Hvordan transporterer man samværsbørn mell~
Fra : Jacob

Dato : 21-03-04 21:39

Hej NG

Lidt underligt spørgsmål, men svært at formulere rigtigt.

Det drejer sig om at min kone har to børn på 9 og 12 år fra tidligere
ægteskab. I dag bor vi i Kalundborg og børnenes far bor i Gilleleje. Pr. 1.
maj flytter vi til Randers og børnene skal så rejse alene op til deres far.
Faderen er naturligvis interesseret i at gøre det så billigt som muilg,
hvilket jo i sig selv er naturligt nok.
Er der andre her i nyhedsgruppen, som har erfaringer i denne her retning.
Er det ok at sende dem af sted med tog til Roskilde, hvor faderen henter dem
og sætter dem på toget igen når de skal hjem? Der er ingen togskift
Ellere er det ok at sende dem med bussen Århus-København via Ebeltoft-Odden,
hvor de så skal holde styr på at gå ned til bussen igen, når de har siddet
på færgen i 45 min?

Holdninger, erfaringer og gode råd modtages...

Hilsen Heidi og Jacob

Fra : Ralph

Dato : 21-03-04 22:05

"Jacob" <mma@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Holdninger, erfaringer og gode råd modtages...

JEG synes at faderen skal køre børnene til hurtigfærgen Odden-Grenå, hvor I
så skal hente børnene i Grenå, bevares, det giver lidt kørsel for begge
parter, men børnene er trygge - kommer rettidigt frem, ved de bliver
afhentet, og alt i alt har I vel kun 2 timers kørsel hver især, den ene time
endda sammen med børnene. Men hvis I er vant til at køre mellem Gilleleje og
Kalundborg, så er det vel ikke SÅ meget mere tid der skal bruges. Kender
ikke taksten på hurtigfærgen, men forestiller mig ikke en ret stor
billetpris for 2 børnebilletter.

Og desuden er børnene kun alene i under een time, i modsætning til toget,
vil gætte på 4-5 timer.

Dette KAN jo godt blive et tidsdiskussionsspørgsmål (godt ord - men det jeg
mener er: at faderen KUNNE argumentere med at "jeg skal bruge ½ time mere
end I") Til dette vil jeg sige, grow up, det er børnene det drejer sig om,
ikke jeres indenbyrdes uoverensstemmelser..

--
venligst
Ralph

Fra : Tine Andersen

Dato : 21-03-04 22:07

> [...]
> end I") Til dette vil jeg sige, grow up, det er børnene det drejer sig om,
> ikke jeres indenbyrdes uoverensstemmelser..

...og i øvrigt er det vist faderen, der skal besørge transport og betale for
den, så han kan vist ikke tillade sig at pive.

Tine

Fra : Jacob

Dato : 21-03-04 22:10

Det tager 2 1/2 time med tog plus 50 min fra Roskilde til Gilleleje.

Umiddelbart giver Kalundborg Århus færgen kortere rejsetid for børnene end
turen op over Odden og så til Ebeltoft (ikke Grenå).

Men holdning og svar er modtaget. Flere synspunkter ønskes

Hilsen Heidi og Jacob

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-03-04 22:36

Tine Andersen wrote:

> ..og i øvrigt er det vist faderen, der skal besørge transport og
> betale for den, så han kan vist ikke tillade sig at pive.

når det ikke er ham der flytter, synes jeg godt han kan tillade sig at pive
;)
men om det gør nogen forskel eller ej er jo så en anden sag.....
jeg synes dog at man som udgangspunkt bør få det til at fungere bedst
muligt, ved at samarbejde om at finde den løsning der er bedst for alle
parter..... både praktisk, sikkerhedsmæssigt og økonomisk....

--
Knus, Sabina
"Whether you like it or not, you're in the middle of a war that has

Fra : Tine Andersen

Dato : 21-03-04 23:59

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> muligt, ved at samarbejde om at finde den løsning der er bedst for alle
> parter..... både praktisk, sikkerhedsmæssigt og økonomisk....

Moralsk har du helt ret - jeg henførte til hvad jeg mente at vide om juraen.

