Skydeprøve
Fra : Erik Prestmo

Dato : 23-03-04 12:20

Jeg skaffa meg en låsekasse for ei tid tilbake, som skal bli en lett og nett
jaktkarabin.

Etter noen runder med byråkratiet kom papirene her forleden, og det viser
seg at jeg eier et jaktvåpen med våpenkort "pistol".

Låsekassen kom med et .22 LR løp og det skal inn i mellom brukes som -
pistolløp, fripistol NSF.

Karabinløpet ligger forhåpentligvis i posten i løpet av kort tid.

Nå i vintersesongen skyter vi inne på en 15 meters DFS-bane, kun 22 LR, så
pistolløpet passer godt. Og når vi skyter på den lille 5-blinkers DFS skiva,
den DFS'erne benytter på 15 meter, får vi omtrent samme vanskelighetsgrad
stående med pistol på 10 - 12 meter som med fripistol på 50 meter mot 1/2
meters skive. Det er ikke lett å treffe blinken.....

Men har man jaktpistol, så har man jaktpistol - en må skyte opp.

Derfor skaffet jeg meg en av disse 1/4 størrelse NORMA innskytingsskivene,
den med et lite reinsdyr på og begynte å tenke litt:

Pistoljakt SKAL foregå på kortere hold enn riflejakt. Det er noe av vitsen
det, å snike seg inn på viltet inntil en har sikker skuddsjanse.

Derfor er det logisk at oppskyting også skal foregå på kortere hold.....

Mitt forslag er 50 meter fri skytestilling mot det vanlige reinsdyret.

Å skyte enkeltskuddspistol ligner mer på kombi og dobbeltrifle skyting enn
magasinrifle.

Derfor foreslår jeg at kravet er en 3-skuddserie innenfor ringen, samme som
kombi.

Etter å ha regnet litt på det, kommer jeg til at ved skyting mot 1/4 skive
innendørs tilsvarer 50 meter ute ca 12,5 meter inne, akkurat passe for
skivestativet vi benytter med 25 cm Coltskiver!

Så jeg hengte opp Norma-skiven på 12,5 meter og gikk trøstig i gang med å
skyte opp, for å se hvor vanskelig det er å skyte pistol mot viltfigur.

Stående tohåndsgrep med støtte av reim: tre skudd plassert innfor 30mm
sirkelen på dyret uten store vansker.

Stående tohånds grep uten støtte: tre skudd plassert innfor 30mm sirkelen på
dyret, etter en prøveomgang

Knestående med støtte av reim: tre skudd plassert innfor 30mm sirkelen på
dyret, lett

Liggende, sideveis Sidewinder (metallsilhuett-stilling): tre skudd plassert
innfor 30mm sirkelen på dyret. Lett

Liggende med støtte av pølle: tro skudd plassert innfor 30mm sirkelen på
dyret, et over, for kort avstand til siktemidler?

I løpet av et par timer, før ammoen tok slutt, greide jeg altså kravet 5 -
10 ganger uten synderlige vansker, det er kun et spørsmål om trening og å
lære seg til å kjenne egne begrensninger.....

Benyttet en vanlig Contender, med 10" .22 LR løp, åpne siktemidler.

Når jeg klarer dette såpass lett, klarer hvem som helst det!

Etterpå flyttet jeg skivene på maks avstand, ca 16 - 17 meter (tilsvarer
64 - 72 meter i terrenget....) og klarte kravet der også, liggende
Sidewinder.....

Nå er det ca 35 år siden at man åpnet for pistoljakt på storvilt over i USA.

Det slår meg at pistoljakt ville være en overmåte god ide i Danmark, så
korte skydehold man har i baghaverne!

La oss si en tidligsesong, i god tid før den ordinære sesongen etter
fjorårskalv og bukk?

Og selvsagt for de som ønsker det, jakt på småvilt og fugl med pistol ville
ikke medføre noen form for automatisk dyreplageri, like lite som vanlig jakt
er det.

Tvert i mot, ved å åpne for dette, får man en god anledning til å gå dypere
i materien og fokusere på jaktmoral. Det tror jeg både unge og ikke minst
gamle jegere ville ha godt av.....

For det er vel ingen som for alvor tror at man er garantert god jaktmoral og
evne til å holde tilbake tvilsomme skudd, bare løpet er over 47 cm?

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm