Manglende brug af Windows Update..?
Fra : LarsK

Dato : 23-03-04 14:22

Hej allesammen

Jeg studerer ved Danmarks Journalisthøjskole og er ved at skrive en
historie om, at Windows-brugerne ikke bruger Windows Update ofte nok, og
det bl.a. er derfor, at vira/orme så let kan sprede sig.

Er der nogle af jer, der har hørt om en undersøgelse eller læst en artikel
om det, eller simpelt hen ved noget om, at brugerne af Windows ikke er
særlig "flittige" til at bruge Windows Update, vil jeg meget gerne høre fra
jer.

--
//LarsK

-remove NOSPAM from e-mail address

Fra : Robert Petersen

Dato : 23-03-04 14:42

"LarsK" <lars@NOSPAMpuskas.dk> wrote in message
> [...]
> om det, eller simpelt hen ved noget om, at brugerne af Windows ikke er
> særlig "flittige" til at bruge Windows Update, vil jeg meget gerne høre

Kan kun tilføje at det jeg typisk har oplevet er at de mennesker som sidder
på et analog modem , ikke får opdateret da de oplever flere timers download,
hvorimod de som sidder på bredbånd meget nemmere kan acceptere f.eks 20
minutters download.

Så måske det mest rammer dem på de langsomme forbindelse...

blot min kommentar, aner ikke om der er bund i den.

Hilsen Robert

Fra : Troels Arvin

Dato : 23-03-04 15:21

On Tue, 23 Mar 2004 14:42:13 +0100, Robert Petersen wrote:

> [...]
> sidder på et analog modem , ikke får opdateret da de oplever flere
> timers download, hvorimod de som sidder på bredbånd meget nemmere kan

Hvorfor at jeg - hvis jeg var Microsoft - ville prøve at få organiseret
det således at EDB-blade med CD-ROM-vedlæg som fast bestanddel havde
servicepacks og vigtige hotfixes med. Men det gør de måske allerede?

Fra : Henrik Hansen

Dato : 25-03-04 19:45

On Tue, 23 Mar 2004 15:21:11 +0100, Troels Arvin wrote:

> [...]
> det således at EDB-blade med CD-ROM-vedlæg som fast bestanddel havde
> servicepacks og vigtige hotfixes med. Men det gør de måske allerede?

Warning: Dumt spørgsmål forude!

Jeg er Windows95 og modembruger (telefon), og mit dumme spørgsmål er:
Har jeg dybest set brug for windows opdateringer? (NB: Jeg har ikke læst
så meget i FAQ'en, og køber heller ikke It-pornobladene).

Jeg mener, jeg er kun online i et meget begrænset tidsrum, typisk max 1
time af gangen. Hvis jeg skulle få en evt. bagdør, vil jeg vel i såfald
hurtigt opdage det, ved at PC'en påbegynder opkald? Eller kan de kodes
til at udnytte min onlinetid? Og hvad risikerer jeg så i givet fald?

Mht. virus, får jeg sikkert nok nogen af dem. Jeg klikker bare ikke på
dem, så de interesserer mig ikke.

Men det er i hvert fald en af mine grunde til ikke at gå over til fast
opkobling; nemlig at jeg "slipper" for mange af de sikkerhedsmæssige
problemstillinger (den anden er at jeg ikke har behov for at downloade
hverken porno eller warez).

Mvh. Henrik Hansen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-03-04 15:34

Henrik Hansen wrote:

> Warning: Dumt spørgsmål forude!
>
> Jeg er Windows95 og modembruger (telefon), og mit dumme spørgsmål er:
> Har jeg dybest set brug for windows opdateringer?

Ja, du har brug for opdateringerne. Men det er
selvfølgelig ikke ligetil at downloade dem med blot
et 56kbit/s modem. Jeg har hørt noget om, at man kan
få en CD fra Microsoft med opdateringerne.

> Jeg mener, jeg er kun online i et meget begrænset tidsrum, typisk max 1
> time af gangen.

Det er rigeligt til at blive inficeret. Flere af de
orme der har hærget på det senste angreb med blot en
enkelt UDP pakke på under 1KB. Det vil sige, at du
kan blice inficeret i løbet af 0.2 sekund. Hvor lang
tid, der går mellem angrebene er så en anden sag,
men et angreb i minuttet er ikke urealistisk.

> Hvis jeg skulle få en evt. bagdør, vil jeg vel i såfald
> hurtigt opdage det, ved at PC'en påbegynder opkald?

Nej, hvis det kun er en bagdør gør den ikke noget
aktivt af sig selv. Den skal kontaktes udefra. Men
bagdøre er ikke det eneste, du skal bekymre dig om.

> Eller kan de kodes til at udnytte min onlinetid?

De kan selv lave opkald eller vente på at du gør
det. Det er helt op til programmøren af orm/trojan/
virus hvad, der gøres.

> Og hvad risikerer jeg så i givet fald?

- Din internetforbindelse kan blive langsommere.
- Du kan miste alle data på din harddisk.
- Din computer kan måske tage skade.
- Du risikerer at få en astronomisk telefonregning.
- Du risikerer at medvirke til udbredelse af spam,
orme, viruser.
- Du risikerer at blive beskyldt for kriminalitet
andre har begået med din computer.
- Du risikerer at personlige oplysninger fra din
computer bliver spredt på internettet.

> Mht. virus, får jeg sikkert nok nogen af dem. Jeg klikker bare ikke på
> dem, så de interesserer mig ikke.

Nu kan skadelige ting jo komme ind enten fordi du
selv gør noget dumt, eller fordi der er en fejl i
softwaren på din maskine. Hvis du unlader at opdatere
din software er du altså i farezonen, selvom du ikke
begår andre dumheder.

> Men det er i hvert fald en af mine grunde til ikke at gå over til fast
> opkobling; nemlig at jeg "slipper" for mange af de sikkerhedsmæssige
> problemstillinger

Risikoen er måske mindre, men den er stadig til stede.

> (den anden er at jeg ikke har behov for at downloade
> hverken porno eller warez).

Jeg kender ikke dit behov, så jeg kan ikke fortælle
dig, hvad der er det bedste valg.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Henrik Hansen

Dato : 26-03-04 19:41

On Fri, 26 Mar 2004 15:34:01 +0100, Kasper Dupont wrote:

> Ja, du har brug for opdateringerne. Men det er
> selvfølgelig ikke ligetil at downloade dem med blot
> et 56kbit/s modem. Jeg har hørt noget om, at man kan
> få en CD fra Microsoft med opdateringerne.

Tak for svaret. Noget tyder på at jeg må på CD-jagt.

<snippet en række risici>

Dvs. reelt de samme risici som for fastnet, plus en enkelt mere,
nemlig den astronomiske telefonregning (dialeren).

> Jeg kender ikke dit behov, så jeg kan ikke fortælle
> dig, hvad der er det bedste valg.

Nej det forståes. Det var nu mest også for at sige at modemet
egentlig dækker mit behov.

Men når forskellen på sikkerheden imellem modem og fastnet er minimal,
grænsende til ikke eksisterende, så kan jeg jo egentlig lige så godt få
fat på fastnet. Så bliver windows opdateringerne i det mindste nemmere.

Mvh. Henrik Hansen

Fra : MFO

Dato : 26-03-04 19:58

Henrik Hansen wrote:

> Tak for svaret. Noget tyder på at jeg må på CD-jagt.

[snip]

her er et link du måske kan bruge
http://www.microsoft.com/danmark/security/protect/default.asp

Michael

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 23-03-04 20:47

"Robert Petersen" <veng_spam_@post3.tele.dk> skrev et indlæg
<Y8X7c.3165$oP6.906@news.get2net.dk>:

> [...]
>hvorimod de som sidder på bredbånd meget nemmere kan acceptere f.eks 20

Jeg er i hvert fald én af dem - efter jeg har fået adsl tjekker jeg
jævnligt windows update.

Dengang jeg havde isdn gjorde jeg ikke - og tænk hvis jeg havde gjort
det og sat en tilsyneladende lille opdatering igang og den så er
mega-stor. Jeg tænker på at der står at det man skal downloade fylder
7-800 kilobyte - men det er kun starten af det. Når det så er
downloadet starter installationen af selve patch/servicepack og så
skal der altså lige hentes 30-40 megabyte.
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-03-04 14:49

I news:Xns94B5924FD83BDlarsNOSPAMpuskasdk@62.243.74.162 <LarsK>
<lars@NOSPAMpuskas.dk> skrev:

> [...]
> historie om, at Windows-brugerne ikke bruger Windows Update ofte nok,
> og det bl.a. er derfor, at vira/orme så let kan sprede sig.

Du er formodentlig i det gale forum. Her vil du sikkert kun møde
mennesker der mener at brugere generelt er uansvarlige, og ved små
ændringer i deres adfærd kan mindske deres risiko for angreb betydeligt.

> [...]
> artikel om det, eller simpelt hen ved noget om, at brugerne af
> Windows ikke er særlig "flittige" til at bruge Windows Update, vil

Det ved alle faste brugere af gruppen.

Din vinkel til historien er forkert.
Det er meget mere interessant at påpege mediernes reaktion. Hver gang
der er et større angreb af virus/orme, er medierne fulde af oplysninger
om/ henvisninger til antivirusprogrammer og firewalls samt vigtigheden
af opdatering af disse.

Det er aldrig fremgået, at det der virkeligt rykker er to ting:

Opdatering af dit operativsystem.

Undgå at åbne vedhæftede filer som du ikke ved hvad indeholder.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 23-03-04 15:08

Carsten Finn Rasmussen, du skrev:

> Det er aldrig fremgået, at det der virkeligt rykker er to ting:
>
> Opdatering af dit operativsystem.
>
> Undgå at åbne vedhæftede filer som du ikke ved hvad indeholder.

Ja 2 simple regler, der kunne udrydde virus, men det giver ingen
overskrifter, og det ville være døden for antivirus firmaerne.

--
Henrik

Fra : Bo Christensen

Dato : 23-03-04 15:42

> [...]
> om det, eller simpelt hen ved noget om, at brugerne af Windows ikke er
> særlig "flittige" til at bruge Windows Update, vil jeg meget gerne høre
hej,
forstår jeg dig ret ?
du har skrevet en historie, og nu mangler du noget statistik der kan
underbygge den ?
/bo

Fra : LarsK

Dato : 23-03-04 16:56

"Bo Christensen" <bo@anet(slet).dk> wrote in

> forstår jeg dig ret ?
> du har skrevet en historie, og nu mangler du noget statistik der kan
> underbygge den ?
> /bo

Nej, jeg har ikke skrevet artiklen endnu, jeg mangler noget stof til den.
Men det kunne være interessant at skrive om det, som Carsten fremhæver,
nemlig at man skal holde sit system opdateret og undgå suspekte e-mails,
i hvert fald er det sidste råd værd at fremhæve.

Men det er svært, for der vil vel stadig være brug for antivirus-
programmerne, både de og Microsoft kæmper jo imod tiden, og hvis man har
fået virus, er det jo langt fra sikkert, man kan hente noget fra
Microsoft, der kan fjerne den...

Men det kan godt være, det er mig, der har opfattet det forkert..(?)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-03-04 17:17

LarsK wrote:

> Men det er svært, for der vil vel stadig være brug for antivirus-
> programmerne,

Ikke nødvendigvis. Hvis man overholder alle råd om
sikker adfærd, så kan antivirus undværes.

> både de og Microsoft kæmper jo imod tiden,

Antivirusproducenterne vil altid kæmpe mod tiden. De
kan ikke gå i gang med at lave nye virus signaturer før
de har set virusen. Dermed vil antivirus altid være et
skridt bagefter.

Når det drejer sig om rettelse af sikkerhedshuller, så
ser det anderledes ud. Når et hul i Windows bliver
offentligt kendt, så kan Microsoft gå i gang med at
lave en rettelse, samtidig med at nogen går i gang med
at finde en måde at udnytte hullet. For det meste vil
det være nemmere at lukke hullet end at udnytte det.
Så Microsoft har altså ikke tabt kabløbet på forhånd,
og de har gode odds for at blive først færdigt. At få
rettelsen ud på alle maskiner med Windows er straks
værre, det lykkes nok aldrig.

Hvis en af parterne får kendskab til hullet før den
anden ser det selvfølgelig anderledes ud. Men ifølge
Microsofts eget udsagn har de altid nået at blive
færdig med en rettelse før hullet blev misbrugt.
Microsoft har vist enda antydet, at ingen nogensinde
er begyndt på at finde en måde at udnytte hullet før
de har set rettelsen.

> og hvis man har
> fået virus, er det jo langt fra sikkert, man kan hente noget fra
> Microsoft, der kan fjerne den...

Ja, det er fuldstændig rigtigt. Er virusen først
kommet indenfor har man tabt. Den har mulighed for
at slette alle dine data inden du opdager, hvad der
foregår. I nogen tilfælde kan den sågar beskadige
ROM/firmware.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Alex Holst

Dato : 23-03-04 21:24

LarsK wrote:
> [...]
> programmerne, både de og Microsoft kæmper jo imod tiden, og hvis man har
> fået virus, er det jo langt fra sikkert, man kan hente noget fra

Kig gerne i vores OSS. Den kan hjaelpe dig med at forstaa hvorfor
teknologi som anti-virus og personlige firewalls sjaeldent er nogen
brugbar loesning.

   http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 27-03-04 05:43

LarsK skrev:

> [...]
> programmerne, både de og Microsoft kæmper jo imod tiden, og hvis
> man har fået virus, er det jo langt fra sikkert, man kan hente noget fra

Det er ikke usædvanligt at Microsoft fremstiller software til at fjerne in-
ficeringen på maskiner, eller køber det ude i byen hos en anden virkesom-
hed og stiller programmet til gratis download. F.eks. til at fjerne MyDoom:

http://www.microsoft.com/security/antivirus/mydoom.asp

> Men det kan godt være, det er mig, der har opfattet det forkert..(?)

Muligvis, læs eventuelt OSSen for gruppen:

http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-03-04 18:02

In article <Xns94B5924FD83BDlarsNOSPAMpuskasdk@62.243.74.162>, LarsK wrote:
> historie om, at Windows-brugerne ikke bruger Windows Update ofte nok, og
> det bl.a. er derfor, at vira/orme så let kan sprede sig.

Hvor har du fået den idée fra?

> [...]
> særlig "flittige" til at bruge Windows Update, vil jeg meget gerne høre fra

Gamle version af windows kan fx. ikke opdateres.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : LarsK

Dato : 23-03-04 19:14

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote in

> Gamle version af windows kan fx. ikke opdateres.

Præcis, og det kan ulovlige udgaver af Windows heller ikke, derfor er der
jo også vinklen, at folk med et for gammelt eller ulovligt Windows
operativsystem ikke er beskyttet på samme måde imod trusler.

Er der nogen af jer, der kender itl en konkret undersøgelse af, hvor
mange af de Windows-systemer, der kører på de danske pc'er i DK, der er
pirat-udgaver..?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-03-04 19:37

LarsK <lars@NOSPAMpuskas.dk> wrote:

>Er der nogen af jer, der kender itl en konkret undersøgelse af, hvor
>mange af de Windows-systemer, der kører på de danske pc'er i DK, der er
>pirat-udgaver..?

Næh, men mit gæt er 50 %

<mlr>

Fra : Kent Friis

Dato : 24-03-04 18:50

Den Tue, 23 Mar 2004 19:36:42 +0100 skrev Michael Rasmussen:

>Næh, men mit gæt er 50 %

Og hvor mange har så en 4-5 lovlige CD'er liggende på hylden, fordi
hardwaren bliver forældet hurtigere end softwaren?

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-03-04 21:07

Kent Friis wrote:

> Og hvor mange har så en 4-5 lovlige CD'er liggende på hylden, fordi
> hardwaren bliver forældet hurtigere end softwaren?

Jeg har væsentligt mere end 4-5 lovlige CD'er liggende.
Ved sidste opdatering unlod jeg simpelthen at brænde
nogen CD'er og installerede direkte fra .iso filerne.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Kent Friis

Dato : 24-03-04 21:34

Den Wed, 24 Mar 2004 21:07:27 +0100 skrev Kasper Dupont:

>Jeg har væsentligt mere end 4-5 lovlige CD'er liggende.
>Ved sidste opdatering unlod jeg simpelthen at brænde
>nogen CD'er og installerede direkte fra .iso filerne.

Ok, der tabte du mig...

Jeg snakker om originale windows-CD'er, hvad snakker du om?

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-03-04 06:34

Kent Friis wrote:

> Ok, der tabte du mig...
>
> Jeg snakker om originale windows-CD'er,

Hov, jeg skulle vist have kigget lidt længere tilbage.
Jeg så kun det med lovlige CD'er med software.

> hvad snakker du om?

Jeg snakkede om alle de CD'er med lovlig software jeg
havde liggende, ikke kun Windows. Og de eksemplarer
jeg har liggende af Windows er fra dengang man stadig
brugte disketter.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Kent Friis

Dato : 25-03-04 19:51

Den Thu, 25 Mar 2004 06:34:28 +0100 skrev Kasper Dupont:

>Hov, jeg skulle vist have kigget lidt længere tilbage.
>Jeg så kun det med lovlige CD'er med software.

Alt forladt, jeg troede faktisk du drillede med at jeg ikke havde fået
skrevet det så det var klart hvad jeg snakkede om.

>Jeg snakkede om alle de CD'er med lovlig software jeg
>havde liggende, ikke kun Windows. Og de eksemplarer
>jeg har liggende af Windows er fra dengang man stadig
>brugte disketter.

Hvis vi snakker om lovlige Linux-CD'er, så kan man sg* hurtigt få
mange, hvis man har en brænder

Mvh
Kent

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-03-04 20:44

Kent Friis <leeloo@phreaker.net> wrote:

> Og hvor mange har så en 4-5 lovlige CD'er liggende på hylden, fordi
> hardwaren bliver forældet hurtigere end softwaren?

Det kunne jo være OEM versioner, som ikke må installeres på andet end
det hardware de er solgt sammen med...

--
Jesper Lund

Fra : Kent Friis

Dato : 25-03-04 22:37

Den Thu, 25 Mar 2004 20:43:51 +0100 skrev Jesper Lund:

>Det kunne jo være OEM versioner, som ikke må installeres på andet end
>det hardware de er solgt sammen med...

Det var sådan set ikke det der er min pointe.

Hvis den ene halvdel af danske windows-brugere bruger en piratkopi, og
den anden halvdel har i gennemsnit fire originale CD'er liggende, så
har Microsoft stadig tjent mere end på at snyde folk, end de har tabt
ved at folk snyder dem.

Mvh
Kent

Fra : LarsK

Dato : 23-03-04 19:24

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote in

> Gamle version af windows kan fx. ikke opdateres.

Forresten, hvor gamle Windows'er er det egentlig, Microsoft er holdt op med
at frigive sikkerhedsopdateringer til?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-03-04 20:43

In article <Xns94B5C57B4316ElarsNOSPAMpuskasdk@62.243.74.162>, LarsK wrote:
> Forresten, hvor gamle Windows'er er det egentlig, Microsoft er holdt op med

Er google.com gået istykker?

> at frigive sikkerhedsopdateringer til?

Om 8 dage er det også slut for Windows 98 SE.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : MFO

Dato : 23-03-04 21:02

Christian E. Lysel wrote:

> In article <Xns94B5C57B4316ElarsNOSPAMpuskasdk@62.243.74.162>, LarsK
> wrote: >> Gamle version af windows kan fx. ikke opdateres.
>
> Er google.com gået istykker?

> Om 8 dage er det også slut for Windows 98 SE.

Hej!
Gider du henvise til en kilde der ikke er ældre end dette?
http://www.arstechnica.com/news/posts/1073922567.html

--
Michael

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-03-04 21:10

In article <406097b2$0$5951$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, MFO wrote:

> Hej!
> Gider du henvise til en kilde der ikke er ældre end dette?
> http://www.arstechnica.com/news/posts/1073922567.html

Ovenstående er i virkeligheden en omskrivning af
http://news.zdnet.co.uk/0,39020330,39119028,00.htm

Kilden til mine oplysninger er,

http://www.microsoft.com/windows/lifecycle/default.mspx

Begge artikler er fra den samme dag.

