Hvordan vises de første 10 bogstaver af ad~
Fra : Salva

Dato : 23-03-04 12:46

Jeg har i min Access database lavet det sådan at hvis man skriver et link
ind i kolonnen, så kan man klikke på det på vores ASP intranetside.

Det virker fint nok men hvis man skriver en laaang adresse ind så viser den
også den lange adresse på siden og masser de andre kolonner sammen så det
ikke ser pænt ud.

Hvordan får jeg kolonnen (tabellen) til kun at vise feks. de 10 første tegn
af adressen eller endnu bedre, at lave linket om så der bare står "Klik her"
?

Anyone??

-Salva

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 23-03-04 12:53

"Salva" <Salvanone@hotmail.com> escribió

> Det virker fint nok men hvis man skriver en laaang adresse ind så viser
den
> også den lange adresse på siden og masser de andre kolonner sammen så det
> ikke ser pænt ud.

left(adresse,10)

> Hvordan får jeg kolonnen (tabellen) til kun at vise feks. de 10 første
tegn
> af adressen eller endnu bedre, at lave linket om så der bare står "Klik
her"

Hvad gør du nu for at skrive adressen ud? Hvis du viser din nuærrende kode
kan den sikkert sagtens tilpasses så der kommer til at stå "klik her"

Fra : Salva

Dato : 23-03-04 12:55

> [...]
>
> Hvad gør du nu for at skrive adressen ud? Hvis du viser din nuærrende kode
> kan den sikkert sagtens tilpasses så der kommer til at stå "klik her"

Det var sgu et hurtigt svar :)

Min kode ser således ud:
target="_blank"><%=(Nyheder.Fields.Item("link").Value)%></a>

Fra : Jens B

Dato : 23-03-04 13:03

"Salva" <Salvanone@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Min kode ser således ud:
> target="_blank"><%=(Nyheder.Fields.Item("link").Value)%></a>

Lav den til :

her</a>

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-04 13:05

On Tue, 23 Mar 2004 13:02:57 +0100, "Jens B" <no-more@spam-for-me.dk>
wrote:

>her</a>

Bruger man target="_blank" mere? Jeg har aldrig fået det til at
validere korrekt.

Mvh. Brian
--
http://www.brinch.it - Life of Brian
Hent Webgallery V3 her.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-03-04 12:57

Salva skrev:

> Min kode ser således ud:
> target="_blank"><%=(Nyheder.Fields.Item("link").Value)%></a>

Erstat den anden forekomst af

   <%=(Nyheder.Fields.Item("link").Value)%>

- med en valgfri tekst.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Salva

Dato : 23-03-04 13:04

> <%=(Nyheder.Fields.Item("link").Value)%>
>
> - med en valgfri tekst.

Ja, det virker... Tak for det.
Men hvis feltet i Access er tomt så står der også "Klik her"
Jeg har sat denne kode ind så den ikke skulle vise feltet hvis kolonnen i
Access er tom, men det virker ikke.
Min kode ser sådan ud:
<% if (!Nyheder.EOF || !Nyheder.BOF) { %>
href="<%=(Nyheder.Fields.Item("link").Value)%>" target="_blank">Klik
her</a></font>
<% } // end !Nyheder.EOF || !Nyheder.BOF %>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-03-04 13:16

Brian B. Christensen skrev:

> Bruger man target="_blank" mere? Jeg har aldrig fået det til
> at validere korrekt.

Target validerer fint i frameset og transitional - men ikke i
strict.

Der er stadig mange der anvender target="_blank" (selv om det i
lighed med alle andre koder der ikke er medtaget i strict-typen er
kategoriseret som "deprecated" (udfaset/forældet).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-04 13:20

On Tue, 23 Mar 2004 13:15:48 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Target validerer fint i frameset og transitional - men ikke i
>strict.

Ok. Derfor det ikke har valideret hos mig.

>Der er stadig mange der anvender target="_blank" (selv om det i
>lighed med alle andre koder der ikke er medtaget i strict-typen er
>kategoriseret som "deprecated" (udfaset/forældet).

Tak for forklaringen.

Mvh. Brian

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 23-03-04 14:06

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> escribió

> Der er stadig mange der anvender target="_blank" (selv om det i
> lighed med alle andre koder der ikke er medtaget i strict-typen er
> kategoriseret som "deprecated" (udfaset/forældet).

Jeg tror ikke det er depricated da der ikke er noget andet i HTML der
erstatter det, men det er ikke medtaget i strict, da det jo bør være
brugeren der selv bestemmer hvornår et link bør åbnes i et nyt vindue.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-03-04 14:45

Lars Hoffmann skrev:

> Jeg tror ikke det er depricated

Du har ret. Jeg troede egentlig at alt hvad der ikke var medtaget i
strict var markeret som deprecated - men det er ikke tilfældet.

Fx er hverken <b> eller <i> markeret deprecated, selv om de ikke er
med i strict. Der mangler i mine øjne en betegnelse for disse
elementer. W3 skriver fx som her:

,----
`----

<http://www.w3.org/TR/html401/present/graphics.html#h-15.2>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-03-04 12:56

Salva skrev:

> Hvordan får jeg kolonnen (tabellen) til kun at vise feks. de
> 10 første tegn af adressen

Kig på funktionen Left.

Left("Vuggestuekantinemedhjælperassistentvikar", 10)

=> "Vuggestuek"

> eller endnu bedre, at lave linket om så der bare står "Klik her"

Det er vel bare at få asp-koden til at skrive "klik her" som
linktekst.

I stedet for

Men generelt er "klik her" ikke en god tekst på et link.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Salva

Dato : 23-03-04 15:03

> Left("Vuggestuekantinemedhjælperassistentvikar", 10)
>
> => "Vuggestuek"

Jeg kan ikke få det til at virke...
Hvor vil du sætte left og , 10 ind i denne line:
<a
href="<%=(Nyheder.Fields.Item("link").Value)%>"><%=(Nyheder.Fields.Item("lin
k").Value)%></a>

-Salva

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 23-03-04 15:10

"Salva" <Salvanone@hotmail.com> escribió en el mensaje

> Jeg kan ikke få det til at virke...
> Hvor vil du sætte left og , 10 ind i denne line:

<a
href="<%=(Nyheder.Fields.Item("link").Value)%>"><%=left(Nyheder.Fields.Item(
"link").Value & "",10)%></a>

Fra : Salva

Dato : 23-03-04 16:37

> <a

href="<%=(Nyheder.Fields.Item("link").Value)%>"><%=left(Nyheder.Fields.Item(
> "link").Value & "",10)%></a>

Nej, den vil ikke godtage det. Hvis jeg fjerne LEFT så kan siden godt vises.
Hmm har det noget at sige at jeg bruger jscript og ikke vbscript??
-salva

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-03-04 16:53

Salva wrote:

> [...]
>
> Nej, den vil ikke godtage det. Hvis jeg fjerne LEFT så kan siden godt
> vises. Hmm har det noget at sige at jeg bruger jscript og ikke

Jep, hvis det er tilfældet skal du bruge substring istedet:

(Nyheder.Fields.Item("link").Value).substr(0,10)

Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt JScript kan finde ud af at konvertere
returværdien fra recodsettet till en streng, hvis den ikke kan dette må du
bruge new String() uden om disse.

--
Jakob Andersen

Fra : Salva

Dato : 23-03-04 17:01

> [...]
>
> Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt JScript kan finde ud af at konvertere
> returværdien fra recodsettet till en streng, hvis den ikke kan dette må du

Min kode ser nu sådan ud:
<a
href="<%=(Nyheder.Fields.Item("link").Value)%>"><%=(Nyheder.Fields.Item("lin
k").Value).substr(0,10)%></a>
Og får fejl: Nyheder.Fields.Item(...).value' is null or not an object

Jeg har også prøvet med LEFT i koden:
<a
href="<%=(Nyheder.Fields.Item("link").Value)%>"><%=left(Nyheder.Fields.Item(
"link").Value).substr(0,10)%></a>
Og får fejl: Object expected

Siger det dig noget??
-salva

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-03-04 17:14

Salva wrote:
> [...]
> <a

href="<%=(Nyheder.Fields.Item("link").Value)%>"><%=left(Nyheder.Fields.Item(

Ja dette skyldes sikkert at linket er tomt der hvor det går galt...

Prøv med

<%
var link = Nyheder.Fields.Item("link").Value;
if (link != null || link == "") {
Response.Write("<a href=" + link + ">" + link.substr(0,10) +
"</a>");
}
%>

Ovenstående skulle gerne udskrive hele linket og ingenting hvis det er tomt

--
Jakob Andersen

Fra : Salva

Dato : 24-03-04 09:35

> [...]
> var link = Nyheder.Fields.Item("link").Value;
> if (link != null || link == "") {
> Response.Write("<a href=" + link + ">" + link.substr(0,10) +

Hej Jakob
Det virker sgu :) Tak

Jeg har en sidste ændring som vil være mest optimal:
Lige nu kan man se de første 10 bogstaver af adressen. Det var også det jeg
spurgte efter, men nu kan jeg se at det virker efter hensigten så er det
ikke muligt at, lave linket eller adressen om til at der bare står: Læs
mere... ?
Altså, man gemte selve linket og brugeren kan kun se teksten "Læs mere..."
og kan klikke på det.

Gider du hjælpe mig? :)

-salva

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-03-04 10:39

Salva skrev:

> [...]
> efter hensigten så er det ikke muligt at, lave linket eller
> adressen om til at der bare står: Læs mere... ?

Det er der egentlig svaret på tidligere i tråden.

Det er en del lettere, fordi du slet ikke behøver at forholde dig
til hvor langt linket er. Lige nu skriver du:

(Hvor [databaselink] svarer til den asp-kode du udskriver linket
med)

Hvis du erstatter det sidste link fra databasen med den tekst du
gerne vil linke på ("Læs mere"), så er problemet løst.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Salva

Dato : 24-03-04 10:45

> [...]
>
> Hvis du erstatter det sidste link fra databasen med den tekst du
> gerne vil linke på ("Læs mere"), så er problemet løst.

Nej ikke helt for når jeg bruger de tidligere forsalg så skriver den "Læs
mere..." i de tomme felter også.
Det gør din kode ikke, så på en eller anden måde skal jeg ha' sat teksten
Læs mere... ind istedet for at vise linket.

Jeg har ikke så meget forstand på ASP-kode da jeg bruger Dreamweaver til at
lave koden men har dog forsøgt at sætte teksten ind, uden held dog.

-salva

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 11:28

On Wed, 24 Mar 2004 10:45:13 +0100, "Salva" <Salvanone@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har ikke så meget forstand på ASP-kode da jeg bruger Dreamweaver til at
>lave koden men har dog forsøgt at sætte teksten ind, uden held dog.

Det har egentlig ikke noget med ASP at gøre.

Du har din <A HREF="dit link som du henter med ASP">og her kan du
skrive læs mere....</A>

Så hvis du skriver

<%
var link = Nyheder.Fields.Item("link").Value;
if (link != null || link == "") {
Response.Write("<a href=" + link + ">Læs mere...</A>")
}
%>

burde det virke. Men igen, det er egentlig simpel HTML som du måske
burde lære først.

Mvh. Brian
--
http://www.brinch.it
Hent BBC Webgallery V3 her.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-03-04 11:23

Salva skrev:

> Nej ikke helt for når jeg bruger de tidligere forsalg så
> skriver den "Læs mere..." i de tomme felter også.

Det har du ret i - der skal tjekkes for tomme links.

> Det gør din kode ikke, så på en eller anden måde skal jeg ha'
> sat teksten Læs mere... ind istedet for at vise linket.

Vi kan tage Jakobs kode igen:

<%
var link = Nyheder.Fields.Item("link").Value;
if (link != null || link == "") {
Response.Write("<a href=" + link + ">" + link.substr(0,10)
+
"</a>");
}
%>

Det der udskriver linkteksten (den klikbare tekst) er
"link.substr(0,10)". Det skal du erstatte med Læs mere. Eftersom
"Læs mere" bare er en tekst og det foregående og det efterfølgende
led i sammensætningen (hhv. ">" og "</a>") også bare er tekster,
kan du samle det i en streng:

Fra : Salva

Dato : 24-03-04 13:24

> [...]
> kan du samle det i en streng:
>
> Response.Write("<a href=" + link + ">Læs mere</a>");

Sådan. Nu virker det.
Gemmer lige din anden kode. Jeg ved jeg kan bruge den på nogle af de andre
sider :)

Tak for det.