Problemer med netværk, HUB og Cisco 677 ro~
Fra : Hanne Aa.

Dato : 27-04-01 09:23

Hej netværksnørder!

Jeg har 2 pc'ere, som begge kører med w2k prof. DK, koblet på nettet via en
HUB med uplink og en Cisco 677 fra Cybercity. Pc'erne er sat op med fast IP,
pc1, 10.0.0.2 og pc2, 10.0.0.4, subnet 255.255.255.000, gateway 10.0.0.1
(router). (10.0.0.3 er reserveret til en pc, som endnu ikke er sat op).

Pc1 er på nettet uden problemer, og den kører bla. med apache web-server
samt ftp-server. Alt virker.

Pc2 derimod kan ikke komme på nettet ... jeg kan ikke finde ud af hvorfor,
og jeg vil gerne have flyttet ftp-serveren over på pc2.

Jeg har ikke startet DHCP serveren i routeren, da jeg går ud fra at det ikke
er nødvendigt, når jeg kører med faste adresser. Jeg kan pinge pc1 fra pc2
og viceversa, men jeg kan ikke pinge routeren fra pc2.

Nu har jeg prøvet at lave NAT entry til pc2 i routeren, så jeg kunne køre
ftp-server herfra. Der er adgang fra pc1 til ftp-serveren på pc2, men ikke
udefra...??? Jeg har valgt en anden port end den som ftp-serveren på pc1
kører med.

I min HUB er pc1 koblet ind i port 1 og pc2 i port 2. Hvis jeg skifter
portene, så kommer pc2 på nettet, men pc1 gør ikke ... hvorfor???

Jeg er ikke interesseret i at sætte en proxy op på pc1, og så er der hul
igennem til pc2, men det kræver for mange ressourcer.

Er der en som kan give et hint, som kan få min pc2 på nettet, uden at den
skal over pc1??? Det er ligegyldigt med netværk mellem pc1 og pc2.

Mvh.
Hanne Aa.

Fra : Aksel Thørholm

Dato : 27-04-01 14:00

Hej Hanne

Jeg ved ikke om det er nødvendigt at starte DHCP i Routeren men de skriver
det på cybercity's hjemmeside prøv dette link
http://www.cybercity.dk/support/cisco677_vejledning/opsaetning_af_klient/kli
enter.phtml

MVH og håb at dette kan hjælpe
Aksel Thørholm

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 27-04-01 14:00

"Hanne Aa." <hs@thorseng.dk> skrev i en meddelelse
> Hej netværksnørder!

Hej

> I min HUB er pc1 koblet ind i port 1 og pc2 i port 2. Hvis jeg skifter
> portene, så kommer pc2 på nettet, men pc1 gør ikke ... hvorfor???

Enten er port1 på hubben en uplinkport, eller også bruger du et krydset
kabel. Port1 kan i teorien også være stået af.
Men din hub sikkert har flere porte, så undlad at bruge port1. Hvis det
heller ikke virker, så skift det krydsede kabel ud.

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Hanne Aa.

Dato : 27-04-01 16:50

> [...]
> Men din hub sikkert har flere porte, så undlad at bruge port1. Hvis det
> heller ikke virker, så skift det krydsede kabel ud.

Sagen er at det er kun via port 1 at jeg kan få enten pc1 eller pc2 på
nettet. Jeg har prøvet alle andre porte, der er 9 ialt, og intet virker.
Hvis jeg kun sætter den ene pc på hubben, så er det kun port 1 som jeg kan
få forbindelse til nettet med.
Alle kabler er nyindkøbte.

Mvh.
Hanne

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 27-04-01 16:53

> [...]
> Hvis jeg kun sætter den ene pc på hubben, så er det kun port 1 som jeg kan

Prøv at sætte det kabel der normalt sidder i port1 over i port2 på hubben,
og se om en eller begge maskiner så virker på port2.
Hvis det så virker på port2, har du nok fået købet dig krydsede kabler...

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Hanne Aa.

Dato : 27-04-01 18:39

Hej Tonni

Tak for dine forslag. Nu skal du høre hvad jeg har gjort:

Hubben har en dedikeret uplink port + 8 porte, nummereret 1-8, og jeg har nu
skiftet kablet mellem hub og router til et krydset kabel (Jf. Cybercitys
anvisning). Samtidig har jeg flyttet pc1 til port 2 på hubben, og nu er der
trafik på port 1, når jeg anvender port 2 (sådan skal det vist være...).
Mht. pc2, så kan jeg stadig ikke komme på nettet, men nu jeg kan pinge
routeren på 10.0.0.1 ... det har jeg ikke kunnet før. Jeg kan også stadig
pinge pc1 fra pc2 og vice versa.

..... men jeg kan ikke komme på nettet med IE 5.5 eller Outlook ...

Mvh.
Hanne

Fra : Bent skohorn

Dato : 27-04-01 19:19

"Hanne Aa." <hs@thorseng.dk> wrote
..... men jeg kan ikke komme på nettet med IE 5.5 eller Outlook ...

> Mvh.
> Hanne

Prøv at ringe til cybercity's support mens du sidder foran den computer der
driller. de plejer at kunne hjælpe med det meste :)

Bent

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 27-04-01 19:29

> [...]
> pinge pc1 fra pc2 og vice versa.
>
> .... men jeg kan ikke komme på nettet med IE 5.5 eller Outlook ...

Tjek og dobbelt-tjek følgende:

- at alle pc'en har den rigtige subnet-maske
- at du har sat DNS servernes IP'er i netværksinstillinger
- at du har indstillet forbindelsen i IE forbindelsen til LAN (automatisk
registrering).

Hvis alt dette er ok, så ring til Cybercity

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Hanne Aa.

Dato : 27-04-01 23:57

> [...]
> registrering).
>
> Hvis alt dette er ok, så ring til Cybercity

Først vil jeg sige tusind tak for din hjælp. Dernæst, at nu har jeg
forbindelse til nettet fra begge pc'ere. Jeg måtte en tur ind i services og
starte nogel services, som ikke automatisk startede. Men det virker, og jeg
er glad. Tak igen.

Mvh.
Hanne

Fra : Humlebien

Dato : 27-04-01 16:09

Hej Hanne Aa

Du angiver følgende :
<pc1, 10.0.0.2 og pc2, 10.0.0.4, subnet 255.255.255.000,

betyder det, at begge maskiner kører med subnetmaske 255.255.255.000 ???
eller er den forskellig???

mvh
Søren

Fra : Hanne Aa.

Dato : 27-04-01 16:46

> Du angiver følgende :
> <pc1, 10.0.0.2 og pc2, 10.0.0.4, subnet 255.255.255.000,
>
> betyder det, at begge maskiner kører med subnetmaske 255.255.255.000 ???
> eller er den forskellig???

Ja, begge maskiner har subnetmaske 255.255.255.000.

Mvh.
Hanne