Men de omhander ikke det samme. Der er forskel på
support og opdateringer.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : MFO

Dato : 24-03-04 07:26

Christian E. Lysel wrote:

> [...]
>
> http://www.microsoft.com/windows/lifecycle/default.mspx
>
> Begge artikler er fra den samme dag.
>

> Men de omhander ikke det samme. Der er forskel på

og jeg læser (citat)

"During that period, users will still be able to recieve paid phone
support and critical security patches"

(citat slut)
til også at omhandle "sikkerhedsopdateringer", som der blev spurgt til.
Men du læser det anderledes?
--
Michael

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-03-04 08:36

In article <406129dd$0$18676$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, MFO wrote:
> [...]
>
> (citat slut)
> til også at omhandle "sikkerhedsopdateringer", som der blev spurgt til.

Ja, jeg læser det som kritiske sikkerhedsopdateringer.

Microsofts definition af kritisk har været lidt svingende, så
hvad det i virkeligheden betyder ved jeg ikke.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : MFO

Dato : 24-03-04 08:57

Christian E. Lysel wrote:

> Ja, jeg læser det som kritiske sikkerhedsopdateringer.
>
> Microsofts definition af kritisk har været lidt svingende, så
> hvad det i virkeligheden betyder ved jeg ikke.

godtnok er det ved at udvikle sig til ordkløveri, men du holder altså
stadig på, at det snart (7 dage) er slut med sikkerhedsopdateringer til
Windows 98 SE?
--
Michael

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-03-04 10:12

In article <40613f60$0$5934$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, MFO wrote:

> godtnok er det ved at udvikle sig til ordkløveri, men du holder altså
> stadig på, at det snart (7 dage) er slut med sikkerhedsopdateringer til
> Windows 98 SE?

Næ, jeg har ikke funder noget der tydeligt dækker emnet.

Jeg har fundet en side der fortæller hvornår licens ophører, og det
er om 7 dage.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : LarsK

Dato : 24-03-04 13:28

> Næ, jeg har ikke funder noget der tydeligt dækker emnet.
>
> Jeg har fundet en side der fortæller hvornår licens ophører, og det
> er om 7 dage.

Men hvor mange kører egentlig stadig Win98?

Er der nogen, der kender til en undersøgelse om, hvor mange i DK, der
stadig kører 98, og er der nogen, der kender til nogle (større?)
virksomheder/uddannelsessteder, der stadig kører 98?

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 24-03-04 14:13

LarsK wrote:

> [...]
> stadig kører 98, og er der nogen, der kender til nogle (større?)
> virksomheder/uddannelsessteder, der stadig kører 98?

her er en oversigt over operativsystemer i brug (lidt nede af siden)
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

de nyeste tal er:
2004    Win XP    W2000    Win 98 Win NT Win 95   Linux    Mac
March    46.8%    32.2%    9.4%    2.6%    0.4%    2.6%    2.4%

The statistics above are extracted from W3Schools' log-files, but we are
also monitoring other sources around the Internet to assure the quality
of these figures

MVH
Allan

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-03-04 14:21

Allan Rasmussen <gaetenmail@idanmark.dk> writes:

> her er en oversigt over operativsystemer i brug (lidt nede af siden)
> http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Nej, det er en oversigt over hvilke styresystemer folk browser fra
(når de skal besøge et specifikt website). Det er kun svagt korreleret
med hvilke styresystemer der er i brug.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 24-03-04 15:27

Peter Makholm wrote:

> Nej, det er en oversigt over hvilke styresystemer folk browser fra
> (når de skal besøge et specifikt website). Det er kun svagt korreleret
> med hvilke styresystemer der er i brug.

Ja ok jeg kan godt se at tallene fra google for eksempel er noget
anderledes - http://www.google.com/press/zeitgeist.html

Fra februar er det ca. WinXP 46%, Win98 23%, Win2k 18% og resten på 4%
eller under.

MVH
Allan

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-03-04 17:18

Peter Makholm wrote:

> Nej, det er en oversigt over hvilke styresystemer folk browser fra
> (når de skal besøge et specifikt website).

Lidt mere præcist, så er det en statistik over hvad
browseren siger, hvilket ikke nødvendigvis er sandt.
Disse statistikker vil være biased til IE's fordel
fordi så mange websites kræver man udgiver sig for
at være IE, at flere andre browsere har mulighed for
at sende falske User-Agent værdier.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-03-04 17:51

On Wed, 24 Mar 2004 17:18:11 +0100, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Disse statistikker vil være biased til IE's fordel
>fordi så mange websites kræver man udgiver sig for
>at være IE, at flere andre browsere har mulighed for
>at sende falske User-Agent værdier.

Det bliver ofte nævnt, men i hvor vid udstrækning er det reelt
tilfældet (uden at der stadigvæk bliver hæftet andet information med)?
Er det ikke meget på individuel basis, der alligevel ikke
repræsenterer den typiske bruger af en aktuel klient?

Det er min erfaring, at antallet af sites, der tjekker på user-agenten
er faldende, mens statistikprogrammer, der også tjekker efter andet
end "MSIE" i user-agent-strengen, er stigende.

(fut: dk.edb.internet.software.browser)

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: hoved (og ikke hovede)

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 24-03-04 19:49

"Peter" == Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:

> [...]
> med)? Er det ikke meget på individuel basis, der alligevel ikke
> repræsenterer den typiske bruger af en aktuel klient?

Jeg inkluderer et specielt IE6 stylesheet med en conditional comment,
og det får typisk 10-15% færre hits end det burde (sammenlignet med
det ordinære stylesheet), når man ser på hvad hvad de besøgende giver
sig ud for at være.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 27-03-04 06:03

LarsK skrev:

> Men hvor mange kører egentlig stadig Win98?

