Ny læreruddannelse...
Fra : Jakob

Dato : 23-03-04 17:35

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=243509

Umiddelbart synes jeg det er fornuftigt nok. Jeg frygtede en mere
snæver inddeling, således at den blev tre-delt i stedet for 2-delt.

Det jeg til gengæld ikke kan forstå er at alle lærere skal have
matematik som det står i EB linket?

Jeg kan se fornuft i at alle lærere får en grunduddannelse i dansk, da
dette fag spiller ind i alle andre fag, men argumentation bag
matematik har jeg sværere ved at se.
Jeg tror også mange vil undlade at læse til folkeskolelærer hvis
matematik bliver obligatorisk.

Personligt er jeg glad for matematik, men har forståelse for at mange
ikke bryder sig om dette fag.

Fra : Zeki

Dato : 23-03-04 22:27

> Jeg tror også mange vil undlade at læse til folkeskolelærer hvis
> matematik bliver obligatorisk.

Det har du nok fuldstændigt ret i!

Personligt er jeg glad for at jeg er uddannet, da jeg er matematikmongol og
naturligvis har dansk som obligatorisk liniefag i stedet.

Mere bekymrende synes jeg, at der med dette forslag, nu kun bliver mulighed
for selv at vælge halvdelen af liniefagene. I '98 hed det, at man nu skulle
have fire liniefag, fordi at man gerne så at nyudklækkede lærere var
uddannet i det fag som de skulle undervise i. Realiteten er dog den, at de
nyuddannede lærere der kom ud i forbindelse med den ordning alligevel ofter
ender med at blive sat til at undervise i fag som de ikke har haft på
seminariet.

Desuden forudsér jeg store problemer i at man uddanner lærere til at passe
ind i nogle enkelte trin. Jeg kender til mange lærere som er glade for at
følge deres klasse et trin op. Prøv at forestil dig at du havde børn i en
skole, som hver tredie år skulle vænne sig til at alle deres lærere skulle
udskiftes, fordi at disse ikke var uddannede til at følge dem videre op.

mvh Zeki

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 23-03-04 22:53

"Zeki" <zeki@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udskiftes, fordi at disse ikke var uddannede til at følge dem videre op.

Jeg er enig i at læreruddannelsen fortsat bør dække hele skoleforløbet.
Men med hensyn til at eleverne skal skifte alle lærere tror jeg det er et
større problem for lærerne end det er for eleverne.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Steen

Dato : 26-03-04 00:34

Zeki wrote:
> Det har du nok fuldstændigt ret i!
>
> Personligt er jeg glad for at jeg er uddannet, da jeg er matematikmongol og
> naturligvis har dansk som obligatorisk liniefag i stedet.

Hmm, det er en af de ting som underbygger at alle skal have noget
matematik. Tænk fx når du skal lære eleverne at læse; du skal også lære
dem at læse naturvidenskabelige tekster. Og de indeholder jo gerne
matrixer og tabeller, summations- og integraletegn, illustrationer,
grafer etc. Jeg siger ikke, at du, som dansklærer, skal kunne udføre de
gerninger som teksterne ligger op til, lige som jeg heller ikke
forventer, at du kan skrive et H. C. Andersen eventyr eller male et Van
Gogh billede, men du skal lære dem at læse teksterne. Hvordan vil du
gøre det uden at lære noget om det? Et mere fredeligt eksempel: Hvordan
vil du fortolke Svend Aage Madsen uden at kunne matematik?

I øvrigt var der ikke færre som valgte læreruddannelsen før 1998 hvor
matematik var obligatorisk for alle.

Fra : Zeki

Dato : 27-03-04 14:51

> Hmm, det er en af de ting som underbygger at alle skal have noget
> matematik.

Vel ikke mere end at det ligeledes underbygger, at alle dansklærere skal
have haft historie, da mange tekster forudsætter at man kan fortolke
fortiden for dem.

Eller at dansklærere skal have haft geografi, da tekster udover personer og
tid, også indeholder steder.

> [...]
> dem at læse naturvidenskabelige tekster. Og de indeholder jo gerne
> matrixer og tabeller, summations- og integraletegn, illustrationer,

Selvfølgelig kan jeg da plusse, gange, trække fra og dividere. Men beder du
mig om at forklare over for en elev hvordan han regner 48 X 32 ud, så vil
jeg sige "brug en lommeregner" (eller hente en kollega).

> [...]
> forventer, at du kan skrive et H. C. Andersen eventyr eller male et Van
> Gogh billede, men du skal lære dem at læse teksterne. Hvordan vil du

Lære noget om hvad? Tabeller? Matrixer? Integraltegn? Tror du virkelig, at
jeg bruger tekster/bøger i min tredie klasse, som indeholder dette, når jeg
skal lære dem at læse eller skrive dansk?

>Et mere fredeligt eksempel: Hvordan
> vil du fortolke Svend Aage Madsen uden at kunne matematik?

Jeg vidste ikke at der eksisterede en kanon, hvori der står at man som
dansklærer skal bruge ham.

> I øvrigt var der ikke færre som valgte læreruddannelsen før 1998 hvor
> matematik var obligatorisk for alle.

Ja, men der var der ikke som linjefag (på samme måde som didaktik, psykologi
eller didaktik heller ikke er linjefag). Med det nye forslag bliver
matematik et obligatorisk linjefag, hvor kravene er en del højere.

mvh Zeki

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 28-03-04 11:15

> [...]
> eller didaktik heller ikke er linjefag). Med det nye forslag bliver
> matematik et obligatorisk linjefag, hvor kravene er en del højere.

Der har været liniefag i matematik siden læreruddannelsens ændredes fra at
være en degneuddannelse til en videregående uddannelse i 1966. Hvad angår
psykologi, didaktik og psykologi giver det ingen mening at tale om liniefag
her, da der ikke undervises i disse fag i folkeskolens almindelige fagrække.
Helt sikkert er det f.eks. at man havde liniefag i 80'erne da man i midten
af firserne (1985) indførte at læreruddannelsen blev udviddet til at være
fire år mod tidligere 3½ år.
De første liniefag kom allerede i 1954.

--
ahw

Fra : kjaer

Dato : 27-03-04 10:55

"Jakob" <joakora@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> matematik bliver obligatorisk.
>
> Personligt er jeg glad for matematik, men har forståelse for at mange

Vi skal have nogen lærere der kan klare matematikken uanset om de underviser
direkte i det eller ej. Hvis nogen så falder fra har det den fordel at
nievauet hæves lidt.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 27-03-04 11:37

"kjaer" <novillykn@spamgreennet.invalid> skrev i en meddelelse

> Vi skal have nogen lærere der kan klare matematikken uanset om de
underviser
> direkte i det eller ej.

Kunne man dybest set ikke også sige det om f.eks. engelsk?

>Hvis nogen så falder fra har det den fordel at
> nievauet hæves lidt.

Altså vi er klar til at skrotte "verdens bedste tysklærer" fordi han eller
hun ikke kan matematik?

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Zeki

Dato : 27-03-04 14:24

> Altså vi er klar til at skrotte "verdens bedste tysklærer" fordi han eller
> hun ikke kan matematik?

Og det er lige præcis dette som er min hovedbekymring.

For på min skole findes der et pænt antal lærere som er knaldhamrende
dygtige sprog-lærere. De havde (i følge deres egne udsagn) ikke kunne klare
at komme gennem seminariet, hvis matematik var obligatorisk.

mvh Zeki

Fra : kjaer

Dato : 27-03-04 17:35

"Peter Hindsgaul" <peter@pfhjienrdnsdgeatutle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kunne man dybest set ikke også sige det om f.eks. engelsk?

> Altså vi er klar til at skrotte "verdens bedste tysklærer" fordi han eller

"verdens bedste tysklærer" findes ikke!
Hvis en lærer er rigtig god til tysk, så tør jeg vædde på at han også kan en
masser matematik, det har noget med begavelse at gøre. De seminarister der
har valgt faget på grund af forældrenes ambitioner, og fordi de ved at man
kan klare sig igennem seminariet ved lidt flid og gode miner, de bør finde
andre steder hvor de gør mindre skade.

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 27-03-04 18:24

> "verdens bedste tysklærer" findes ikke!

Bemærk gåseøjnene i mit indlæg

> [...]
> kan klare sig igennem seminariet ved lidt flid og gode miner, de bør finde

Sig mig, er vi tilbage i halvtredserne? Der er ikke noget der hedder
seminarister. De der i dag uddanner sig til lærere hedder lærerstuderende.
Jeg er også ret sikker på at vi er forbi den tid, hvor unge (og for den sags
skyld også ældre) vælger en læreruddannelse på grund af forældres
ambitioner.

Hvad du mener med "lidt flid og gode miner" er jeg ikke klar over, men hvis
du tror at en læreruddannelse er en man får kastet i nakken, blot fordi man
4 år før blev optaget på uddannelsen er du helt galt afmarcheret. At uddanne
sig til lærer i dag kræver hårdt arbejde.

Jeg kunne godt tænke mig at få lidt dokumentation for at gode tysklærere kan
en masse matematik på grund af "begavelse".

Hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri