Yahoo!
Fra : Pia J

Dato : 23-03-04 10:03

I går var jeg endelig oppe at sidde på min nye hyp. Det skulle egentlig have
foregået i weekenden, så jeg kunne låne araberens sadel, men med det
stormvejr var der lidt for meget kuller i luften.

Nå, men araberen rejste hjem i går formiddags, så da Charlie havde gået og
kedet sig alene hele dagen syntes jeg vi skulle lave lidt interessant
sammen, så på med den hjemmelavede ponypude, ud til bænken og på med
stivbenede mig - puh hvor man kommer i dårlig form efter 1½ år uden
regelmæssig ridning!

Og det tog han stille og roligt, så vi tøffede en lille tur op ad grusvejen,
som han har set en enkelt gang før. På vej tilbage var der mange farlige
ting som vi ikke lagde mærke til på udturen, sten, vandpytter, postkasser,
granbunker, tdc telte, mors bil, huset, tørrestativet... Hvad gør man så?
Man står stille og glor, bakker et par skridt og går så videre.

Der var ikke meget styring eller balance, men hvad kan man forvente af en 3½
års som har haft rytter på en gang i efteråret?

Jeg tror godt jeg kan skifte byggen ud med havre (som araberen ikke rigtig
kunne tåle i sit hovede). Så skal jeg bare have købt et bid der passer. Godt
nok udløber prøvetiden først 7 april, men han skal ingen steder.

På næste onsdag får vi en lille pensionær, Gaio på 4 år flytter ind på
ubestemt tid.

:Pia

Fra : www.stald-bennet.dk

Dato : 23-03-04 15:41

Hej Pia

Jeg kan se at du bruger byg pga. araberen, der er også andre muligheder, du
kan feks. bruge majs, i stedet for havre, eller du kan bruge müesli
blandinger uden havre m.m. muligheder er der nok af.

Bare en tanke til en anden gang, god fornøjelse med Charlie.

Claus

Fra : Pia J

Dato : 23-03-04 18:59

"www.stald-bennet.dk" <info@stald-bennet.dk> wrote in message
> Hej Pia
>
> Jeg kan se at du bruger byg pga. araberen, der er også andre muligheder,
du
> kan feks. bruge majs, i stedet for havre,

Jeg er ikke helt med på at majs skulle være ernæringsmæssigt bedre end byg?
Jeg er heller ikke så vild med de koncentrerede fuldfoderblandinger, hvor
hesten kun får 4-500 g dagligt fordelt på 3 måltider, også selvom de har hø
ad libitum. Det svarer lidt til at jeg skulle leve på nupopulver og
riskager.

Men sådan er vi jo forskellige. Og mine heste får skam andet end korn og hø,
hvis det var det som bekymrede, de får også en vitaminblanding tilsat bl. a.
lucerne, hvidløg, sort havre, urter og andet jeg ikke kan huske udenad, samt
Irish Mash et par gange om ugen.

:Pia

Fra : Liz B.

Dato : 23-03-04 21:05

> hesten kun får 4-500 g dagligt fordelt på 3 måltider, også selvom de har

> ad libitum. Det svarer lidt til at jeg skulle leve på nupopulver og >
riskager.

Hejså,

Fuldfoderblandinger er god nok, selvom de ikke fylder så meget. Jeg fodre
kun 2 gange om dagen, morgen og aften. Fuldfoder (muesli blandning)
serveres sammen med lucerne, gulerødder og betfor, evt. lidt rapsolie efter
huld. Dertil får hestene wrap og hø ad libitum (næsten). 7,9,13 har jeg
ikke haft besøg af dyrlægen for sygdom i over tre år - altså siden jeg
skiftet til ovenstående. Betfor er kommet til, sidste efterår/vinter i
forbindelse med udarbejdelse af en foderplan for den en hest, men nu får de
allesammen lidt. Nul tilskudsprodukter. Og hestenes pelse skinner selvom
det er vinter.

Hilsen Liz

Fra : Liz B.

Dato : 23-03-04 21:11

> Der var ikke meget styring eller balance, men hvad kan man forvente af
en 3½
> års som har haft rytter på en gang i efteråret?

Hej Pia,
Held og lykke med Charlie. Husk at han ikke er så gammel endnu, nok ikke
engang udvoksede, så "take it easy".

Hilsen Liz

Fra : Pia J

Dato : 23-03-04 22:03

"Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote in message

> Hej Pia,
> Held og lykke med Charlie. Husk at han ikke er så gammel endnu, nok
ikke
> engang udvoksede, så "take it easy".

Jep - vi skal slet ikke "i gang" med ridningen endnu, jeg syntes blot jeg
lige ville teste hvordan det var trods alt når jeg nu har prøvetid på ham -
så skulle der ikke gerne være noget at klage over bagefter. Bl.a. har jeg
dårlig ryg, så hans trav skulle helst være nogenlunde blød.

Jeg satser på han skal være klar til mere seriøs ridetræning og begynde
dressur om et år, indtil videre skal vi lave forskellige ting uden rytter
samt evt. skridte nogen ture. Dyrlægen mente dog at han så ret færdig ud,
men det kan jo snyde når han er så kraftigt bygget. Vi skal ikke starte
stævner, så det eneste mål vi skal nå er et super partnerskab.

:Pia