Brug af PEAR php klasser
Fra : Martin

Dato : 23-03-04 00:20

Efter at have kigget lidt rundt på http://pear.php.net blev jeg lidt i
tvivl om man overhovedet må benytte disse klasser uden at gøre ens egen
kildekode tilgængelig i forhold til den pågældende licens? De
grundlæggende klasser er så vidt jeg kan se udgivet under GPL, betyder
dette at jeg som benytter klasserne også skal udgive mit kode under GPL,
eller er det undtaget når jeg bare "bruger" klasserne uden at ændre dem?

MVH
Martin

Fra : Kristian Thy

Dato : 23-03-04 00:36

Martin uttered:
> [...]
> dette at jeg som benytter klasserne også skal udgive mit kode under GPL,
> eller er det undtaget når jeg bare "bruger" klasserne uden at ændre dem?

Du må udgive dit arbejde under hvilken som helst licens du lyster,
akkurat ligesom du heller ikke er tvunget til at underlægge dine
php-sider under samme licens som php-kildekoden. Så længe du ikke
piller i selve PEAR-koden, men bare bruger funktionskaldene er du home
safe.

\\kristian
--
Aibohphobia: the fear of palindromes.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-03-04 01:58

On Mon, 22 Mar 2004 23:35:32 +0000, Kristian Thy wrote:

dre dem?

> [...]
> php-sider under samme licens som php-kildekoden. Så længe du ikke piller
> i selve PEAR-koden, men bare bruger funktionskaldene er du home safe.

Forudsat du medleverer en kopi af GPL licensen:
http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html §1

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kristian Thy

Dato : 23-03-04 16:36

Michael Rasmussen uttered:

> Forudsat du medleverer en kopi af GPL licensen:
> http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html §1

Hvorfor dog det? Vil du også mene at man skal vedlægge en kopi af
php-licensen til alle php-sider man laver?

\\kristian
--
To err is human. To moo, bovine.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-03-04 01:38

On Tue, 23 Mar 2004 15:36:26 +0000, Kristian Thy wrote:

> Hvorfor dog det? Vil du også mene at man skal vedlægge en kopi af
> php-licensen til alle php-sider man laver?

Næ, det mener jeg ikke, da php-licensen ikke kræver det. Dette gælder
kun for php >= 4. php < 4 er udgivet under GPL, og i GPL §1 kan man
læse, at hvis man benytter GPL, skal en kopi af licensen samt sourcekoden
stilles til rådighed.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 24-03-04 09:03

Michael Rasmussen wrote:
> On Tue, 23 Mar 2004 15:36:26 +0000, Kristian Thy wrote:

[ quote ]
> og i GPL §1 kan man
> læse, at hvis man benytter GPL, skal en kopi af licensen samt sourcekoden
> stilles til rådighed.
[ quote ]

Stillet til rådighed er ikke det samme som at det skal være i "pakken"
det kan udemærket være som links til php, pear osv.
Eller en credits fil hvori man linker til de programmer man benytter sig af.

--
excuse of the day : CPU-angle has to be adjusted because of vibrations
: coming from the nearby road
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-03-04 09:44

Ulrik Nielsen skrev:

> [...]
> det kan udemærket være som links til php, pear osv.
> Eller en credits fil hvori man linker til de programmer man benytter sig

Jeg tror, I taler lidt forbi hinanden her... Den ene taler om at bruge
funktionskald til et eksternt program eller fil, mens den anden taler om at
*vedhæfte* det eksterne program eller fil til den pakke, man distribuerer.

Lad os lige få styr på det: Hvis man bare har et script, der kalder nogle
funktioner i PHP-fortolkeren eller i en PEAR-klasse, skal man ikke vedhæfte
PHGPL-licensen til sit script. Hvis man derimod har PHP-fortolkeren
eller PEAR-klassen med i den pakkede fil, man distribuerer, så skal de
relevante licenser naturligvis med. Et eksempel: Jeg lavede på et tidspunkt
et program i PHP-GTK, som skulle kunne køre på Windows-maskiner uden at
brugeren behøvede downloade PHP-fortolkeren + libraries i forvejen. Derfor
vedlagde jeg PHP-fortolkeren samt diverse libraries og PEAR-klasser i den
pakkede fil, jeg lagde ud på nettet. I dén situation skal man vedlægge
licenserne.

--
- Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/