Kan ikke opdatere IP-adresser ved AP-skift
Fra : Michael H. Madsen

Dato : 22-03-04 01:13

Hej NG.

Er det normalt at man ikke bare lige kan skifte Access Point "on the fly" på
en client PC?

Jeg har 2 computere med trådløse Belkin kort og 3 netværk jeg lovligt kan
benytte. Men man kan åbenbart ikke bare lige skifte mellem de 3 netværk uden
at genstarte computeren...?

Det vil sige at jeg med den medfølgende software godt kan skifte mellem
netværk på få sekunder, men den finder ligesom bare ikke rigtig ud af at
opdatere min IP-adresse og dertil hørende gateway. Er det normalt eller er
det bare en dårlig software som følger med Belkin???

Kan I andre skifte net uden at skulle boote først?

Mvh. Michael.

Fra : Steffen Moeller

Dato : 22-03-04 21:16

On Mon, 22 Mar 2004 01:13:22 +0100, "Michael H. Madsen"
<usenet@micxen.com> wrote:

>Hej NG.
>
>Er det normalt at man ikke bare lige kan skifte Access Point "on the fly" på
>en client PC?

Nej - Og det er sikkert fordi at du benytter dhcp, og at din lease tid
er sat til et par dage.

Jeg kan komme i tanke om to måder hvormed du kan skifte din ip-adresse
lidt hurtigere/nemmere.

1. hvis du benytter windows - start en kommandoprompt, og skriv
"ipconfig /renew".

Dette vil bede dit operativsystem om at frigive din ip-adresse, og
requeste en ny. (Det ville være pænt af dig at skrive "ipconfig
/release" inden du forlader det oprindelige net, således at du
frigiver adressen til andre der måtte have brug for den). - du kan
eventuelt lægge kommandoen ind til automatisk udførelse hvis du meget
ofte skifter netværk.

2. Hvis du selv har adgang til alle tre netværk's dhcp-server, så kan
du ændre din lease-time til at være gyldig i kortere tid - f.eks et
minut. - du skal på den måde ikke lave noget på din egen pc, og vil
kun være offline i kort tid inden at din pc automatisk får en ny
adresse.

Vær dog opmærksom på eventuelle "hakker" i komunikationen, som kan
have indflydelse på delay følsomme aplikationer såsom spil og voice
over ip.

Forsøg for guds skyld ikke det andet forslag på et netværk med mange
hundrede pc'ere hvis du ikke kan lave et dedikeret scope til dine
bærbare pc'ere.

Begge forslag kan skabe problemer hvis dine programmer forventer at
deres ip-adresse ikke skifter under sessionen. - disse programmer skal
så genstartes - eller skiftes ud med noget der passer bedre til dit
behov.

/Steffen

Fra : Mads Bahrt

Dato : 23-03-04 00:22

Steffen Moeller wrote:

> Nej - Og det er sikkert fordi at du benytter dhcp, og at din lease tid
> er sat til et par dage.

Så vidt jeg ved requester klienten selv en ny ip-adresse hver gang den
associerer med et nyt access point, i hvert fald hvis man benytter
WinXP's konfigurationsutility.

MVH
Mads

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 23-03-04 01:18

"Steffen Moeller" <not4u@somewhere.in.gl> wrote in message

> [...]
> deres ip-adresse ikke skifter under sessionen. - disse programmer skal
> så genstartes - eller skiftes ud med noget der passer bedre til dit

Ok, takker. Lyder fornuftigt. Jeg kigger på det. Men korrekt, det køre DHCP,
og med meget lang lease tid.

Takker til Jer begge.

Mvh. Michael.