Tine

Fra : Jacob

Dato : 22-03-04 06:37

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> når det ikke er ham der flytter, synes jeg godt han kan tillade sig at
pive
> ;)
Han flyttede for 3 år siden fra Kalundborg til Gilleleje - dengang var
afstand "ikke noget problem" - det er det nu, men kun fordi det koster
penge. Desuden er det jo børnene som det drejer sig om og de glæder sig til
at flytte.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-03-04 08:21

Jacob wrote:
> [...]

> afstand "ikke noget problem" - det er det nu, men kun fordi det koster
> penge. Desuden er det jo børnene som det drejer sig om og de glæder

nu er der jo også pludselig en bro der skal tages hensyn til....
jeg har selv flyttet et barn over bæltene, og kan godt forstå hvis der skal
tænkes lidt over økonomien, for uanset så skal der jo BÅDE tog/bus transport
til, plus afhentning ved en station.... også selvom det er min ex der skal
betale......
tænk på at de 6-700 kr om måneden jo skal komme et sted fra, og oftest er
det jo de penge som man bruger på oplevelser sammen med børnene.....
MEN, derudover så hjælper piveriet jo ingenting ;) han skal stadig betale,
og i skal stadig flytte ;) længere er den jo ikke.......

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 27-03-04 16:07

> [...]
> MEN, derudover så hjælper piveriet jo ingenting ;) han skal stadig
> betale, og i skal stadig flytte ;) længere er den jo ikke.......

Hvis bopælsforældreren flytter langt væk kan samværsforældren ansøge
Statsamtet om at transportudgifter betales helt eller delvist af
bopælsforældren.

- Kristian Ørmen Pedersen

Fra : Jacob

Dato : 27-03-04 16:33

"Kristian Ørmen Pedersen" <koep@koep.net> skrev i en meddelelse

> --
>
> Hvis bopælsforældreren flytter langt væk kan samværsforældren ansøge
> Statsamtet om at transportudgifter betales helt eller delvist af
> bopælsforældren.

Nej, det tror jeg ikke er rigtigt. Se her :
http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/lovsamling/boerneloven.html

Hilsen Jacob

Fra : Jacob

Dato : 27-03-04 16:35

Linket virkede ikke rigtig - derfor her en kopi af spørgsmål og svar :

Min søns mor vil flytte til Norge.
Jeg er i den ulykkelige situation, at min eks-kone (vi kalder hende "H") har
meddelt, at hun med vort fælles barn flytter til Norge og medbringer vor
fælles søn på 9 år (vi kalder ham "M"). Hun flytter, fordi hendes samlever
har fået arbejde der.

Hvor står jeg i sådan situation og hvordan ser statsamtet på sådanne
situationer?

Jeg har på nuværende tidspunkt krav på samvær hver anden week-end til og med
tirsdag morgen, 2 ugers sommerferie, hver anden påskeperiode samt dage ved
juletid.

Kommunikationen med "H" er for tiden meget dårlig og "H" bruger mange grimme
kneb, men mit samvær med "M" fejler ikke noget.

Jeg lever p.t. i et nyt forhold og "M" fungere fint sammen med min nye
partner.

Hvordan ser man på min samværsret, barnets tarv samt eventuelle høje
transportomkostninger i sådanne tilfælde??

Mit problem på nuværende tidspunkt er, at jeg har ikke de nødvendige
økonomiske midler til at gå rettens vej, så jeg er nødt til at kæmpe min sag
igennem statsamtet.

Jeg kan ligeledes sige, at vi begge parter i vore nye parforhold begge har
fået flere børn. Har det indflydelse ?

Svar:
Statsamtet kan ikke gøre ret meget.

H har ret til at flytte til udlandet og tage barnet med, hvis hun har
eneforældremyndigheden over den 9-årige M.

Statsamtet kan højst træffe en ny samværsafgørelse, hvor der tages hensyn
til den geografiske afstand.

Du skal selv afholde transportudgifterne, også selv om disse nu bliver meget
dyrere.

Du kan evt. rejse en sag om overførsel af forældremyndigheden til dig alene
efter forældremyndighedslovens § 13, som lyder således:

§ 13. Er forældremyndigheden ved aftale eller dom tillagt en af forældrene
alene, kan retten, når særlige grunde taler derfor, overføre
forældremyndigheden til den anden, hvis det er bedst for barnet, navnlig på
grund af væsentligt forandrede forhold. Ved afgørelsen skal det tillægges
vægt, om indehaveren af forældremyndigheden uden rimelig grund hindrer
gennemførelsen af samvær.

Det vil sikkert blive vanskeligt at få medhold, hvis det må antages, at den
9-årige får det godt i de nye omgivelser. Hensynet til dansk skolegang
trækker i den modsatte retning, men er nok ikke tilstrækkeligt.

At I begge har fået andre børn spiller ikke nogen større rolle for en
eventuel ændringssag. Det afgørende er, om en overførsel af
forældremyndigheden til dig vil være bedst for barnet.

Hvis du opfylder de økonomiske betingelser herfor, kan du få fri proces til
en sådan forældremyndighedssag ved domstolene.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

----

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 28-03-04 10:06

> Nej, det tror jeg ikke er rigtigt. Se her :

http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/lovsamling/boerneloven.html

Så se her:

http://www.statsamt.dk/default.asp?vis=dokument&id=031107143129&path=publikationer/05__andre%20lokale%20udgivelser
Hvem skal køre ??
Der vil ofte være transport af barnet i forbindelse med samvær. Den, der
skal have barnet på besøg, skal - medmindre andet er aftalt eller bestemt -
hente og bringe barnet på dets bopæl, eller sørge for at barnet eventuelt
kan rejse selv. Den, der skal have barnet på besøg skal ligeledes afholde
eventuelle udgifter i forbindelse med transporten medmindre andet er aftalt
eller bestemt.

Med "medmindre andet er aftalt eller bestemt." menes at statsamtet kan
pålægge bopælsforældren nogle af transportudgifterne.
Jeg kunne desværre ikke finde mere info om dette men jeg har set en
resolution hvor bopælsforældren var pålagt at betale halvdelen af
omkostningerne efter hun var flyttet til Jylland.

- Kristian Ørmen Pedersen

Fra : René E.

Dato : 28-03-04 13:45

> [...]
> resolution hvor bopælsforældren var pålagt at betale halvdelen af
> omkostningerne efter hun var flyttet til Jylland.

Er det ikke "kun" bopælsforælderens egne udgifter til transporten som
bopælsforælderen er pålagt selv at betale. ?

fra Skarrildhus 1998:

"Det fremgår heraf, at den, som har barnet boende, i særlige tilfælde kan
pålægges at deltage i transporten af barnet og på den måde i udgifterne i
forbindelse med denne transport. Afgørelsen herom træffes efter en konkret
vurdering, hvor det navnlig tillægges vægt, om det vil være uforholdsmæssigt
besværligt for den samværsberettigede at hente barnet på dets bopæl. Når det
undtagelsesvis bestemmes, at den, der har barnet boende, skal bringe og
(eller) hente barnet, kan det samtidig bestemmes, at transportudgifterne for
den, der har barnet boende, skal dækkes af den samværsberettigede. Ved
afgørelsen herom kan der bl.a. efter en konkret vurdering lægges vægt på
udgifternes omfang, og i hvis interesse afgørelsen om transport er truffet.
Der er ikke i loven om forældremyndighed og samvær hjemmel til at pålægge
den, der har barnet boende, udgifter i forbindelse med den
samværsberettigedes transport af barnet.

Ved vurderingen af, om der er grundlag for undtagelsesvis at pålægge den,
der har barnet boende, at deltage i transporten af barnet, kan det
supplerende oplyses, at det også bør indgå, om den, der har barnet boende,
er flyttet med barnet, således at afhentningen eller tilbageleveringen af
barnet vil blive betydeligt mere tidskrævende for den samværsberettigede,
end denne havde indstillet sig på. På tilsvarende måde kan det indgå i
vurderingen om at lade den, der har barnet boende, forestå transporten og
derved udgifterne ved transporten, hvis den pågældendes flytning vil medføre
væsentlige merudgifter ved udøvelsen af samvær for den samværsberettigede."

/René

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 28-03-04 17:36

> [...]
medføre
> væsentlige merudgifter ved udøvelsen af samvær for den

Hej Rene

Det var lige den jeg manglede :)

Det er jo netop det sidste afsnit af det du har citeret som fortæller at
hvis bopælsforældren er flyttet med barnet således at transporten vil
betydeligt mere tidskrævende kan det pålægges bopælsforældren at forestå
transporten og derved udgifterne ved transporten.

At flytte fra Kalundborg til Randers må siges at være væsentligt mere
tidskrævende og der vil samtidig være væsentlige merudgifter ved
transporten.

Jeg vil derfor mene at det kan lykkedes faren at få statsamtet til at afgøre
at moren skal bidrage til transporten.

- Kristian Ørmen Pedersen

Fra : René E.

Dato : 28-03-04 21:18

> [...]
> betydeligt mere tidskrævende kan det pålægges bopælsforældren at forestå
> transporten og derved udgifterne ved transporten.

Hej Kristian

Tror at jeg har misforstået dit tidligere indlæg. (har nu heller ikke fulgt
denne tråd så )

Jeg forstod det sådan at du mente at bopælsforælderen kunne pålægges at
betale for transporten. (altså samværsforælderens transport).

Det er kun bopælsforælderens _egen_ transport der kan pålægges betalt, hvis
bopælsforælderen pålægges af Statsamtet at deltage i transporten.

Samværsforælderen kan søge om tilskud hos kommunen til udgifterne ved
samværstransport, derfor vil det ikke pålægges bopælsforælderen et rent (og
kun) økonomisk bidrag til transporten.

Bopælsforælderen ville efter samme princip kunne søge kommunen om tilskud
til udgifter ved transporten, hvis det pålægges (afgøres) af statsamtet at
bopælsforælderen skal deltage i transporten.

> At flytte fra Kalundborg til Randers må siges at være væsentligt mere
> tidskrævende og der vil samtidig være væsentlige merudgifter ved
> transporten.

Ja det vil jeg også mene. Fokuseringen i en ansøgning bør nok være
transporttiden og ikke det økonomiske som det primære, men økonomien bør da
også nævnes.

> Jeg vil derfor mene at det kan lykkedes faren at få statsamtet til at
afgøre
> at moren skal bidrage til transporten.

Ja - hjælpe/være med til transport. Og betale egne udgifter ved "hjælpen"

Det kan så også pålægges samværsforælderen at betale for bopælsforælderens
transport. Så det økonomiske skal der nok også fokuseres på i en ansøgning.

/René

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 29-03-04 23:03

> Jeg forstod det sådan at du mente at bopælsforælderen kunne pålægges at
> betale for transporten. (altså samværsforælderens transport).

Taler ikke om samværsforældrens transport men derimod barnets transport.

> Det er kun bopælsforælderens _egen_ transport der kan pålægges betalt,
hvis
> bopælsforælderen pålægges af Statsamtet at deltage i transporten.

Jeg har set en samværsresolution der indeholdte at moren skulle aflevere
barnet til toget og samtidig skulle bidrage økonomisk til halvdelen af
togbilletten.

> [...]
> til udgifter ved transporten, hvis det pålægges (afgøres) af statsamtet at
> bopælsforælderen skal deltage i transporten.

Det er korrekt at begge kan søge om tilskud til disse udgifter, men vil få
afslag hvis deres indtægt ligger for højt.

> Ja det vil jeg også mene. Fokuseringen i en ansøgning bør nok være
> transporttiden og ikke det økonomiske som det primære, men økonomien bør
da
> også nævnes.

Hvis man kigger på en løsningsmodel hvor barnet rejser alene med f.eks. DSBs
børnepasningsordning eller SAS stewardesseordning vil det ikke være muligt
at fokusere på transporttiden men alene det økonomiske.
Hvis man kigger på sagen diskuteret her vil farens transporttid ikke blive
væsentligt forlænget hvis han skal hente børnene ved færgen da han i
forvejen henter dem i Kalundborg.

> [...]
>
> Det kan så også pålægges samværsforælderen at betale for bopælsforælderens
> transport. Så det økonomiske skal der nok også fokuseres på i en

Statsamtet kan pålægge begge parter at betale forskellige transportmæssige
udgifter. Hvorvidt de har hjemmel til at pålægge bopælsforældreren at betale
mere end egen transport kan jeg ikke sige andet end at jeg har set en
afgørelse hvor de har gjort det. Om Civilretsdirektoratet ville omstøde
denne afgørelse hvis den blev anket ved jeg ikke.

