 bits, så kan du faktisk når du kender en
kollision appende en tekstreng efter eget valg til
hver af dem og finde endnu en kollision.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Martin Koch Andersen

Dato : 24-03-04 11:45

Hej Alex,

Alex Holst wrote:
> [...]
> chokoladeguden forbyde det, offentlige kopier af specifikationerne paa
> hele deres system og procedurer. Er der nogen der adgang til noget i

Ledte engang efter noget i samme dur. Fandt blandt andet denne
publikation udgivet af IT-sikkerhedsrådet:

http://www.fsk.dk/fsk/publ/2000/praktiskbrug/

--
Martin - http://925.dk
"Our scars have the power to remind us that the past was real"

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-03-04 05:32

Alex Holst wrote:

> Ellers maa jeg sige at vaere henrykt over, at jeg langsomt slipper for
> alle de latterlige adgangskoder.

Til lykke med det.
Det åbner op for helt andre perspektiver af risikovurdering.

Stig Johansen