Rigtigt mange.

> Er der nogen, der kender til en undersøgelse om, hvor mange i DK,
> der stadig kører 98,

Hvad er der med dig og de undersøgelser, siden du hele tiden spørger til
dem?

> og er der nogen, der kender til nogle (større?) virksomheder/uddannelses-
> steder, der stadig kører 98?

I folkeskolerne i Århus er der omkring 6000 pcere, omkring 75% af dem kører
Win98 og Win95.

Det er billigere at købe nye maskiner end at opgradere maskinerne til at
kunne køre mere moderne styresystemer (normalt skal man regne med at ind-
købe en større harddisk, mere hukommelse og i de fleste tilfælde nogle bed-
re grafikkort (samt naturligvis tiden som det tager at opgradere alle mas-
kiner)).

Selvom eleverne banker maskinerne hver dag, fortsætter maskinerne blot med
at køre og tyvene gider ikke stjæle dem.

Fra : LarsK

Dato : 27-03-04 15:00

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> wrote in

<snip>

> Hvad er der med dig og de undersøgelser, siden du hele tiden spørger
> til dem?

<snip>

Det er fordi, hvis jeg fx skal skrive en artikel om, at der stadig er
mange, der har Win98, så skal jeg have et tal eller en undersøgelse, der
viser det. Jeg kan ikke bare sige "der er stadig mange, der kører med det
gamle Windows 98 ifølge brugerne af nyhedsgruppen dk.edb.sikkerhed" - det
vil min lærer aldrig gå med til.

derfor...

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 27-03-04 15:40

In article <Xns94B998BC2CE1FlarsNOSPAMpuskasdk@62.243.74.162>, LarsK wrote:
> [...]
> gamle Windows 98 ifølge brugerne af nyhedsgruppen dk.edb.sikkerhed" - det

Så du har en påstand, nu skal du blot underbygge den?

For gamer (der bruger stream og gider deltage i en undersøgelse),
er statestikken her,

http://www.steampowered.com/status/survey.html

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 27-03-04 22:18

LarsK skrev:

> [...]

> viser det. Jeg kan ikke bare sige "der er stadig mange, der kører med det
> gamle Windows 98 ifølge brugerne af nyhedsgruppen dk.edb.sikkerhed"

Jeg kan godt arrangere, så han kan få lov til at tælle pcerne fysisk på
hver folkeskole i Århus, hvis han ikke tror på de tal jeg har fremlagt.

Jeg tror ikke du gratis kan finde nogle troværdige undersøgelser af antal-
let af pcere som anvender Win98. Måske kan og vil Microsoft give dig nogle
tal, hvis du ringer til deres presseafdeling.

Fra : Kent Friis

Dato : 24-03-04 18:51

Den 24 Mar 2004 07:36:10 GMT skrev Christian E. Lysel:

>Ja, jeg læser det som kritiske sikkerhedsopdateringer.
>
>Microsofts definition af kritisk har været lidt svingende, så
>hvad det i virkeligheden betyder ved jeg ikke.

Kritisk er vel alle dem der allerede er exploits til.

De andre bliver jo ikke patchet, bare se på IE.

Mvh
Kent

Fra : Niels Callesøe

Dato : 24-03-04 02:08

Christian E. Lysel wrote in

> Om 8 dage er det også slut for Windows 98 SE.

Jeg forstår ikke helt hvor de 8 dage kommer fra. Svjks, er MS for
længst (30. juni 2003) holdt op med at lave "public security hotfixes"
til Win 98 SE.

Se:
http://support.microsoft.com/default.aspx?pr=LifeAn1

--
Niels Callesøe - dk pfy @work

Learn Postfix; live Postfix; love Postfix.

Fra : LarsK

Dato : 24-03-04 09:16

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote in news:Xns94B615A7892DDk5j6h4jk3@
62.243.74.163:

> Jeg forstår ikke helt hvor de 8 dage kommer fra. Svjks, er MS for
> l‘ngst (30. juni 2003) holdt op med at lave "public security hotfixes"
> [...]

Der er også to formuleringer jeg undrer mig over i det dokument:

"Windows 98, Windows 98 Second Edition, and Windows Me downloads for
existing security issues will continue to be available through regular
assisted-support channels at no charge until June 30, 2006."

Hvad mener de med "existing security issues"..? Og:

"Microsoft will not publicly release security hotfixes for Windows 98,
Windows 98 Second Edition, or Windows Millennium Edition. However,
customers may request a security hotfix through On-Demand Security Hotfix
support, which is offered for these products through June 30, 2006. When
a request is received, Microsoft will investigate the issue and try to
provide an appropriate response to the customer."

Det lyder som om, man skal sende en ansøgning til Microsoft, og så vil de
"godkende" én til at få en opdatering - sikkert efter et par uger, når
det er for sent, selvfølgelig...

Fra : MFO

Dato : 24-03-04 09:31

LarsK wrote:

[snip]
> Det lyder som om, man skal sende en ansøgning til Microsoft, og så
> vil de "godkende" én til at få en opdatering - sikkert efter et par
> uger, når det er for sent, selvfølgelig...