- Kristian

Fra : Jacob

Dato : 01-04-04 07:08

> [...]
>
> At flytte fra Kalundborg til Randers må siges at være væsentligt mere
> tidskrævende og der vil samtidig være væsentlige merudgifter ved

Nej - det er en merudgift på 60 kr pr. samvær jvf. tidliger indlæg hvori det
oplyses at det ene barn kan køre gratis med tog.

Fra : Kristian Ørmen Peder~

Dato : 01-04-04 14:09

> Nej - det er en merudgift på 60 kr pr. samvær jvf. tidliger indlæg hvori
det
> oplyses at det ene barn kan køre gratis med tog.

Hvordan kommer du frem til at det kun vil koste 60 kr. mere pr. samvær end
før?

Fra : Jacob

Dato : 01-04-04 15:04

> det
> >

> Hvordan kommer du frem til at det kun vil koste 60 kr. mere pr. samvær end
> før?

Se her. Kørsel Kalundborg Gilleleje 140 km x 4 pr. samvær = 560 km. 10 km
pr. liter (han har en gammel Citroen) en liter benzin koster ca. 8 kr. Dvs
448 kr.
Tog koster tur-retur 288+20 for pladsbillet = 308 (den yngste kører gratis)
dertil 62 km x 4 fordi de skal hentes på Roskilde station og bringes dertil
igen. 62x4 er 248 km 10 km literen a 8 kr = 198,40 + togbillet = 506,40
Forskellen er 58, 60 !!!

Fra : Uffe Holst

Dato : 01-04-04 16:41

In an article of 31 Mar 2000 Jacob wrote:

> [...]
> igen. 62x4 er 248 km 10 km literen a 8 kr = 198,40 + togbillet = 506,40

De skal vel begge have pladsbillet begge veje, dvs. i alt fire
pladsbilletter á 20 kr., dvs. i alt 80 kr. blot for pladsbilletterne.

--
Uffe Holst

Fra : Jacob

Dato : 01-04-04 17:14

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> De skal vel begge have pladsbillet begge veje, dvs. i alt fire
> pladsbilletter á 20 kr., dvs. i alt 80 kr. blot for pladsbilletterne.
>
> --

Ordkløver!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fra : Uffe Holst

Dato : 01-04-04 19:13

> Ordkløver!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tjah, kald det hvad du vil. Du mangler i hvert fald 60 kr. i din beregning.

--
Uffe Holst

Fra : Jacob

Dato : 01-04-04 22:51

> Tjah, kald det hvad du vil. Du mangler i hvert fald 60 kr. i din
beregning.

40 og er det ikke pisse ligegyldigt ??? Jeg har også samværsbørn, som jeg
betaler for - og 40, 60, 80, 100 eller 200 kr fra eller til. Det der tæller
er samværet ! I øvrigt er jeg ikke sikker på at der skal betales pladsbillet
for ubetalende passagerer - det lyder ulogisk.

Fra : Uffe Holst

Dato : 02-04-04 07:38

> [...]

> er samværet ! I øvrigt er jeg ikke sikker på at der skal betales pladsbillet
> for ubetalende passagerer - det lyder ulogisk.

Vi kan sagtens være enige om at det er samværet der tæller. Men når det i
diskussionen kom frem, at det kun ville koste nogle få kroner ekstra, så
vil det da i en udstrækning være værd at nævne, at disse få kroner faktisk
er dobbelt så mange, eftersom tre pladsbilletter ikke er medtaget i
beregningen.

Og selvom du synes det er ulogisk, så skal passagerer, der rejser gratis
på andres billetter, faktisk betale fuld pris for en pladsbillet. Jeg har
tit rejst med ubetalende børn, så jeg ved nærmest alt om pladsbilletter :)

--
Uffe Holst

Fra : Jacob

Dato : 02-04-04 15:30

> [...]
> tit rejst med ubetalende børn, så jeg ved nærmest alt om pladsbilletter :)

Ok, ja det skulle ikke undre mig. Har aldrig fattet det med pladsbilletter.

Men når ret skal være ret og vi nu er i gang med navlepilleriet, så har jeg
jo heller ikke medregnet olie, dæk, sprinklervæske osv. for bilen. Tager vi
det med, så dækker det nok de 40 kr.

