accesspoint problemer.
Fra : Lars Kragh

Dato : 22-03-04 21:36

Hejsa.
Nu har jeg endelig fået skiftet min wlan router ud med et accesspoint for så
at finde ud af, at jeg har nøjagtigt det samme problem som før. Mit net
kører fint i et par dage, så mister jeg forbindelsen på det trådløse net
(kun). Min opsætning er som følger;
Cisco677 router der er koblet i uplink på switch.
Data;
lan-ip: 10.0.0.1
NAT: enabled
DHCP: disabled

linksys wap54G der er koblet i alm. port i switch.
data;
lan-ip: 10.0.0.2
subnet: 255.255.255.0
gateway: 10.0.0.1
channel: 6

Stationær comp der er koblet via ethernet i alm port i switch:
lan-ip: 10.0.0.3
subnet: 255.255.255.0
gateway: 10.0.0.1
primær dns: 212.242.40.3
sec dns: 212.242.40.51

Bærbar der er på accesspointet:
lan-ip: 10.0.0.4
subnet: 255.255.255.0
gateway: 10.0.0.1
primær dns: 212.242.40.3
sec dns: 212.242.40.51

Det trådløse net kører upåklageligt i et par dage, og så går det ned. Er nød
til at resette accesspointet til fabriksindstillinger og sætte det op
forfra, for at få nettet tilbage. Nettet på den stationære kører fint. Any
ideas?

på forhånd tak.
/kragh

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-03-04 22:02

"Lars Kragh" <kragster@cs.auc.gay> wrote:

> [...]
>at finde ud af, at jeg har nøjagtigt det samme problem som før. Mit net
>kører fint i et par dage, så mister jeg forbindelsen på det trådløse net

Opsætning af IP-adresser mv er ok, så det er ikke der problemet ligger.

Hva' er det helt præcis der sker når du mister den trådløse forbindelse, dvs hva' fortæller den bærbare, hva' fortæller access
pointet ???

Også mange flere oplysninger om den trådløse opsætning, dvs netværksgodkendelse, kryptering, etc...

BTW: Er der en specifik årsag til du kører med faste ip-adresser ??

Jeg vil nok (i hvert fald midlertidigt) lade Cisco'en uddele IP-adresser mv. Det kan gøre det lidt lettere at diagnostisere præcis
hvor der går ged i kommunikationen.

<mlr>

Fra : Lars Kragh

Dato : 22-03-04 22:19

> Hva' er det helt præcis der sker når du mister den trådløse forbindelse,
dvs >hva' fortæller den bærbare, hva' fortæller access
> pointet ???

Der sker ingenting for accesspointet. Den bærbare er stadig connected til
det trådløse net, der er bare ingen internet + lan.

> Også mange flere oplysninger om den trådløse opsætning, dvs
> netværksgodkendelse, kryptering, etc...

Jeg har både kørt med kryptering og uden kryptering, så det er ikke
problemet.

> BTW: Er der en specifik årsag til du kører med faste ip-adresser ??

Grunden til at jeg kører med faste IP-addresser er at jeg har brug for at
forwarde porttraffik til min stationære.

/kragh

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-03-04 23:20

>Der sker ingenting for accesspointet. Den bærbare er stadig connected til
>det trådløse net, der er bare ingen internet + lan.

Kan du ping'e accesspointet, enten fra lan-siden eller den bærbare ??

Kan du komme ind i access pointets opsætning ??

>Grunden til at jeg kører med faste IP-addresser er at jeg har brug for at
>forwarde porttraffik til min stationære.

Det er en udmærket grund til at den stationære har fast ip-adresse..

Men accesspoint og den bærbare behøver ikke fast ip.

<mlr>

Fra : Lars Kragh

Dato : 23-03-04 00:09

> Kan du ping'e accesspointet, enten fra lan-siden eller den bærbare ??
> Kan du komme ind i access pointets opsætning ??

Ved det ikke. Må undersøge det næste gang det går ned.

> Det er en udmærket grund til at den stationære har fast ip-adresse..
> Men accesspoint og den bærbare behøver ikke fast ip.
> <mlr>

Yep kan bare ikke få DHCPen til at funke. Hvis jeg slår den til i ciscoen og
sætter min bærbar til at hente autoip virker nettet ikke.

/kragh

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-03-04 17:22

"Lars Kragh" <kragster@cs.auc.gay> wrote:

>Yep kan bare ikke få DHCPen til at funke. Hvis jeg slår den til i ciscoen og
>sætter min bærbar til at hente autoip virker nettet ikke.

Du skal huske at de-aktivere access pointets DHCP-server så den bærbare henter ip-adresse fra cisco'en...

<mlr>

Fra : Lars Kragh

Dato : 23-03-04 18:10

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message
> Du skal huske at de-aktivere access pointets DHCP-server så den bærbare
>henter ip-adresse fra cisco'en...

Mit accesspoint har ikke dhcp server. Den kan opsættes til at hente autoip
til den selv, men kan ikke uddele IPer, så vidt jeg kan se.

/kragh

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-03-04 19:30

>Mit accesspoint har ikke dhcp server. Den kan opsættes til at hente autoip
>til den selv, men kan ikke uddele IPer, så vidt jeg kan se.

De access points jeg har haft i hænderne har alle haft egen DHCP server, men det betyder selvfølgelig ikke at dit også har...

Du kan jo prøve at opsætte den bærbare til automatisk ip-adresse og derefter køre IPCONFIG /ALL på en kommando linie for at se
hvilken ip-adresse den får, og hvorfra den kommer...

- - - - -

Under alle omstændigheder mener jeg dit problem ligger i netværksopsætningen, ikke i hardwaren.

Og så er vejen frem være at eksperimentere med indstillingerne i router og accesspoint indtil tingene fungerer 100% som du ønsker.

Netværket skal selvfølgelig kunne fungere med såvel faste som automatiske ip-adresser. Men går det ged i opsætningen med de faste
adresser får du ingen oplysninger, der er bare ikke 'hul' igennem'.

Med automatiske ip-adresser får dine maskiner forskellig ip-adresse afhængig af om de kan 'se' DHCP serveren eller ej. Det gør det
lidt lettere at lokalisere præcis hvor der gå ged i netværket.

Derfor vil jeg anbefale dig at lege med automatiske ip-adresser indtil netværket fungerer...

<mlr>

Fra : Lars Kragh

Dato : 24-03-04 02:10

Har fået dhcpen fra ciscoen til at funke nu. Kun den stationære har fast ip
nu, så må vi se om problemet genopstår. Men tak for hjælpen indtil viddere.

/kragh

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-03-04 22:08

"Lars Kragh" <kragster@cs.auc.gay> crashed Echelon writing

> [...]
> Er nød til at resette accesspointet til fabriksindstillinger og sætte
> det op forfra, for at få nettet tilbage. Nettet på den stationære

Andre WLAN i området som kører på samme kanal? Prøv evt. at skifte kanalen
og se om problemet fortsætter.

Hvilken firmware kører du med? Version 1.06 skulle have fixet nogle
stabilitetsproblemer.

--
Bjarke Andersen

Fra : Lars Kragh

Dato : 22-03-04 22:21

> Andre WLAN i området som kører på samme kanal? Prøv evt. at skifte
>kanalen
> og se om problemet fortsætter.

Mine bærbare finder et net der hedder RM222 ? Aner ikke hvad det er, men kan
ikke logge på det. Det er det eneste. Har skiftet mellem kanaler, uden held.

> Hvilken firmware kører du med? Version 1.06 skulle have fixet nogle
> stabilitetsproblemer.

Har opdateret firmware.