Men det ser da lidt pænere ud end helt at stoppe for opdateringerne.
Tempoet for udfasningen af de "gamle" Windows versioner bliver sikert
ikke rykket ret meget ved denne forlængelse af supporten.
--
Michael

Fra : Kent Friis

Dato : 24-03-04 18:56

Den 24 Mar 2004 08:30:42 GMT skrev MFO:
> [...]
>Tempoet for udfasningen af de "gamle" Windows versioner bliver sikert
>ikke rykket ret meget ved denne forlængelse af supporten.

Nej, jeg holder fast i Windows 98, indtil der kommer en stabil version,
som hverken bluescreener som Windows 2000, eller skal genstartes
hvert andet øjeblik som XP. (Og inden en eller anden nævner NT 3.51,
så skal den altså også kunne køre spillene).

Forudsat altså at jeg finder nogen spil der ikke virker under Wine,
for i øjeblikket er der ingen brug for windows.

Mvh
Kent

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 27-03-04 05:53

Christian E. Lysel skrev:

> Gamle version af windows kan fx. ikke opdateres.

Det ser ud til at man ikke længere kan opdatere Windows 95, den tidligste
er nu Windows 98: http://v4.windowsupdate.microsoft.com/da/default.asp (se
under Windows Update-katalog | Søg efter opdateringer til Microsoft Win-
dows-operativsystemer).

Det var egentlig underligt, jeg synes at kunne huske at have læst, at op-
dateringerne ville være tilgængelige selvom supporten og udviklingen af nye
fejlrettelser stoppede.

Fra : Ole Lund

Dato : 24-03-04 12:16

LarsK wrote:
> er ved at skrive en historie om, at Windows-brugerne ikke bruger Windows Update ofte nok <

Men Microsoft spærrer for opdateringer til Windows-brugere som anvender
andre browsere end Internet Explorer. Så selvom man gerne ville
opdatere, kan man altså ikke.

Så ansvaret for den sjuskede omgang med opdateringerne ligger altså ikke
hos brugerne alene.

Vh Ole

Fra : Sune

Dato : 24-03-04 12:47

On Wed, 24 Mar 2004 12:15:52 +0100, Ole Lund <danmark.er.dk@pc.danmark> wrote:

>Men Microsoft spærrer for opdateringer til Windows-brugere som anvender
>andre browsere end Internet Explorer. Så selvom man gerne ville
>opdatere, kan man altså ikke.

Det er der god fornuft i. Det er jo vidt forskellige programmer.
Internet Explorer er en integreret del af Windows, det er andre browsere ikke.

Man kan jo heller ikke kan benytte UPDATE knappen i Winamp 5 til at opdatere sin antivirus software.

>Så ansvaret for den sjuskede omgang med opdateringerne ligger altså ikke
>hos brugerne alene.

Se ovenstående.

Mvh
Sune

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-03-04 16:38

In article <hss260l2b7cmss4cbtiuqog6o54b0ishat@4ax.com>, Sune wrote:
> Man kan jo heller ikke kan benytte UPDATE knappen i Winamp 5 til at opdatere sin antivirus software.

Men du kan opdatere winamp 5, ved at gå på deres hjemmeside og hente opdateringen.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Sune

Dato : 24-03-04 16:54

On 24 Mar 2004 15:37:48 GMT, "Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

>Men du kan opdatere winamp 5, ved at gå på deres hjemmeside og hente opdateringen.

Sure, men Winamp er heller ikke en integreret del af Windows.

Mvh
Sune

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-03-04 00:11

In article <4nb360lsciff7hrrgrt77d463gi93pl9mo@4ax.com>, Sune wrote:

> Sure, men Winamp er heller ikke en integreret del af Windows.

Hvad mener du med det?

Kan Windows ikke kører uden IE?

Hvad er Windows i din verden, er det alle
Microsofts programmer der følger med, eller
er det kernen og nogle drivere?

Det er muligt at hente windows opdateringer fra
andre web klienter, så integreret er de to dele ikke.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Sune

Dato : 25-03-04 06:40

On 24 Mar 2004 23:11:21 GMT, "Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

>Hvad mener du med det?
>
>Kan Windows ikke kører uden IE?

>Hvad er Windows i din verden, er det alle
>Microsofts programmer der følger med, eller
>er det kernen og nogle drivere?

MS har valgt at IE er Windows opdateringsprogram.
Længere er den ikke.

Mvh
Sune

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-03-04 22:25

In article <m2s460tut3mmuhf0cfoeqibnha54u50s7v@4ax.com>, Sune wrote:
> MS har valgt at IE er Windows opdateringsprogram.

Du mener vel IE version 5/6 stykker?

Jeg gætter på Windows NT 4.0 IE version 3.0 ikke er
kompatibelt med windowsupdate.com

> Længere er den ikke.

Det lyder kedeligt at man ikke længere kan opdatere fra
en CDROM man bestiller, ved at downloade
service pack'en/hotfix'en som en .exe fil, eller
ved at bruge tjenesten (servicen) "Automatisk opdatering".

Hvornår fortog Microsoft det valg?

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : Sune

Dato : 25-03-04 22:38

On 25 Mar 2004 21:24:32 GMT, "Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

> [...]
>service pack'en/hotfix'en som en .exe fil, eller
>ved at bruge tjenesten (servicen) "Automatisk opdatering".