Fra : Jacob

Dato : 01-04-04 22:51

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-03-04 12:00

Jacob wrote:

> Nej, det tror jeg ikke er rigtigt. Se her :

jo, det er skam rigtigt nok..... men "langt væk" er relativt... for danmark
er ikke stor, og det kan ganske enkelt ikke blive urimeligt dyrt at
transportere sit barn fra den ene ende af landet til den anden...... der er
altid en forholdvis billig mulighed..... men generelt set kan det gøres for
under 1000 kr i måneden med børneguidetoget..... (to gange om måneden,
tur/retur københavn/frederikshavn)
så det er de færreste der bliver dømt til at betale det hele inden for
landets grænser, medmindre der er beviser for at samværsforælderen ikke er i
stand til at afholde udgiften overhovedet...... det ses dog ofte at man som
bopælsforælder kan blive pålagt at skulle afholde udgiften til feks
transport frem og tilbage til toget eller lignende.....

det kan dog komme på tale uden for landets grænser, og er også i de tilfælde
de fleste domme falder.... (er min opfattelse)..
kommunen kan også hjælpe i visse tilfælde:
http://home7.inet.tele.dk/erikjapp/info/kt-saerlig.htm
men her kan i læse lidt om retspraksis ;)
http://www.aktivfar.dk/farsret/samret/sam0270.htm

Fra : Søren Mors

Dato : 28-03-04 21:57

Kristian Ørmen Pedersen wrote:
> Hvis bopælsforældreren flytter langt væk kan samværsforældren ansøge
> Statsamtet om at transportudgifter betales helt eller delvist af
> bopælsforældren.

Hvis vi nu lige ser bort fra juraen lidt, ville det så ikke være ganske
rimeligt at den der træffer beslutningen om at barnet nu skal bo langt
fra den ene af forældrene også er den der skal have besværet og udgiften
ved det, eller ihvertfald en del af det.

Helt generelt mener jeg det ville være ganske rimeligt hvis de to
forældre skiftedes til at stå for transporten og betalingen. Det ville
selvfølgelig gøre det svært for den barnet bor hos at flytte langt væk,
men omvendt også gøre det mindre attraktivt at bruge det som et våben i
krigen mod en tidligere partner.

Søren Mors

Fra : René E.

Dato : 29-03-04 10:21

"Søren Mors" <soerenmors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selvfølgelig gøre det svært for den barnet bor hos at flytte langt væk,
> men omvendt også gøre det mindre attraktivt at bruge det som et våben i

Jo det syntes jeg også - men tror at det kan være svært at "håndhæve" hvis
bopælsforælderen ikke vil være med til at hente/bringe barnet.

I de værste samværssager, med højt konfliktniveau, vil der sikker kunne
chikaneres med at bopælsforælderen "kom for sent" til toget osv.

Omvendt så er der nogle samværsforældre som kunne "glemme" at hente barnet
på banegården fordi samværsforælderen ikke havde "lyst" til at se barnet den
weekend.

Der er også derfor at Statsamterne sjældent pålægger bopælsforælderen at
hente/bringe. Så længe at det er samværsforælderen der henter/bringer så er
man sikker på at hvis samværsforælderen vil have samvær så bliver barnet
også hentet. Det er Statsamtets bud på "konfliktløsning"

/René

Fra : Søren Mors

Dato : 29-03-04 14:02

René E. wrote:

> Jo det syntes jeg også - men tror at det kan være svært at "håndhæve" hvis
> bopælsforælderen ikke vil være med til at hente/bringe barnet.

Mon ikke de fleste bopælsforældre vil være villige til at hente barnet,
ellers holder de jo hurtigt op med at være bopælsforældre.

> I de værste samværssager, med højt konfliktniveau, vil der sikker kunne
> chikaneres med at bopælsforælderen "kom for sent" til toget osv.

Det har du uden tvivl ret i. Jeg syntes dog ikke at det er rimeligt at
indrette alle regler efter hvordan det går i de sager hvor forældrene er
helt oppe at køre. Jeg tror dog at en eller anden økonomisk sanktion
overfor en forælder der kommer for sent gentagne gange ville have en vis
effekt. Eventuelt en tvungen ordning med en "hjælper" der sørger for
at bopælsforælderen når det. Betalt af bopælsforælderen.

