MySQL3: flere join's mellem samme tabeller
Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 22-03-04 22:50

Hej NG,

Spørgsmålet har sikkert været her 100 gange før, men jeg håber at I orker at
hjælpe alligevel

Jeg har en tabel med fodboldkampe, som inkluderer hjemme- og udeholdsID.
Endvidere har jeg en tabel med holdene, som naturligvis sammenkæder holdID
med holdnavn - bl.a.

Spørgsmålet er så: er det muligt, at "ekstrahere" både hjemme- og udeholdets
navn i een forespørgsel? I så fald, hvordan? Bemærk at jeg kun bruger MySQL
3.23.

Håber I forstår spørgsmålet.

/Kenneth

Fra : Jeppe Uhd

Dato : 23-03-04 01:13

Kenneth Brun Nielsen wrote:
> [...]
>
> Spørgsmålet er så: er det muligt, at "ekstrahere" både hjemme- og
> udeholdets navn i een forespørgsel? I så fald, hvordan? Bemærk at jeg

SELECT hjemmehold.navn AS hjemmeholdnavn,udehold.navn AS udeholdnavn
FROM holdtabel AS hjemmehold,holdtabel AS udehold,kamptabel
WHERE kamptabel.hjemmeholdid=hjemmehold.id AND
kamptabel.udeholdid=udehold.id

Håber du forstår svaret

--
MVH Jeppe Uhd - NX

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 23-03-04 10:27

"Jeppe Uhd" <inewsnospam@nx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> FROM holdtabel AS hjemmehold,holdtabel AS udehold,kamptabel
> WHERE kamptabel.hjemmeholdid=hjemmehold.id AND

Jeg forstår det - og det virker. Mange tak! Jeg var ikke klar over, at
man kunne bruge 'AS' også på tabeller, men det virker jo ganske logisk.

/Kenneth

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-03-04 08:18

Kenneth Brun Nielsen wrote:
> [...]
>
> Spørgsmålet er så: er det muligt, at "ekstrahere" både hjemme- og
> udeholdets navn i een forespørgsel? I så fald, hvordan? Bemærk at jeg

Det er betragteligt lettere at forstå spørgsmålet, hvis du supplerer med
tabeldefinitioner og eksempler på data og ønsket resultat.

Så slipper man for at skulle gætte, som Jeppe har gjort det.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
They had the best school for those whose social rank is rather higher

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 23-03-04 10:32

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det er betragteligt lettere at forstå spørgsmålet, hvis du supplerer med
> tabeldefinitioner og eksempler på data og ønsket resultat.
>
> Så slipper man for at skulle gætte, som Jeppe har gjort det.

Du har sikkert ret, men jeg synes jeg har prøvet før, at folk ikke orker at
læse lange indlæg. Det skal da ikke være hele undskyldningen: jeg var lidt
under tidspres. Ikke desto mindre, så forstod Jeppe spørgsmålet (selvom du
tror han gætter) - så status er at jeg har sparet ca. 10 min på den korte
formulering

/Kenneth