Asp cookies
Fra : Matthiaz

Dato : 23-03-04 16:47

Hej

Hvad er koden for at få en cookie til at forsvinde efter 20 min.

på forhånd tak for hjælp.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-03-04 17:05

Matthiaz wrote:
> Hvad er koden for at få en cookie til at forsvinde efter 20 min.

Prøv med:

Response.Cookies("mincookie").Expires = DateAdd("N", 20, Now)

--
Jakob Andersen

Fra : Steinar Talmoen

Dato : 25-03-04 10:56

Sikker du at du bruker cookies?

Fordi Session("") blir automatisk slettet fra serveren etter 20min, men det
trur jeg ikke cookies, som ligger lagret lokalt på brukeren blir.

Session timeout kan endres på serveren, eller ved å legge inn en liten kode
i toppen av alle sidene dine.

Syntax
Session.Timeout [ = nMinutes]

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-03-04 12:15

Steinar Talmoen skrev:

> Sikker du at du bruker cookies?

Hvem svarer du og hvad svarer du på?

Læs venligst <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.

> Fordi Session("") blir automatisk slettet fra serveren etter
> 20min, men det trur jeg ikke cookies, som ligger lagret lokalt
> på brukeren blir.

Session styres ved hjælp af en midlertidig cookie på klienten. Den
gemmes ikke på disken, men ligger i hukommelsen så længe
browservinduet er åbent.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steinar Talmoen

Dato : 25-03-04 12:35

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i melding

> [...]
>
> Session styres ved hjælp af en midlertidig cookie på klienten. Den
> gemmes ikke på disken, men ligger i hukommelsen så længe

Du kan overskrive den, du kan godt sette opp at et cookie skal ligge hos
klienten i et år....

Når jeg skrev at den lagres på disken, så mente jeg hardisken til klienten.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-03-04 12:50

Steinar Talmoen skrev:

> Du kan overskrive den, du kan godt sette opp at et cookie skal
> ligge hos klienten i et år....

Ja - men vel ikke for en session-cookie?

> Når jeg skrev at den lagres på disken, så mente jeg hardisken
> til klienten.

Sådan forstod jeg det også.

NB: Du må meget gerne klippe lidt i dine citater. Det er svært at
overskue dine svar når du bare citerer hele det foregående indlæg.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steinar Talmoen

Dato : 25-03-04 13:02

> Ja - men vel ikke for en session-cookie?

Det finnes ikke noe some heter Session-cookie
Et session og en cookie er to forskjellige ting.

Session
Alt går fra serveren, ingen ting lagres hos klienten. Ulempen med dette
er at du bruker mye av serverkapasiteten til å huske alle session som du
bruker på sidene. Fordelen, er at det er umulig å forfalske et session.
Syntax: Session("session_name") = "value"

Cookie
Når du lagere en cookie, så lagres dette hos clienten, du slipper å
måtte bruker serverkapasitet. Ulempen, er at det er enklere å forfalske en
cookie (siden den er hos clienten, istedenfor på serveren).
Syntax: Response.Cookies("cookie_name") = "value"

Fra : Jakob Andersen

Dato : 25-03-04 14:05

Steinar Talmoen wrote:
> [...]
> session som du bruker på sidene. Fordelen, er at det er umulig å
> forfalske et session. Syntax: Session("session_name") = "value"

Jo, der lagres noget hos klienten. Når en bruger connecter til serveren får
denne tildelt et SessionID, dette lagres i en cookie således at serveren
næste gang kan finde netop denne brugers data frem på baggrund af
SessionID'et. Hvilket også klart fremgår af nedenstående citat:

Citat fra
<http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/iissdk/iis
/ref_vbom_seso.asp>
"Note Session state is only maintained for browsers that support cookies."

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 25-03-04 14:07

Jakob Andersen wrote:
> [...]
> således at serveren næste gang kan finde netop denne brugers data
> frem på baggrund af SessionID'et. Hvilket også klart fremgår af

Dog skal det siges at man i f.eks. ASP.NET og PHP kan bruge Cookieless
sessions, dette fungerer ved at serveren automatisk sørger for at
SessionID'et sendes med rundt i URL'en til alle sider.

--
Jakob Andersen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-03-04 14:08

Steinar Talmoen skrev:

> Det finnes ikke noe some heter Session-cookie

Jo.

<http://www.webopedia.com/TERM/S/session_cookie.html>

> Et session og en cookie er to forskjellige ting.

Nej - ikke helt forskellige.

> Session
> Alt går fra serveren, ingen ting lagres hos klienten.

Alle *data* i session-objektet lagres på serveren. Men for at
browseren skal kunne finde disse data, skal den have en nøgle -
nemlig session-id'et. Det gemmes som en midlertidig cookie. Man kan
vælge at overføre sessionstate via querystringen og på den måde
undgå cookies - men normalt vil en asp-side af sig selv sætte en
cookie med navnet ASPSESSIONID......=XXXXXX

Du kan tjekke det på siden her:
<http://www.searchengineworld.com/cgi-bin/servercheck.cgi>

Prøv at indtaste en URI til en asp-side her (fx <http://html.dk>).
Du kan også teste med tekstbrowseren lynx - prøv at åbne et asp-
baseret site, så vil du blive spurgt om du vil acceptere en cookie.

NB: Vil du ikke godt klippe det væk du ikke citerer. Nu har jeg
bedt pænt om det to gange. Hvis du ikke vil følge de gængse
retningslinjer vedr. citater, har jeg ikke mere at tilføje til dine
indlæg.
--
Jens Gyldenkærne Clausen