Desuden må gentagne tilfælde af at man kommer for sent da naturligvis
kunne bruges i en evt. senere sag om forældremyndighed. Hvis ikke du kan
finde ud af at hente dit barn til tiden, er du vel ikke interesseret i
at have det.

> Omvendt så er der nogle samværsforældre som kunne "glemme" at hente barnet
> på banegården fordi samværsforælderen ikke havde "lyst" til at se barnet den
> weekend.

Ja, det er trist at der er forældre der tænker på den måde.

> [...]
> man sikker på at hvis samværsforælderen vil have samvær så bliver barnet
> også hentet. Det er Statsamtets bud på "konfliktløsning"

Det er dælme en trist form for konfliktløsning.

> /René

Søren Mors

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 21-03-04 22:12

> [...]
> billetpris for 2 børnebilletter.
>
> Og desuden er børnene kun alene i under een time, i modsætning til toget,

Jeg har netop været på hurtigfærgen idag,
jeg ville ikke bryde mig om at have børn i den alder
til at være alene, der er alt for mange faremomenter.
Sørg for, at der er en voksen med "i begge ender"
af transporten, så kan I evt. mødes på halvvejen.

Mvh.Bodil.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-03-04 22:33

Jacob wrote:
> [...]
> retning. Er det ok at sende dem af sted med tog til Roskilde, hvor
> faderen henter dem og sætter dem på toget igen når de skal hjem? Der

vi bruger selv toget til rejse for min 9 årige søn, mellem roskilde og
fredericia/vejle uden skift.....
min søn har rejst alene siden han var 8 (fylder 10 om en måned), og har
altid en mobiltelefon med som han kan bruge til at kontakte os på, hvis der
er det mindste, og han har mad, drikke, lidt slik og gameboy med på turen
også, men falder ofte i snak med folk og især børn på turen..... turen tager
ca 2 timer...

jeg ville INGEN betænkeligheder have ved at sætte to børn sammen på toget
når den store er 12 år...
turen tager 3½ time, og når to søskende tager den sammen vil det i starten
være en oplevelse som de er fælles om (som kan styrke søskende båndet), og
på sigt bare en vane....

dsb siger: "Børn op til 15 år (inkl.) kan rejse til ca. halv voksen pris, på
en barnebillet.
Børn under 12 år kan dog rejse gratis og må optage særskilte pladser i
toget, hvis de rejser sammen med en betalende passager. Hver betalende
voksen kan medtage to børn under 12 år gratis på Standard. Rejser man med 3
eller flere børn skal de "ekstra" børn betale barnebillet. Betalende børn
kan ligeledes medtage hver et barn under 12 år gratis.
Der kan ikke medtages gratis børn på gruppebilletter og Børnguidebilletter.
Tillæg til Business er ens uanset alder. "

dvs i faktisk kan sende to børn afsted for et barns pris.... i betaler for
den store, og den lille kommer med gratis de næste 3 år..... det vil koster
ca 288 kr..... (plus pladsbillet naturligvis 'a 20 kr)

hvis det ikke er en option er der også børneguiden som du kan læse om her:
http://www.dsb.dk/indland/priser_og_produkter/billetter_og_kort/tilbud_og_rabat/born_paa_rejse.htm

den ordning har vi brugt til min søn tidligere, men da han selv synes det
var ok på den anden måde har vi valgt den siden..... vi har dog intentioner
om at bruge den ordning fra sommer af til min bonusdatter, når hun igen
flytter til jylland.....

> Ellere er det ok at sende dem med bussen Århus-København via
> Ebeltoft-Odden, hvor de så skal holde styr på at gå ned til bussen
> igen, når de har siddet på færgen i 45 min?

busturen er en time kortere, men i min bog mere usikker, da der er for meget
der kan distrahere på en båd, og jeg ville ikke være tryg ved det......
turen vil koste ca 400 kr tur/retur for børnene....

> Holdninger, erfaringer og gode råd modtages...

vi har været glade for at bruge toget, og fortsætter med at gøre det.......
det er i bund og grund et vurderingsspørgsmål..... hvor tålmodige er
ungerne, hvor stabile er de... hvor mange penge må bruges.... hvor gode
ungerne er til at hygge sig sammen og så videre og så videre.....
har i nogle spørgsmål til toget er i velkomne til at skrive igen ;)

Fra : Jacob

Dato : 22-03-04 06:39

> [...]

koster
> ca 288 kr..... (plus pladsbillet naturligvis 'a 20 kr)

Det var jo lidt af en joker.