Du troller bare videre? Prøver du at 'fange' mig på det forkerte ben eller hvad?
Så skal du stå MEGET tidligere op.

Vi taler om Windows Update her.

MS har valgt at hvis man vil benytte Windows Update _skal_ man benytte IE.
Længere er den ikke.

Men naturligvis kan du trolle videre som du lyster.

Mvh
Sune

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-03-04 23:20

In article <m3k6605dtnnalch2vorm3ngquccfgba83p@4ax.com>, Sune wrote:
> Vi taler om Windows Update her.

Du taler om "MS har valgt at IE er Windows opdateringsprogram."

Jeg taler om at opdatere Windows. At IE ikke er et krav for at
kunne opdatere sin windows installation, der findes mange
andre måder.

Modem brugere kan fx ringe til MS og bede om en CDROM tilsendt.

--
Mvh.
Christian E. Lysel

Fra : emj

Dato : 25-03-04 23:40

On 25 Mar 2004 22:20:06 GMT, "Christian E. Lysel"
<news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote:

>der findes mange
>andre måder.
>
>Modem brugere kan fx ringe til MS og bede om en CDROM tilsendt.

Det var én mulighed, men der skal 7 til mange
Hilsen emj

Fra : Kent Friis

Dato : 24-03-04 18:59

Den Wed, 24 Mar 2004 12:47:11 +0100 skrev Sune:

>Det er der god fornuft i. Det er jo vidt forskellige programmer.
>Internet Explorer er en integreret del af Windows, det er andre browsere ikke.

Der er endnu mere fornuft i:

403 Forbidden

The network administrator has prohibited Internet Explorer to connect
to any system outside the local area network for security reasons.

Mvh
Kent

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-03-04 14:29

Ole Lund <danmark.er.dk@pc.danmark> skrev:

>Men Microsoft spærrer for opdateringer til Windows-brugere som anvender
>andre browsere end Internet Explorer. Så selvom man gerne ville
>opdatere, kan man altså ikke.

Mjah - man kan kun tilgå Windows Update med IE. Det er forståeligt i
den forstand, at IE er en del af Windows, og at du skal gøre vold på
Windows for at afstallere IE. Men intet hindrer at man ellers har og
bruger en anden standardbrowser.

Jeg bruger stort set kun IE til Windows Update og holder altså
alligevel Windows opdateret.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 27-03-04 06:09

Ole Lund skrev:

> Men Microsoft spærrer for opdateringer til Windows-brugere som
> anvender andre browsere end Internet Explorer. Så selvom man gerne ville
> opdatere, kan man altså ikke.

Heller ikke gennem dette website:

http://support.microsoft.com/default.aspx?id=fh;en-us;sp&fr=0&sd=gn&ln=en-us&ct=sd&se=nona

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-03-04 19:37

> [...]
> historie om, at Windows-brugerne ikke bruger Windows Update ofte nok, og
> det bl.a. er derfor, at vira/orme så let kan sprede sig.

Det store problem er lallende idioter der tror at vedhæftede
filer er noget man skal åbne. Der er ikke mange patches på
Windows update der kurerer almindelig dumhed.

> [...]
> særlig "flittige" til at bruge Windows Update, vil jeg meget gerne høre fra

Windows update er kun et mindre problem.
Dem der har en router på deres Internet er lidt bedre beskyttede,
så det er også en positiv ting. Måske kan du få en ISP til at
hjælpe med tal for hvor mange modem vs. ADSL med router kunder der
er inficerede.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 27-03-04 05:29

LarsK skrev:

> Jeg studerer ved Danmarks Journalisthøjskole og er ved at skrive en
> historie om, at Windows-brugerne ikke bruger Windows Update ofte
> nok, og det bl.a. er derfor, at vira/orme så let kan sprede sig.

Problemet er større end det ovennævnte, da det ikke hjælper ret meget blot
at rette fejl på en computer, hvis den er sat dårligt op fra starten af
eller hvis brugeren anvender maskinen med hovedet under armen (f.eks.: "jeg
har antivirus installeret, derfor kan jeg trygt dobbeltklikke på alle ved-
hæftede filer i mit mailprogram")

> [...]
> kel om det, eller simpelt hen ved noget om, at brugerne af Windows ikke
> er særlig "flittige" til at bruge Windows Update, vil jeg meget gerne

Læs f.eks. denne artikel:

http://www.securityfocus.com/columnists/193

I nordamerika tilbyder internetudbyderen AOL at blande sig i den lokale
opsætning af brugernes pcere:

http://news.com.com/2100-7355_3-5096882.html

Microsoft tilbyder en udgave af windowsupdate.microsoft.com, som virksom-
heder kan køre på lokalnetværket: http://microsoft.com/wus.

Jeg vil gætte på at Microsoft udvikler en Windowsupdate til internetud-
bydere på et tidspunkt, det kunne giver internetudbyderen mulighed for at
tilbyde det som en gratis service eller som et krav for at kunne komme på
internettet.

Eric Gauthier fortæller om hvordan Boston University klarer tilgangen af
nye maskiner på deres netværk og om hvordan de beskyttede netværket imod
brugernes virusinficerede maskiner:

http://www.nanog.org/mtg-0402/gauthier.html

Det ovennævnte har godt nok ikke meget med undersøgelser at gøre, men kan
nok give dig et bedre grundlag for at skrive artiklen.