fiskeri i randers fjord....????
Fra : Bossy

Dato : 22-03-04 01:00

hej NG

har ofte fisket i gudenåen inde i randers.....efter jeg engang erfarede at
fiskeriet var frit .

men har nu fået en trang til at prøve at fiske i randers fjord , og ville
lige i denne sammenhæng høre om der er nogle specielle regler vedr. fiskeri
i randers fjord , eller om den regnes som enhver anden kyststrækning med
dertil gældende saltvandsfiskeri lovgivning...???

vil også høre om der er nogle der kender nogle gode steder til fiskeri fra
land i randers fjord eller hvis i ikke vil dele de gode fiskepladser så
ihvetfald fortælle hvor der ikke er godt / ingen fisk

m.v.h. Bossy

Fra : Tom

Dato : 22-03-04 09:07

Hej Bossy

Prøv http://www.brakvand.dk

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 22-03-04 16:51

"Bossy" <qualen@FJENDETTEaab-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i randers fjord , eller om den regnes som enhver anden kyststrækning med
> dertil gældende saltvandsfiskeri lovgivning...???

Fiskeriet i Randers Fjord er frit, ligesom i resten af saltvandsområderne i
landet. Der er dog nogle særlige områder med en udvidet fredningszone i
Grund Fjord (fiskeri forbudt indenfor en afstand af 1000 m fra Allingåens
udløb).

Endvidere er der i perioden 1. april til 15. juli færdselsforbud på småøerne
i fjordens udmunding i Kattegat. Området er udlagt som vildtreservat, og det
giver nogle begrænsninger
(http://www.sns.dk/jagt/reservatfoldere/soedring/soedring.html)

Så langt så godt. Fiskeriet er altså frit, men det er færdslen langs fjorden
ikke nødvendigvis. Og man er jo nødt til at færdes for at kunne fiske.

Naturbeskyttelseslovens §22 sætter nogle begrænsninger for dette. Man må
nemlig ved kysterne kun færdes mellem den sammenhængende landvegetation og
lavlandslinien. Og der er ikke mange steder ved fjorden, hvor der er en
strandzone uden vegetation - de fleste steder er vegetationen sammenhængende
helt ned i vandkanten (der er ikke taget højde for, at nogle kunne finde på
at vade ude i vandet, så dette er i princippet lovligt - ministeren kan
udstede en bekendtgørelse, der begrænser dette, men det er aldrig sket).

Undtagelsen er, hvis arealerne ned til vandet er udyrkede og ikke er
indhegnede, og det er heldigvis tilfældet ved det meste af fjorden. Men det
kræver, at man lovligt kan komme til arealerne, og man må kun færdes mellem
kl. 7 og solnedgang. På den slags arealer må man nemlig færdes frit og ikke
kun i vandkanten (Naturbeskyttelseslovens §24)

Det var hvad juraen siger. Noget andet er så virkeligheden. Jeg har i hvert
fald aldrig mødt en lodsejer, som har bedt mig om at pakke sammen, uanset
hvor i fjorden, jeg har fisket, og hvornår på dagen, det er sket. Og jeg
kender heller ikke til andre, der er blevet smidt væk.

De klassiske steder der fiskes er Støvringdæmningen og Kanaløen ved Voer,
samt Stenrevet i fjordens yderste del. Men der er jo fisk over hele fjorden,
så der er masser af andre pladser. Det er blot med at få det udforsket.

**********
Sakset fra Naturbeskyttelsesloven:
§ 22. Strandbredder og andre kyststrækninger mellem daglig lavvandslinje og
den sammenhængende landvegetation er åbne for færdsel til fods, kortvarigt
ophold og badning. Adgang sker på eget ansvar. Det er tilladt kortvarigt at
have en båd uden motor liggende på strandbredden. I perioden 1. april-30.
september skal hunde føres i snor.

Stk. 2. Reglen i stk. 1 omfatter ikke arealer, der inden den 1. januar 1916
er udlagt som have eller inddraget under en erhvervsvirksomhed, der drives
på ejendommen. Det samme gælder forsvarsanlæg og havneanlæg.

Stk. 3. Offentlighedens adgang må ikke forhindres eller vanskeliggøres.

Stk. 4. På privatejede strandbredder og kyststrækninger må ophold og badning
ikke finde sted inden for 50 m fra beboelsesbygninger.

§ 24. Udyrkede arealer er åbne for færdsel til fods og ophold, hvis der er
lovlig adgang dertil. Adgang sker på eget ansvar. Hunde skal føres i snor.

Stk. 2. Ejeren kan forbyde adgang på dage, hvor der holdes jagt, eller i
områder, hvor der foregår intensivt landbrugsarbejde.

Stk. 3. Til privatejede, udyrkede arealer er der kun adgang fra kl. 7 til
solnedgang. Ophold må ikke finde sted inden for 150 m fra beboelses- og
driftsbygninger.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1, 1. punktum, gælder ikke privatejede arealer,
der i deres helhed er forsvarligt hegnede. Bestemmelsen gælder heller ikke
de bræmmer langs vandløb og søer, som efter lov om vandløb skal holdes
udyrkede, medmindre de grænser op til arealer, der er åbne for
offentlighedens adgang.

************

Mvh

Steen Lindkvist

www.lilleaaen.dk

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 22-03-04 18:25

> [...]
> land i randers fjord eller hvis i ikke vil dele de gode fiskepladser så
> ihvetfald fortælle hvor der ikke er godt / ingen fisk

Hej Bossy
Her er lige det rigtige link for folk der vil fiske ved den nordlige del af
Djursland http://www.angling-eastjutland.dk/dk/index.htm
Her er så lige linket til den anden side af Djursland
http://home4.inet.tele.dk/mbh/
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen