Istedgade i 1800-tallet
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 22-03-04 10:09

En af mine venner havde i forb. m. slægtsforskning fundet frem til at
han havde en tipoldemor, som boede i Istedgade. Da han ville følge
hende og hendes børn i en senere folketælling var det pludselig umuligt
at finde hende, fordi den ejendom hun boede i var blevet revet ned.
Der skulle vist foretages en slags renovering - altså bygges nyt.

Er der nogen som kender noget til dette.

Altså skal en større boligmasse renoveres i dag, bliver der jo
sørget for at beboerne bliver henvist til noget andet. Sådan er
det næppe gået for sig i sidste halvdel af 1800-tallet. Men hvis
der overhovedet findes nogen oplysninger om hvor de mennesker
flyttede hen, som skulle ud af én eller flere beboelsesejendomme,
ville jeg meget gerne høre om det.

Selvfølgelig kan det være totalt tilfældigt, hvor de havnede, men det
er jo også derfor det nu er så hundesvært at forske videre i den del
af anerne. Damen hed endda Kørner til efternavn, men hun virker
som sunket i jorden, da vi når op mod år 1900.

Enhver lille oplysning modtages med tak.

Ruth

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 22-03-04 10:36

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse

> en tipoldemor, som boede i Istedgade.

Du må en tur på Københavns Rådhus, Stadsarkivet, hvor Politiets registre
findes. Der vil du nemt finde Kørner - hvis de er i København ved
århundredeskiftet. (1888-1923 mener jeg det er).

Er du heldig kan registerkortet oplyse dig om hvorhen familien flyttede
ud af - eller senere hvor den måske er vendt tilbage fra - til
København.

Nu skriver du ikke et præcist tidspunkt, men netop omkring
århundredeskiftet var der i en periode overflod af lejeboliger, hvorfor
det var almindeligt at flytte flere gange årligt.
Desværre holdt det jo ikke så længe )

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Heldigvis er alle lidt klogere end alle de andre!

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 22-03-04 11:12

"Poul Erik Jensen" skrev i en meddelelse

> Du må en tur på Københavns Rådhus, Stadsarkivet, hvor Politiets registre
> findes. Der vil du nemt finde Kørner - hvis de er i København ved
> århundredeskiftet. (1888-1923 mener jeg det er).

Oh, det med politiets registre lyder som en meget fin mulighed, hvis man
ikke kan komme videre ad anden vej. Så findes der ligefrem en registrering
af alle dem der blev nødt til at flytte.

> Er du heldig kan registerkortet oplyse dig om hvorhen familien flyttede
> ud af - eller senere hvor den måske er vendt tilbage fra - til
> København.

Det lyder meget fint.

> Nu skriver du ikke et præcist tidspunkt, men netop omkring
> århundredeskiftet var der i en periode overflod af lejeboliger, hvorfor
> det var almindeligt at flytte flere gange årligt.
> Desværre holdt det jo ikke så længe )

Jeg mener at det er i 1880 el. -85, at hun står i en folketælling.

Ja, det må have været alle tiders med en hel masse lejligheder i
overskud. Så er det nok derfor min farmors familie er så svære
at finde, da de først var flyttet fra Birkerød til Østerbro.

Du skal have mange tak.

Venlige hilsener Ruth

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 22-03-04 12:26

> Oh, det med politiets registre ...
> ... af alle dem der blev nødt til at flytte.

Det er jo nærmest en halvårlig folketælling - selv om den ikke altid er
ført konsekvent på de enkelte kort. Der er dog personer der er fyld op,
selv på bagsiden, med adresser.

Er en af ægtefællerne døde i perioden er det nemt at slå op i
"Dødebøgerne", der indeholder et afabetisk register over samtlige døde i
perioden. Det kan være en genvej til registerkotet, der er delt op i
distrikter før alfabetisk på efternavn.

> Jeg mener at det er i 1880 el. -85, ...

Jeg mener det ert '88 registerkortene starter - men før den tid er der
"folketællingsskemaer" hvert halve år (film) - de kræver dog at man
kender adressen, lige som ved en normal folketælling.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 22-03-04 13:24

> [...]

> "Dødebøgerne", der indeholder et afabetisk register over samtlige døde i
> perioden. Det kan være en genvej til registerkotet, der er delt op i

Det må også være meget værdifulde oplysninger vedr. slægtninge,
som man har ledt efter i lange tider.

> Jeg mener det ert '88 registerkortene starter - men før den tid er der
> "folketællingsskemaer" hvert halve år (film) - de kræver dog at man
> kender adressen, lige som ved en normal folketælling.

Det er ret godt at få at vide, at de eksisterer. "Kørner-damen" søger jeg
som sagt for nogle venner som er flyttet til udlandet, men jeg har ledt med
lys og lygte efter hvor min fars forældre boede i årene op mod 1920. De
boede altså i København og jeg har visse "ledetråde" at gå efter, det har
bare slet ikke været muligt med almindelige folketællinger.

Du skal sandelig have tak.

Hilsen Ruth