Komme i gang med Linux
Fra : Michael

Dato : 22-03-04 11:07

Jeg har altid kørt med produkter fra Microsoft, men føler at tiden må være
inde til at prøve alternativer... Jeg har lige erhvervet mig en notebook, og
jeg overvejer om jeg skulle prøve med Linux på den og se hvordan det spænder
af..

Men hvordan kommer jeg i gang med det? Jeg er helt grøn på området....
Jeg ville gerne have så jeg kan køre netværk med det herhjemme..

/ Michael...

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-03-04 11:11

On 2004-03-22, Michael <mikkos@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:
> [...]
>
> Men hvordan kommer jeg i gang med det? Jeg er helt grøn på området....
> Jeg ville gerne have så jeg kan køre netværk med det herhjemme..

Prøv først en knoppix (knopper.net). Det er en linux live cdrom.
Starthastigheden er lang da den kun læser fra den langsomme (i forhold
til harddisken) cdrom. Derved skal du ikke gøre andet end blot
stoppe cdrommen i maskinen og boote fra den. Vil give dig en ide om
hvad linux er/kan være.

Ellers skal du prøve f.eks. mandrake linux (linuxpusher.dk kan sælge dem til
dig)

Thomas

Fra : Peter Mogensen

Dato : 22-03-04 11:21

Michael wrote:
> [...]
>
> Men hvordan kommer jeg i gang med det? Jeg er helt grøn på området....
> Jeg ville gerne have så jeg kan køre netværk med det herhjemme..

Afhæning af hvilken notebook du har købt skal du nok være forberedt på
nogle problemer. Notebook-hardware er ret specielt og kræver som regel
de nyeste af det nyeste Linux-software. Det er ikke sikkert at en af
standard-distributionerne bare virker. Men det er da et godt råd at
prøve Knoppix og se først.

Hvis du er helt grøn, så var det måske en ide at prøve med en stationær
maskine først og komme til at kende det lidt.

Hvis du insisterer på at prøve med din laptop, så er der nogle
udemærkede sider med andres erfaringer:

http://www.linux-laptop.net/
http://tuxmobil.org/

Peter

Fra : Allan

Dato : 22-03-04 12:58

Michael wrote:

> [...]
>
> Men hvordan kommer jeg i gang med det? Jeg er helt grøn på området....
> Jeg ville gerne have så jeg kan køre netværk med det herhjemme..

Med mindre du virkelig føler trang til at viske tavlen ren og begynde på
et helt nyt OS, foreslår jeg du installerer f.eks. VMware Workstation på
din bærbare. Så kan du eksperimentere med virtuelle Linuxmaskiner og
samtidig bruge din bærbare normalt.

Når du så føler dig klædt på kan du jo reinstallere maskinen med Linux
hvis du ønsker.

Et godt sted at starte med at blive klog er linux bøgerne fra SSLUG
(www.linuxbog.dk), og så foreslår jeg du starter med en af de store
distributioner. Fedora er ret nem at gå til. Mange taler om Knoppix, men
jeg har ikke selv prøvet den.

/Allan

Fra : sune vuorela

Dato : 22-03-04 14:35

En der kalder sig "Michael" <mikkos@NOSPAMwebspeed.dk> skrev:

>Jeg har altid k?ed produkter fra Microsoft, men f?at tiden m??
>inde til at pr?lternativer... Jeg har lige erhvervet mig en notebook, og
>jeg overvejer om jeg skulle pr?ed Linux p?en og se hvordan det sp?er
>af..

Linux på bærbare er en lidt langhåret opgave - jeg kastede mig ud i
det som et af mine første linuxprojekter. Det har stået på nu i et par
måneder, men det meste virker også efterhånden.

Det der ikke virker (endnu) er det her med batterikontrol og det
indbyggede trådløse netkort og lydkortet har jeg heller ikke leget med
endnu. Min touchpad har speciel scroll-funktion som jeg ikke har fået
til at virke (men jeg har fundet en vejledning på
www.linux-on-laptops.org) og hurtigtasterne virker heller ikke endnu.

Derudover har jeg ikke tjekket om USB-pen virker...

Jeg har fået grafisk brugerflade frem - det drillede, men jeg bootede
med en knoppix-cd og stjal XF86Config-4-filen derfra.

Så ind til videre kan jeg både surfe, se billeder, spille mahjongg og
lege med kontorprogrammer... Men jge mangler især det trådløse
netkort.

Og jeg har netopved hjælp af at skifte fra kerne 2.2 til 2.6 fået det
at slukke computeren ved hjælp af poweroff-kommandoen.

Så det kan godt være en hård kamp at få det til at virke, men ind til
videre ser det ud til at lykkes. Det kræver dog at man ikke er bange
for kommandoprompten - i hvert fald hvis man vælger
Debian-distributionen.

Og hvis der er nogle der har gode ideer til at komme videre med de
sidste småting er gode ideer velkomne.

--
Sune - måske kommende linuxhaj

Fra : Michael

Dato : 22-03-04 16:21

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse

> Linux på bærbare er en lidt langhåret opgave - jeg kastede mig ud i
> det som et af mine første linuxprojekter. Det har stået på nu i et par
> måneder, men det meste virker også efterhånden.

Jeg kan se i tråden at det åbentbart ikke er noget man "bare" sådan lige gør
på en laptop... Men hvis der er så djævelsk besværligt, så ved jeg snart
ikke.. Man kan jo hurtigt blive fristet til at kaste en cd fra Microsoft ned
i drevet.. Tanken med at gøre det på laptoppen var netop fordi jeg sagtens
kunne bruge den til at "lege" med et stykke tid for at se hvad det var for
noget....At lave noget med min desktop er helt udelukket indtil jeg har set
noget som kan køre det samme...

Nu har jeg set råd om både Redhat og knoppix.... Hvad med Lindows???

/ Michael...

Fra : Peter Mogensen

Dato : 22-03-04 16:34

Michael wrote:
> Jeg kan se i tråden at det åbentbart ikke er noget man "bare" sådan lige gør
> på en laptop...

Det kommer sandelig an på hvilken laptop det er ... som du endnu ikke
har oplyst.

> Men hvis der er så djævelsk besværligt, så ved jeg snart
> ikke..

Linux nu om dage er ikke besværligt på en nogenlunde standard computer.
Problemet er at der findes mange laptops, der absolut er alt andet end
"standard" og producenterne bygger kun deres maskiner til Windows.
Derfor tager det noget tid før en generisk Linux-CD kan installere
smertefrit på laptops.
I mit eksempel (ASUS M2400N) Kræver det en patchet 2.4 eller en 2.6
kerne og XFree86 4.3. Desuden er der nogle af de mindre enheder
(soft-modem), der kræver speciel software i nyere versioner, der ikke
normalt findes i Linux. Det trådløse netværk er der først lige kommet en
beta-driver til for nylig... ellers kan man forsøge sig med en wrapper
omkring Windows-driverne.
Det er den slags problemer du kan risikere at rende ind i. ... men hvis
du har en ældre laptop af et kendt mærke (f.eks. IBM), er der bedre
chancer for at det bare virker. .... så hvilken laptop snakker vi om?

> Nu har jeg set råd om både Redhat og knoppix.... Hvad med Lindows???

Har aldrig prøvet det.

Peter

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 22-03-04 17:05

Michael wrote:
> Jeg kan se i tråden at det åbentbart ikke er noget man "bare" sådan lige gør
> på en laptop...

Som mange andre også nævner kommer det meget an på hvilken laptop man
har, jeg selv har en Dell Inspiron 4100 som jeg ikke har skulle tweake
noget som helst for at få Redhat til at køre på.

- Dog er jeg siden hen skiftet til Debian og der får piben altså en
anden lyd.

> Nu har jeg set råd om både Redhat og knoppix.... Hvad med Lindows???

Lindows er jo ikke gratis, så deeet...

--
excuse of the day : TCP/IP UDP alarm threshold is set too low.
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 22-03-04 16:31

Michael wrote:
> [...]
>
> Men hvordan kommer jeg i gang med det? Jeg er helt grøn på området....
> Jeg ville gerne have så jeg kan køre netværk med det herhjemme..

Jf. diskussionen i tråden: hvad er det for en laptop?

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og