> [...]
> ungerne er til at hygge sig sammen og så videre og så videre.....
> har i nogle spørgsmål til toget er i velkomne til at skrive igen ;)

Tak for dit indlæg - dine erfaringer stemmer meget overens med vores
forventninger til hvordan det vil forløbe.

Jacob

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-03-04 08:24

Jacob wrote:
> Børnguidebilletter.

> Det var jo lidt af en joker.

i thought so ;)

> det.......
>
> Tak for dit indlæg - dine erfaringer stemmer meget overens med vores
> forventninger til hvordan det vil forløbe.

nogle gange kan man iøvrigt være heldig at ungerne møder nogen de kan følges
med.... hvis man bestiller i god tid kan man få plads i familieområdet, hvor
der også er flere børn og forældre med større tålmod end andre steder i
toget.....
i det hele taget kan det være en god og hyggelig oplevelse for ungerne, hvis
trygheden er i orden....

Fra : Uffe Holst

Dato : 22-03-04 11:03

In an article of 20 Mar 2000 Jacob wrote:

> Ellere er det ok at sende dem med bussen Århus-København via Ebeltoft-Odden,
> hvor de så skal holde styr på at gå ned til bussen igen, når de har siddet
> på færgen i 45 min?

Der går også en bus fra Randers (Søndergaards Busser). Det vil være endnu
nemmere for jer.

En 12-årig kan sagtens selv finde ud af at komme ned og med bussen, når
færgen er ved at være i havn. Og han/hun kan også sagtens holde styr på
sin 9-årige søskende.

Men ellers har DSB jo også de såkaldte børnetog. Du kan sikkert finde mere
information om dem på dsb.dk - men til det er det måske ved at være for
gamle. Jeg ved ikke hvilken aldersgruppe børnetogene er rettet mod.

--
Uffe Holst

Fra : Frodo

Dato : 22-03-04 17:04

> [...]
> information om dem på dsb.dk - men til det er det måske ved at være for
> gamle. Jeg ved ikke hvilken aldersgruppe børnetogene er rettet mod.

DSB's børneguide, er for børn mellem 5 og 15 år.

/Rico

--
Besøg:
www.Zahbo.dk

Denne mail er blevet scannet af Norton AntiVirus Copyright© 2000-2002
Symantec Corporation og indeholder ikke virus!

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 22-03-04 17:13

> [...]
> hvilket jo i sig selv er naturligt nok.
> Er der andre her i nyhedsgruppen, som har erfaringer i denne her retning.

De sidste fire år har Thomas, som nu er 14, rejst alene mellem København og
Århus med hurtigbussen, når han skulle se sin far.
Hans skole ligger tæt på Valby station, så efter de første par gange, hvor
han blev fulgt og hentet, cykler han selv til og fra bussen.
Det er billigt, nemt og ukompliceret.... det værste er, når færgen vipper
for meget.
Et titurs klippekort København-Århus koster til orientering 950 kr for
mennesker under 15.
http://www.abildskou.dk

Venlig hilsen Dikte

Fra : Janne & Jens Jørgen ~

Dato : 22-03-04 19:51

Hej Jacob.

Jeg synes nu ikke det er et underligt spørgmål eller underligt formuleret.

Jeg bor i Esbønderup ved Græsted og henter børn i Ebeltoft hver anden fredag
og aflevere dem om søndagen igen.

Mine børn er 6½ og 9½ og vi har tage den tur nu i 4 år.

Min mening er at de godt selv kunne tage turen over med færgen alene, hvor
jeg sætter dem på og de så bliver modtaget på den anden side, Molslinien har
desvære ikke en ordning som feks. med togene, så de er uden opsyn på færgen.

Hvis børnene er blevet vant til at tage færgen og ellers kan "opføre" sig
ordenligt, mener jeg ikke der er problemer i denne måde.

Der er mange andre som også tager turen over fredag/søndag og det er da
muligt at i kan lave en aftale med dem, således at man kunne deles om turen.

Men jeg synes at i skal tage med børnene over i et stykke tid før i bare
sender dem afsted alene.